רבעון של סערה מושלמת בקריפטו: ירידות של 60% ויותר בשוק

בהשקעות כדאי להביא בחשבון שסיכון יכול גם להתממש לפעמים, והרבעון השני של השנה בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים היה הצגת תכלית של התממשות כואבת במיוחד של הסיכון - אובדן של 61% מערכם של עשרת המטבעות הגדולים בשוק • גלובס ובית ההשקעות פרוקסיביט סוקרים את ביצועי שוק הקריפטו העולמי • דוח רבעוני שני

ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, Morrowind
ביטקוין / אילוסטרציה: Shutterstock, Morrowind

כשמדברים על השקעות בסיכון גבוה, תמיד מדמיינים את העליות - "המטבע הזה התפוצץ ב-400%", "המטבע ההוא לפני זינוק", אבל בהשקעות בסיכון צריך להביא בחשבון שסיכון גם מתממש לפעמים. הרבעון השני של השנה בשוק הקריפטו היה תצוגה של התממשות כואבת במיוחד של הסיכון: 61% מערכם איבדו עשרת המטבעות הגדולים בשוק, בהובלת סולנה ואתריום; הנפגע העיקרי היה תחום הפיננסים המבוזרים, ה-DeFi; ובכל אחד מהתחומים ישנם מטבעות שבלטו לטובה ברבעון הקודם וכעת נפלטו מהשוק לאחר שקרסו.

 
  

אז איך נראה רבעון של סערה מושלמת, שטומן בתוכו התרחשויות אין-ספור, ומה למדה מכך תעשיית הקריפטו - נבחן ברשימה הבאה.

כך בנוי הסיקור

מדי רבעון נעקוב אחרי ביצועי 10 המטבעות הגדולים מבחינת שווי, ללא מטבעות יציבים. הרכב המטבעות יהיה לפי השווי נכון לסוף הרבעון. מטבעות יציבים שצמודים למטבע פיאט נגרעים לחלוטין מהעשירייה, גם אם שוויים מתאים לה. מטבעות "מם" אמנם מוצגים בטבלה, אם שוויים מדרג אותם בעשירייה העליונה, אך מכיוון שהם לא מייצגים שום פעילות טכנולוגית עסקית, שיש ערך מוסף בניתוח או הצגה שלה לקוראים, לא יתבצע ניתוח מעמיק שלה.

עבור אלה שדוגלים בפיזור, נציג גם את ביצועיו של מעין מדד שמורכב מעשרת המטבעות הגדולים (גם כאן, ללא מטבעות יציבים) לפי משקלם בשוק, כאשר המשקל נקבע כיחס בין שווי המטבע לסך שוויו של המדד. הרכב המטבעות במדד מתעדכן בכל רבעון, כאשר התשואה השנתית המוצגת היא תשואת 10 המטבעות שהיו במדד בכל רבעון במהלך השנה. שווי המטבעות נקבע על פי שערי אתר CoinmarketCup, וכל הנתונים נאספו ועובדו על-ידי פרוקסיביט, בית השקעות במטבעות קריפטוגרפיים.

נוסף על כך, נעקוב אחרי 5 המטבעות המובילים מבחינת השווי לפי הסגמנטים הבאים: מגזר הגיימינג וה-3.0 WEB, מגזר DeFi  וה-Israeli5 בישראל. 

1. הרבעון במספרים אדומים

בשני הרבעונים הראשונים של השנה איבד הביטקוין 57%, האתריום 71% מערכו  והפולקדוט צנח 73.6%. ברבעון השני לבדו, את הירידה הגדולה ספג הסולנה - מינוס 72%. על רקע הטלטלה בשווקים, הביטקוין התחזק, ואם בסוף הרבעון הקודם משקלו בקרב עשרת המטבעות המובילים היה 56%, הרי שבסוף המחצית משקלו הוא 61%. בנוסף, לאחר הרבעון השני של 2022, גם מי שנכנס לשוק בתחילת 2021, ונהנה מהתשואות האדירות של אותה שנה, נמצא כעת במאזן שלילי, אחרי ש-10 המטבעות המובילים רשמו תשואה של 20%- מתחילת 2021 ועד סוף יוני 2022.

