שרת האוצר האמריקאית מנסה לגייס תמיכה באסיה לקביעת מחיר תקרה לנפט רוסי

ג'נט ילן החלה סיור ביבשת אסיה במסגרת ניסיונה להוריד את מחירי האנרגיה בעולם • בדרכה, כצפוי, בדרכה כמה מכשולים

שרת האוצר של ארה''ב, ג'נט ילן / צילום: Shutterstock
שרת האוצר של ארה''ב, ג'נט ילן / צילום: Shutterstock

שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן החלה מסע שכנוע ברחבי העולם לקידום הצעה שלטענתה תקטין את הסיכוי למיתון בעולם, ומנסה לפתור את האתגרים הטכניים והדיפלומטיים הניצבים בפני התוכנית שלה לקבוע לנפט הרוסי מחיר תקרה.

יש שתי מטרות לתקרת המחיר שילן כבר מנסה לקדם חודשים ארוכים: הורדת מחיר האנרגיה על ידי שמירת הנפט הרוסי זורם לשוק העולמי, יחד עם הגבלת ההכנסות שרוסיה יכולה לקבל מהמכירות.

ההצעה החדשה תפסה תאוצה בשבועות האחרונים, כשהנשיא ג'ו ביידן ומנהיגים אחרים בקבוצת שבע המדינות תמכו בדיונים לקידומה. ילן תמקד את נסיעתה הראשונה לאסיה כשרת האוצר במילוי ההצעה בפרטים חיוניים על מנת שתהיה ישימה. היא צפויה לדון בתקרת המחיר עם המקבילים לה ביפן השבוע ובפגישות שרי האוצר של 20 הכלכלות המובילות שתיערך באינדונזיה. כמו כן, תעצור ילן לביקור בדרום קוריאה.

האם רוסיה תמכור נפט גם במחיר שיקבע המערב?

יש כמה נושאים המצריכים טיפול לפני שניתן להכריז על החלטה לתקרת מחיר. ביניהם: בירור איך ניתן לאכוף זאת, שכנוע מדינות אחרות להצטרף ליוזמה וקביעת המחיר שבו מדינות המערב יאפשרו רכישה של נפט רוסי. ההנחה התלויה מעל ההצעה כולה היא שרוסיה תמשיך למכור נפט גם במחיר מוזל שייקבע על ידי ארה"ב ובנות בריתה.

כיום רוסיה ממשיכה להכניס מיליארדים ממכירות הנפט בגלל מחירי הדלק הגבוהים שגרמו לאינפלציה הגבוהה ביותר בכמה עשרות שנים, ופקידים בממשל ביידן ובמדינות מערביות אחרות מחפשים כלים כלכליים חדשים להאטת הפלישה שלה לאוקראינה.

בנסיעה לאירופה במאי, הכירה ילן בקושי של יישום תקרת מחיר.

"אמנם אני חושבת שהרבה אנשים, כולל אני, חושבים שזה רעיון מושך ברמת ההסתכלות הכלכלית הכללית, אבל היישום בפועל קשה וישנם נושאים רבים שלא טופלו עדיין", אמרה בביקור בגרמניה.

ההצעה הנוכחית לתקרת מחיר נובעת מחבילת סנקציות של האיחוד האירופי שכוללת אמברגו על יבוא נפט מרוסיה ואיסור על חברות אירופאיות לבטח משלוחים ימיים של נפט רוסי. הצעדים האלה אמורים להתחיל עד סוף השנה. בגלל שמשלוחים רבים של נפט רוסי למדינות ברחבי העולם מבוטחים על ידי חברת מהאיחוד האירופי ומבריטניה, ילן ביטאה כמה פעמים את חששה שהסנקציות של האיחוד האירופי עלולות לסלק את הנפט הרוסי לגמרי מהשוק העולמי.

ירידה תלולה באספקה העולמית עלולה להעלות את המחירים במידה כזו שרוסיה תקבל הכנסות דומות למה שיש לה היום אפילו אם תמכור פחות נפט, ועלולה להטות את כלכלת העולם כולו למיתון, כך אמרה ילן. ישנם אנליסטים הצופים שנפט, שנסחר סביב מחיר של 105 דולר לחבית, יזנק למחיר של 200 דולר לחבית אם הייצור הרוסי יפחת במידה משמעותית.

חבית נפט ב-140 דולר?

פקיד בכיר במשרד האוצר שנסע במשלחת של ילן אמר שלפי הערכות המשרד, מחיר חבית נפט עלול לעלות אפילו ל־140 דולר לחבית אם תהיה הפחתה משמעותית בייצור, אם כי הוא הוסיף שההערכה הזו אינה וודאית.

