במקום הנפקה במיליארד שקל, מפתחת תוכנת הווידאו הישראלית מוכרת את השליטה ומפטרת

חברת סאנדיי סקיי תכננה לצאת להנפקה בבורסה בת"א לפי שווי של מיליארד שקל • אולם מאז השתנה המומנטום בשווקים, וכעת מודיעים בחברה על מכירת השליטה וקבלת השקעה בהיקף של 100 מיליון דולר מקרן אמריקאית לצד קיצוץ של 13% מכוח-האדם

הפלטפורמה של סאנדיי סקיי / צילום: באדיבות סאנדיי סקיי
הפלטפורמה של סאנדיי סקיי / צילום: באדיבות סאנדיי סקיי

חברת סאנדיי סקיי (Sunday Sky) הוותיקה, שמפתחת תוכנה ליצירת וידאו בהתאמה אישית, תכננה בתחילת השנה הנפקה בבורסה בתל אביב, בה תגייס 70-100 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד שקל (כ-280 מיליון דולר). הנפקה זו הייתה מספקת נזילות לבעלי המניות של סאנדיי סקיי, שחלקם כמו קרן ויולה ונצ'רס השקיעו בחברה עוד ב-2008, שנה לאחר הקמתה. סאנדיי סקיי הייתה כבר בשלבי כתיבת תשקיף.

אלא שמאז המומנטום בשווקים השתנה לחלוטין ביחס לחברות טכנולוגיה, ובסאנדיי סקיי נאלצו לתכנן מסלול מחדש. במקום הנפקה, הודיעה החברה היום (ב') על מכירת השליטה בה לקרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Clearhaven Partners. במקביל מודיעה סאנדיי סקיי על פיטורי 24 עובדים ביפן, בישראל ובארה"ב, המהווים 13% מכוח-האדם, כחלק מארגון מחדש בעקבות המצב הכלכלי הגלובלי המשתנה.

הפלטפורמה של סאנדיי סקיי / צילום: באדיבות סאנדיי סקיי
 הפלטפורמה של סאנדיי סקיי / צילום: באדיבות סאנדיי סקיי

ההודעה שפרסמה סאנדיי סקיי על מכירת השליטה מעורפלת וראשי החברה בחרו שלא לספק פרטים והבהרות נוספות. לפי ההודעה, הקרן הרוכשת תשקיע בסאנדיי סקיי מעל 100 מיליון דולר - כשחלק מהסכום ילך לכיסי בעלי המניות הקיימים, שימכרו את השליטה (מעל 50% מהמניות), וחלק יוזרם להשקעה בחברה. בכל תסריט מדובר על עסקה שנותנת שווי נמוך יותר לסאנדיי סקיי בהשוואה למה שציפתה לקבל בהנפקה.

סאנדיי סקיי הוקמה ב-2007 על ידי שמוליק ולר, המשמש נשיא החברה וסמנכ"ל מוצר, ויניב אקסן, שמשמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות. מנכ"ל החברה הוא ג'ים דיקסו האמריקאי, שמכהן מאז 2017. החברה גייסה עד היום כ-75 מיליון דולר. לפי מאגר IVC, מלבד ויולה השקיעו בה גם קומקאסט ונצ'רס, וינטג', NTT DOCOMO ואחרים.

סאנדיי סקיי מאפשרת לחברות ליצור סרטונים מותאמים אישית עבור לקוחותיהם, בהם מושתלים פרטים אישיים של הלקוח, החל משמו ועד למידע על דפוסי השימוש שלו. כך למשל, יכולה חברת ביטוח להנגיש את הדוח השנתי שנשלח ללקוחות באמצעות סרטון בפורמט קבוע, שמשובצים בו הפרטים האישיים של כל לקוח. באותו אופן יכולים מוכרים אונליין ליצור סרטון משתנה למוצרים שונים שהם מוכרים על בסיס תבניות מוכנות, מוצר שסאנדיי סקיי השיקה בשנה שעברה.

לפי פרטים שפורסמו בסוף 2021, לקראת ההנפקה המתוכננת, סאנדיי סקיי התכוננה לסיים את השנה עם הכנסות שנתיות חוזרות (ARR) של למעלה מ-40 מיליון דולר. המודל העסקי של סאנדיי סקיי בנוי כיום על רישיונות מנוי שנתיים לתוכנה.

מתחרה קטנה של סאנדיי סקיי בתחום הווידאו המותאם אישית היא חברת אידומו  (Idomoo), שגם היא ישראלית. אידומו הונפקה לפני שנה בבורסה בתל אביב לפי שווי של 344 מיליון דולר, אך מאז נחתכה ב-80% ונסחרת לפי שווי של כ-70 מיליון שקל בלבד. גם אם לאידומו היה קצב הכנסות שנתי נמוך משל סאנדיי סקיי, שעמד על 13.1 מיליון דולר ב-2021, עדיין הירידה בשווי שלה ממחישה את התכווצות המכפילים שמקבלות חברות בתחום.