הסערה המושלמת בקריפטו נגרמה משילוב שני גורמים. ראשית, הירידות בשוקי המניות שלהם מתאם גבוה עם הקריפטו. גורם שני הוא קריסה של המינוף הגבוה שבו פעלה התעשייה. "שוק הקריפטו התנהל במשך תקופה ארוכה במינוף גבוה מדי", מציין אלי בג'רנו, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו Bit2C. "עסקים לא התנהלו באחריות כלפי הלקוחות, וכספי הלקוחות נמצאים כעת בסיטואציה מאוד מסוכנת".

 
  

חיים ונציה, מנכ"ל בית ההשקעות פרוקסיביט, מוסיף כי "שוק הקריפטו חווה בעבר טלטלות ומפולות, אולם הירידה האחרונה שונה מקודמותיה, בעיקר בהתאמה הגוברת מול שוקי ההון המסורתיים. המשבר הגלובלי שתודלק על ידי אינפלציה והעלאות ריבית, הגיע גם לקריפטו. צריך לזכור שהביטקוין בכל שנות חייו הקצרים לא הכיר מדיניות מוניטרית מצמצמת".

לא פלא ש"המנגינה" שנשמעת היום בקרב השחקנים העיקריים בשוק הקריפטו היא: אנחנו רוצים שהרגולטור ייכנס ויתערב. "בסופו של דבר, בלי רגולציה אחראית לא יהיה אמון ציבורי בקריפטו. המשבר מספק הזדמנות להזניק את התעשייה, בשיתוף הרגולטורים, והתעשייה היום כבר הרבה יותר בשלה לכך", מציין אסף מאיר, מייסד ומנכ"ל חברת Solidus Labs, המפתחת פתרונות למניעת מניפולציות במטבעות.

הקריאה הזו לחיזוק הרגולציה בענף אינה מפתיעה לאור הרבעון האחרון, אבל צריך לזכור כי רגולציה קובעת סטנדרטים לשמירה על כספי הציבור, והיא צריכה להיות אפקטיבית במובן הזה. חלק מהשחקנים בשוק קוראים לרגולציה רכה ומותאמת, אבל אי אפשר רק "חצי להגן" על כספי הציבור. וגם השחקנים שמעוניינים ברגולציה יידרשו לעליית מדרגה על מנת להתאים לסטנדרטים שייקבעו.

אם נסתכל על העשיריה הפותחת של המטבעות, היא כיום ממחישה את המצוקה שהענף נמצא בה, כאשר למקום העשירי מגיע מטבע UNUS SED LEO. זה הושק על ידי בורסת Bitfinex ונעשה בו שימוש על ידה לפתרון למצוקת נזילות אליה נקלעה, לאחר שנגנבו כספים מספקית התשלום שלה. לבורסה התחייבויות של מיליוני דולרים ללקוחותיה, אבל אין לה כסף נזיל. בניסיון לפתור את המשבר היא השיקה את המטבע LEO ונתנה תמריץ לשימוש בו בדמות הטבה בעמלות המסחר בבורסה, וכן הודיעה שהיא מתכוונת לקנות בחזרה את כל המטבעות שהונפקו על מנת לכסות את החוב בהדרגה.

לפני מספר חודשים ממשלת ארה"ב הצליחה לשים יד על המטבעות שנגנבו מ-Bitfinex, וכעת הציפייה היא שהכספים יוחזרו לבעלות הבורסה והיא תקנה בחזרה את המטבעות LEO ותשרוף אותם, מה שהוביל לביקושים ערים.

ואיפה הבעייתיות בכך, אתם שואלים? העובדה שמטבעות שמייצגים פרויקטים טכנולוגיים אמיתיים כשלו במהלך הרבעון האחרון, ומי שהחליפו אותם בעשירייה הפותחת הם מטבעות שמתבססים על משחק פיננסי, מעידה בעיקר על חולשה של השוק.

