הפיתוחים הטכנולוגיים שילוו את המכביה: מנסיעות שיתופיות ועד נעליים חכמות

השנה החליטו במכביה לשתף פעולה עם שורה של סטארט-אפים מקומיים הקשורים לתחום הספורט או לארגון של אירועים המוניים. כך, למשל, הסטארט-אפ RYDE יספק את מערך ההיסעים עבור משתתפי התחרות • וגם: יזמים טכנולוגיים מהחברה הערבית, החברה החרדית והפריפריה הגיעו למפגש נטוורקינג מיוחד עם בכירי תעשיית ההייטק • אירועים ומינויים

אירועי המכביה,  2017 / צילום: באדיבות ארכיון המכביה
אירועי המכביה, 2017 / צילום: באדיבות ארכיון המכביה

נדמה כי כבר שנים שהמכביה לא זכתה לתשומת לב תקשורתית כה רבה, ועוד מהזווית החיובית, ועל כך חייבים כנראה מארגניה את התודה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהבטיח להגיע לטקס הפתיחה שנערך באצטדיון טדי בירושלים.

השנה החליטו במכביה, תחרות הספורט היהודי המובילה בעולם, לשתף פעולה עם שורה של סטארט-אפים מקומיים הקשורים לתחום הספורט או לארגון של אירועים המוניים. כך, למשל, הסטארט-אפ RYDE, מקבוצת יוניון, יספק את מערך ההיסעים עבור משתתפי המכביה.

ברייד, בהובלת המנכ"ל איתן בן מאיר, פיתחו פלטפורמה חדשנית הממירה את צרכי התחבורה לנסיעות שיתופיות אופטימליות, ומאפשרת ניהול דינמי של כל תחום ההסעות, מה שעשוי לחסוך בעלויות ובזיהום אוויר. למעשה, המערכת מאפשרת תכנון חכם מראש המבוסס על עשרות משתנים (כמו מסלולים, גודל הרכב ומיקום תחנות), עם יכולת עדכון בזמן אמת.

צילום מסך אפליקציית רייד
 צילום מסך אפליקציית רייד

מערך ההיסעים במכביה אחראי על הבאת המשלחות משדה התעופה למלונות שיועדו להם, הסעת המשלחות מבתי מלון הפרוסים בכל הארץ למגרשי התחרויות וחזרה, וכן הסעות לאתרים היסטוריים ואתרי נופש בכל הארץ.

מכיוון אחר, דלויט דיגיטל ישראל פיתחה אפליקציה על גבי התשתית של Salesforce CRM, שמאפשרת ל-10,000 ספורטאים מ-60 מדינות שייקחו חלק בתחרויות המכביה, בני משפחותיהם, ראשי המשלחות והמלווים שלהם להיות מסונכרנים בניהול לוח הזמנים. החל מהליך הרישום, דרך שיבוץ למלונות, ועד רישום לטיולים וקבלת המלצות אישיות למסיבות בשעות הערב, מסעדות וסרטים בקולנוע - הכול מוצע למשתתפים במערכת דיגיטלית אחת.

לדברי אמיר אליאסי, שותף בדלויט דיגיטל, "מדובר בשיתוף-פעולה ראשון מסוגו - מסע דיגיטלי שנמצא בכף ידם של הספורטאים וראשי המשלחות, באמצעות אפליקציה ייעודית ומערכת משוכללת המאפשרת מסע דיגיטלי מקצה לקצה מרגע ההרשמה למכביה".

בנוסף, בשבוע הבא (19.7) ייערך ספורטק המכביה - יוזמה המחברת את הספור-טק הישראלי לעולם. 15 סטארט-אפים המציעים פתרונות ייחודיים לביצועי ספורט, צפייה ונושאים רפואיים יציגו את הפיתוחים שלהם בוולדרום תל אביב.

כך, למשל, ב-BrainTech מייצרים מערכת לאימון מוחי לספורטאים. כך, משחק מחשב, הנשלט על ידי פעילות המוח, מסייע לספורטאים מקצועיים לשפר ביצועים, ולשחקנים פצועים לשמר את היכולת ולחזור מהר יותר לפעילות ברמה גבוהה.

טכנולוגיית הכדורסל של RSPCT ממחשבת את הסל, על מנת שניתן יהיה לערוב אחר זריקות כדור ברזולוציה גבוהה ולקבל משוב מיידי לדיוק הזריקה. ואילו הטכנולוגיה של פליירמייקר כוללת חיישנים מבוססי בינה מלאכותית המנטרים ביצועי ספורטאים, והופכים כל נעל אימון לנעל חכמה, באמצעות איסוף נתונים ישירות ממקור התנועה, כף הרגל.  

אזור התעשייה

הסירה האוטונומית הישראלית הראשונה

המכוניות האוטונומיות עדיין לא נוסעות בהמוניהן על הכבישים, אבל כלי השיט האוטונומי הישראלי הראשון כבר נבנה - במסגרת התחרות השנתית RoboBoat של ארגון RoboNation - וזכה במקום השלישי. מדובר בתחרות שבה האוניברסיטאות הגדולות בעולם (כולל MIT וקורנל, למשל) שולחות נציגים המפתחים סירות אוטונומיות, משלב התכנון ועד למוצר המוגמר.

