בית המשפט העליון קבע: בית מעריב לא יעלה על 42 קומות

שופטי העליון דחו את ערעור הכשרת היישוב, היזמים של פרויקט "בית מעריב", וקבעו כי "החלטת מוסדות התכנון שלא ניתן לאשר תוכנית להקמת בניין בן 60 קומות בתל אביב תעמוד על כנה, וזאת בשל מגבלת הגובה הקבועה בתמ"א 2/4 נתב"ג"

בית מעריב / צילום: תמר מצפי
בית מעריב / צילום: תמר מצפי

בית המשפט העליון דחה את ערעור הכשרת היישוב, היזמים של פרויקט "בית מעריב" בתל אביב, וקבע כי "החלטת מוסדות התכנון שלא ניתן לאשר תוכנית להקמת בניין בן 60 קומות בתל אביב תעמוד על כנה, וזאת בשל מגבלת הגובה הקבועה בתמ"א 2/4 נתב"ג".

18 קומות במגדל נמרודי שוות להכשרת היישוב עד 70 מיליון שקל
■  הקרב על בית מעריב המתחדש: הוועדה המחוזית קיצצה 18 קומות - עכשיו מגיע הערר

ההחלטה התקבלה בעקבות ערעור שהוגש נגד החלטת בית המשפט המחוזי לעניינים מינהליים, שאימץ את החלטת מוסדות התכנון שבתורם לא אישרו תוכנית להקמת בניין בן 60 קומות ובגובה 256 מטרים מעל פני הים, במרכז העיר תל אביב, בנתיב גישה אווירי להמראות ונחיתות בנתב"ג.

ביולי 2018 החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל-אביב לאשר למתן תוקף את התוכנית של חברת הכשרת היישוב להקמת מגדל משרדים בצומת בית מעריב. במסגרת ההחלטה לאשר את התוכנית, החליטה הוועדה המחוזית להפחית משמעותית את גובה המגדל, מ-60 קומות ל-42 קומות, וזאת למרות שביוני 2017 החליטה הוועדה המחוזית עצמה להפקיד את התוכנית להתנגדויות הציבור הכוללת מגדל בן 60 קומות.

בספטמבר 2017 תיקנה הוועדה המחוזית את החלטתה וקבעה כי תנאי להיתר בנייה למגדל של 60 קומות יהיה אישור הוועדה למר"מ - הוועדה למתחמי רעש מטוסים המצויה בתחום המועצה הארצית, אשר בראשה עומדת ראש מינהל התכנון דלית זילבר.

כתוצאה הוגשו שני עררים בשעתו למועצה הארצית לתכנון ובנייה נגד החלטה זו: אחד הוגש מטעם חברת הכשרת היישוב, ובו ביקשה החברה להורות על אישור התוכנית שהופקדה, הכוללת מגדל בן 60 קומות, וזאת בכפוף לאישור הרשות לתעופה אזרחית או הוועדה למר"מ. ערעור נוסף הוגש על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, שטענה מצידה כי להחלטה השלכות רוחב על כל המרחב התכנוני של העיר

עתה ההכרעה הגיעה לסיומה, ובית המשפט העליון קבע כי "החלטת הוועדה למר"מ שלא ניתן לאשר תוכנית להקמת בניין בן 60 קומות בתל אביב, בשל מגבלת הגובה הקבועה בתמ"א ובשל מיקומו של הבניין בנתיב גישה אווירי להמראות ונחיתות בנתב"ג, תעמוד על כנה, מבלי שתוטל עליה החובה להגדיר מהן החריגות ממגבלות הגובה שבכוונתה לאשר ביחס לתוכנית עתידית. הגדרה שכזו אינה נדרשת לא לצורך עמידה בחובת ההנמקה, ולא לצורך קיום כל חובה מינהלית אחרת".

מהכשרת היישוב נמסר: "לחברה נכסים וקרקעות רבים אותם היא מקדמת, מפתחת, יוזמת ומקימה לטובת השאת ערך רב לחברה ולבעלי מניותיה. פרויקט "'מגדל יעקב נמרודי' (בית מעריב לשעבר) הוא אחד מנכסי הדגל של החברה, במיקום אסטרטגי בלב תל אביב, עם נגישות תחבורתית חסרת תקדים של רכבות קלות. הכשרת היישוב ממשיכה בביצוע עבודות הביסוס למגדל בן 60 קומות, ובמקביל בוחנת חלופות משפטיות ותכנוניות לתוספת זכויות במגדל המאושר בן 42 הקומות". 

את חברת הכשרת היישוב ייצגו עורכי הדין ענת בירן, אפרת לרנר, רון נבון ונרי ירקוני. את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב ייצגה עורכת הדין רויטל אטיאס. עורכת הדין תהילה רוט ייצגה את המדינה.