2. השוק גילה מה קורה כשהנזילות נגמרת

הסיפור האמיתי של הרבעון הוא קריסת המינופים שאפיינו את פעילות התחום, והשפעתה בעיקר על תחום הפיננסים המבוזרים. זה התחיל עם קריסתו של בלוק טרה והמטבע שלו - טרה לונה, הכוכב העולה של הרבעון הקודם. טרה היה בלוק של מטבעות יציבים, כלומר כאלו שצמודים לשער מטבע מסוים, אשר במקום לשמור רזרבות על מנת לתמוך בהצמדה, פיתח מודל הצמדה אלגוריתמית, שבו מטבע הטרה-לונה היה אמור לשמור על היציבות באמצעות הגדלה והקטנה של ביקושים והיצעים. התנודתיות בשוק הגדילה את הביקוש למטבעות יציבים, ובזמן אמת המנגנון לא עבד, ההצמדה למטבע היציב צמוד הדולר נפתחה והבלוק קרס.

 האפקט של קריסת טרה התחיל להתגלגל: נוצר חוסר אמון בשוק, ומשקיעים החלו למשוך את כספם. הנפגע הבא היה צלזיוס, בנק קריפטו שהציע פקדונות בריבית גבוהה  והשתמש בכסף, במינוף, להשקעות לא נזילות בפרויקטים נוספים בתחום הפיננסים המבוזרים. כאשר הלקוחות ביקשו את כספם חזרה, נוצרה מצוקת נזילות גדולה וצלזיוס קרס. מכאן הקריסה "הדביקה" עוד גופים כמו Voyager ו-Blockfi (שנרכשה על ידי בורסת FTX).

אחת הסיבות לסחרור בשוק הייתה שהצלילות בקריפטו הפעילו את מנגנוני הביטחונות "מרג'ין קול". כאשר מעוניינים להשקיע במינוף, שמים בטוחה מסוימת אצל הגוף שמספק את הכסף למינוף. במקרה של ירידות בשווקים, כאשר ערך של בטוחה יורד מתחת לשווי מסוים, מופעל המרג'ין קול, ומוכר באופן כפוי את הבטוחה. בתקופה של ירידות בשווקים, המכירה הכפויה מוסיפה ללחץ עליהם. בין הנפגעות הבולטות מהמנגנון היא קרן הגידור Three Arrow Capital, שניהלה 10 מיליארד דולר ועסקה בהשקעות בתחום ה-DeFi. גם הבלוק סולנה רעד כאשר אחד המשקיעים הגדולים קיבל הלוואה במינוף כנגד בטוחה במטבע SOL.

"הרבעון האחרון היה רווי בידיעות מאוד משמעותיות לתעשייה שיעצבו גם את המשך דרכה בעתיד", מציין אילן שטארק, מנכ"ל אלטשולר שחם הוריזון. "קריסת מטבע יציב היא אירוע משמעותי שכן מדובר על מטבע שאמור להבטיח יציבות מול מטבע פיאט". אחד האירועים המכוננים הנוספים היה עצירת המשיכות וההפקדות מפלטפורמות של פקדונות והלוואות. "הדבר חמור מאוד וניתן להשוותו לבנק שעוצר כל הפקדה או משיכה, ולמעשה כספי לקוחותיו נמצאים בסכנה", מוסיף שטארק. "זה מביא לתופעה של 'ריצה אל הבנק' למשיכת הנכסים".

"בהתייחס למפולת האחרונה, חשוב לזכור כי היתרון המשמעותי ביותר בשוק דובי הוא ניקוי האורוות העמוק שזה גורר", מציין חיים ונציה. "הפרויקטים שאין להם זכות קיום נמחקים, ואילו הטובים נשארים. לנו כמשקיעים זה מסייע להבדיל בין עיקר לטפל בשוק הזה. דווקא מקרי הקצה האלו מאפשרים לשוק ולרגולציה להתבגר ולהרחיק מוקדי סכנה מכספי המשקיעים".