הקבוצה הישראלית בסירות אוטונומיות זוכה במקום השלישי באליפות העולם / צילום: Sail IL
 הקבוצה הישראלית בסירות אוטונומיות זוכה במקום השלישי באליפות העולם / צילום: Sail IL

את הנבחרת הישראלית, שהגיעה מאוניברסיטת תל אביב ונושאת את השם SAIL-IL, הובילו נדב שולב, ניצן לידן, נועם בלוטנר ושובל בן שושן - מהנדס תוכנה בספקית השבבים ולנס, שאף תמכה בנבחרת כספית לצד רפא"ל ומספנות ישראל. התחרות התקיימה בפלורידה, ובנוסף למקום השלישי הכללי, זכתה במקום הראשון בפרס מיוחד על עזרה לקבוצות אחרות, ובמקום רביעי ב-Technical design review.

הנבחרת - שחבריה החלו את דרכם בה בהיותם סטודנטים - נדרשה לעבור גלים גבוהים ומשוכות בדרך לניצחון בתחרות, כמו גיוס מנטורים מעולם תעשיית הרובוטיקה וכלי השיט, התייעצות עם מומחים ועם החברות המובילות במשק, לימוד עצמי של תוכנות ומערכות הפעלה.

 מצנח הזהב

מאיר אליהו מונה למנהל חטיבת השותפים וערוצי ההפצה הגלובליים ב-Cider Security. בתפקידו האחרון ניהל את הפעילות האזורית של תחום אבטחת המידע של מיקרוסופט במזרח התיכון ואפריקה.

מורן פליקס, 40, מונה לסמנכ"ל תכנון ורישוי בקבוצת רם אדרת.

יבגני פרס מונה לסמנכ"ל בכיר לאסטרטגיית מוצר ב-AppsFlyer, המפתחת טכנולוגיות ענן לניתוח נתונים לבעלי אפליקציות.

בועז ממו מונה לסמנכ"ל פיתוח עסקי באדיוניקס, המפתחת טכנולוגיה לשיפור ביצועי סוללות חשמליות.

קרן אצלאן מונתה לסמנכ"לית הכספים של דואר ישראל.

תומר נחום, 43, מונה לסמנכ"ל מכירות של mako.

תומר נחום / צילום: יפעת רז
 תומר נחום / צילום: יפעת רז

איה בכור קוחניצקי מונתה לסמנכ"לית קריאייטיב במשרד הפרסום גיתם BBDO. בתפקידה האחרון הייתה מנהלת קריאייטיב במשרד הפרסום באומן בר ריבנאי.

האוניברסיטה העברית ממנה 4 דיקנים חדשים: פרופ' תומר ברודי יעמוד בראש הפקולטה למשפטים, פרופ' שאול בורדמן בראש הפקולטה לחקלאות, פרופ' גילי דרורי בראש הפקולטה למדעי החברה ופרופ' אדם לפסטיין יעמוד בראש בית הספר לחינוך.

ברודי / צילום: ברונו שרביט
 ברודי / צילום: ברונו שרביט

בורדמן / צילום: נתן מנגיסטו
 בורדמן / צילום: נתן מנגיסטו

דרורי / צילום: יורם אשהיים
 דרורי / צילום: יורם אשהיים

ליפשטין / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב
 ליפשטין / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

רוני אבירי מונתה לסמנכ"לית שיווק ופיתוח משאבים בארגון לתת.

חדשות טובות

יזמים טכנולוגיים מהחברה הערבית, החברה החרדית והפריפריה הגיעו למפגש נטוורקינג מיוחד עם בכירי תעשיית ההייטק, בהובלת ארגון פרזנטנס ליזמים וליזמיות טכנולוגיים מאוכלוסיות בתת-ייצוג. האירוע התקיים במשרדי AWS במגדלי שרונה תל אביב, והיזמים הציגו את פיתוחיהם בפני ועדת השקעות, שכללה את אורנית שנער (מנהלת זרוע ההשקעות של סיטי בישראל), סתיו ארז (שותפה בקרן Labs/02), אנטונלה ג'אמיין (מנהלת פיתוח עסקי ב-AWS), פיראס מטר (מנכ״ל RadView) וד"ר מורשד פרחאת (מנהל אסותא חיפה).

בכירי תעשיית ההון סיכון מימין: אנטונלה ג׳אמיין, פיראס מטר, ד''ר מורשד פרחאת, סתיו ארז, אורנית שנער / צילום: טום ברטוב
 בכירי תעשיית ההון סיכון מימין: אנטונלה ג׳אמיין, פיראס מטר, ד''ר מורשד פרחאת, סתיו ארז, אורנית שנער / צילום: טום ברטוב

את האירוע הובילו מנכ"לית ארגון פרזנטנס, אריאלה רוזן, ומנהלי תכנית MoveUp של הארגון שהוקדם לפני כעשור, דודי בר ויארא שליוט.