כעת, ילן ופקידים מערביים מבקשים להחריג מהסנקציות את האיסור על ביטוח המשלוחים. שינוי כזה יאפשר לחברות באיחוד האירופי, בבריטניה ובמקומות אחרים לבטח את משלוחי הנפט הרוסי, כל עוד מחיר המכירה נמוך או שווה למחיר התקרה שייקבע. התוכנית שואפת לשמור על היכולת של מדינות מתפתחות רבות, וכן סין והודו, לרכוש נפט מרוסיה. הנפט של המדינה גם כך נמכר בהנחה בהשוואה לבנצ'מרקים העולמיים, בזמן שארה"ב והאיחוד האירופי מתקדמות לעבר אמברגו.

שאלה מרכזית בתוכנית הזו היא איך לוודא שהמיכליות הנושאות נפט רוסי יצייתו לתקרת המחיר, לאחר שחברות ביטוח אמרו שיהיה להן קשה לאכוף מגבלה זו.

מכתבי אשראי למסחר בנפט שלרוב כוללים את מחיר המכירה, וכן בדיקות מכס הן דרכים שבהן פקידים חושבים לאכוף את תקרת המחיר, כך אמר פקיד בכיר במשרד האוצר האמריקאי.

הפקיד הוסיף שאפילו אם מדינות לא מסכימות למחיר התקרה, נפט רוסי שנשלח ללא ביטוח מערבי וגיבוי פיננסי כנראה בכל מקרה יימכר בהנחה נוספת. זה יקטין את ההכנסה של רוסיה ממכירות כאלה, אמר הפקיד.

ישנם מי שמטילים ספק בשאלה אם רוסיה תיצמד להיגיון הכלכלי שבלב התוכנית. זה יצריך שהנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ימכור את הנפט בהנחה גדולה על מנת להימנע מלסתום בארות נפט ולהקטין את יכולת התפוקה של רוסיה באופן קבוע. פקיד רוסי אמר לאחרונה שרוסיה לא תמכור נפט אם יוטל עליה מחיר תקרה, כך דווח ברויטרס.

למרות שמשווקים את זה כמדיניות מאוד פרגמטית, אני חושב שזה המצב על הנייר יותר מאשר בפועל, והנחת היסוד הבסיסית היא שרוסיה תאמר 'אה אוקיי, אי אפשר לקבל את המחיר שאני רוצה אז אני אמכור בחצי מחיר'", אמר אדם פוזן, נשיא מכון פטרסון לכלכלה בינלאומית.

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה אמר בנאום לאחרונה שמחיר תקרה ייקבע בערך בחצי המחיר הנוכחי שבו נמכר הנפט הרוסי, כך דווח בתקשורת היפנית.

כיצד יגבו הודו, סין ומדינות האיחוד האירופי?

מאמציה של ילן לקדם תקרת מחיר החלו כשפנתה עם הרעיון הזה לשרי האוצר של שבע המדינות בארוחת ערב באפריל שמשרד האוצר ערך ל־G-7 במפגש האביב של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, כך אמר פקיד בכיר במשרד.

בעוד שהרעיון למחיר תקרה תפס מאז תאוצה, המכשולים הפוליטיים והמעשיים ליישומו עלולים להתגלות כגדולים מדי. אחד ההישגים הבינלאומיים הקודמים של ילן, הסכם מס החברות הבינלאומי שבעקרון הסכימו לו יותר מ־100 מדינות, עדיין מחכה ליישום ונתקע בדיונים פוליטיים סבוכים באיחוד האירופי ובקונגרס של ארה"ב.

על מנת שמחיר התקרה לנפט יעבוד, ארה"ב תצטרך שוב לגייס קואליציה בינלאומית נרחבת שתתמוך בו. זה יצריך שכנוע של 27 המדינות באיחוד האירופי לשנות חלקים מסוימים בחבילת הסנקציות שהעבירו לאחרונה, שבפני עצמה הוסכמה רק לאחר שבועות ארוכים של דיונים קשים. ובעוד שהודו וסין עשויות להרוויח ממחיר זול יותר לנפט רוסי, ישנם אנליסטים הצופים שמדינות אלה יהססו להצטרף למאמץ בינלאומי לפגוע ברוסיה בהובלה אמריקאית. ארה"ב פונה למדינות רבות, כולל הודו, כחלק מהמאמצים שלה לקבוע את מחיר התקרה, כך אמר פקיד אחר במשרד האוצר האמריקאי.