3. חורף הקריפטו של קיץ 2022

אחרי הרבעון האחרון, נראה שהענף צועד לכיוון חורף קריפטו נוסף. חלק מהפרויקטים, בהם כאלו שהיו קשורים לאקוסיסטם של הענקיות שקרסו, נפלטו מהשוק. אולם השוק עם הפנים קדימה - אמנם השוויים שבהם מגייסים פרויקטי קריפטו נחתכו בחדות, אך הפעילות ממשיכה.

אם נסתכל על המטבעות בתחום הגיימינג, לקראת סוף הרבעון הראשון השנה הושק  ApeCoin שמיד נכנס לרשימת 5 המטבעות הגדולים בתחום הגיימינג. המטבע הוצנח (ניתן במתנה) למחזיקי קולקציית NFT הקופים המשועממים, והחל להיסחר במהרה בכל בורסות הקריפטו המובילות, והוא סיים את הרבעון בירידה של 63%. "המטבעות בתחום הגיימינג לא חסינים מהירידות האחרונות, ועם זאת התשואה המצטברת של 5 המטבעות המובילים בו עדיין חיובית מתחילת 2021, בשונה משאר המדדים", ציין אלעד נומברג, סמנכ"ל בבית ההשקעות פרוקסיביט. "זאת בגלל שעוד ועוד חברות ומותגים נכנסים ומשקיעים בתחום".

 
  

בין חמשת המטבעות הגדולים של החברות הישראליות אנחנו רואים עדיין את צלזיוס, לאחר ירידה דרמטית בשווי החברה. צלזיוס אינה פעילה כעת לאחר שעצרה את האפשרות למשקיעים למשוך ממנה כספים, ומיישמת הליך לארגון מחדש של החובות. החברה פיטרה כ-150 עובדים, שכרה משרד עו"ד לארגון ובנייה מחדש, והספיקה כבר להחליף אותו. בינתיים היא החלה להחזיר חלק מהחוב שלה לפרוטוקולי הלוואות שונים, מה שיאפשר לה לשחרר ביטחונות שנמצאים אצלם. עם זאת, המינוף הגבוה שבו פעלה מציב לה אתגרים רבים, בהם תביעה שהוגשה נגדה ובדיקות האם גלשה בשלב מסוים לפעילות פונזי (שימוש בכספי משקיעים חדשים לתשלום למשקיעים שדרשו את כספם כשהחלה מצוקת הנזילות).

ברבעון האחרון גם פרויקט בנקור הישראלי עלה לכותרות, לאחר שהרע את התנאים שהוא מציע. בנקור פועל גם הוא בתחום הפיננסים המבוזרים בהמרת מטבעות. הוא הציע הגנה מסוימת למשקיעים שמעוניינים לספק נזילות לפרויקט, והסיר אותה בשל המצב הקיצוני בשווקים.

4. לאן פני השוק?

אין ספק שהרבעון האחרון היה שיעור בחזרה לפרופורציה עבור התעשייה. מרצון להחליף את המערכת הקיימת והתייחסות לרגולציה כאל שורש כל הרע, יש נטייה לדרוש רגולציה. הרבה פרויקטים לא שרדו, ומי שכיום "על הקצה" לא בטוח שישרדו בהמשך השנה; השוק נהיה הרבה פחות מבוזר, וכל מי שיש לו כיסים עמוקים ומאמין בתעשייה מגדיל את כוחו.

הכיוון של השוק במחצית השנייה ייקבע גם בהתאם למתרחש בשוק המניות, שרווי גם הוא בחוסר ודאות. "כל העולם הפיננסי משתנה בקיצוניות, בנקים מרכזיים שעד לפני מספר חודשים חששו ממיתון, כעת חוששים מאינפלציה, ומתחיל פתאום חשש ממיתון ב- 2023", אומר שי דתיקה, מנכ"ל ומייסד חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX. "האם יעלו עוד ריבית בהמשך, או יורידו? האירו משתווה לדולר, מחירי הסחורות שזינקו נמצאים בירידה כבר כמה שבועות, ושוק הקריפטו הוא חלק אינטגרלי מהעולם הפיננסי, ומגיב יחד איתו לשינויים", מסכם דתיקה.