התרסקות הקריפטו גורמת לעיכובים במיזם האקלים של אדם נוימן

משקיעים נהרו לסטארט-אפים שהנפיקו מטבעות קריפטו המגובים ע"י נקודות אשראי פחמיות, ואז השווקים התרסקו

אדם נוימן / צילום: Shutterstock
אדם נוימן / צילום: Shutterstock

מנכ"ל  WeWork לשעבר אדם נוימן צץ מוקדם יותר השנה שוב עם חברה חדשה בתעשייה צעירה ותוססת המכוונת להשתמש במטבעות קריפטו כדי להיאבק בשינוי האקלים.

● היום שאחרי אדם נוימן: מה קרה ל-WeWork בשנים האחרונות?

כמה חודשים אחר כך, החברה הזו, Flowcarbon, וכן כמה חברות סטארט-אפ דומות, האטו פעילות וקצב הצגת המוצרים - ההשלכה החדשה ביותר של נפילת השווקים.

Flowcarbon, אחת מקבוצה של חברות המנפיקות מטבעות קריפטו המגובים בנקודות אשראי פחמניות, החליטה "לחכות עד שהשווקים יתייצבו" לפני שהיא משיקה את מוצריה, כך אמרה המנכ"לית והמייסדת השותפה דנה גיבר. חברות אחרות כמו Toucan Protocol Association ו־KlimaDAO הקפיאו באופן מעשי עסקים חדשים בגלל שקריסת הקריפטו קורה במקביל לפעולות נגד המגמה של הנפקת מטבעות קריפטו בגיבוי נקודות אשראי פחמניות.

Flowcarbon ודומותיה משלבות בין מטבעות קריפטו, סוג של נכס דיגיטלי הנסחר ברשתות מחשבים מבוזרות, עם מכשיר פיננסי נוסף שהוא ברובו תנודתי ואין עליו רגולציה: אשראי פחמני.

נקודות אשראי כאלה מונפקות על ידי פרויקטים המכוונים להסיר את הפחמן הדו חמצני מהאוויר או למנוע ייצור של פליטות חדשות, דרך נטיעת יערות או שימור, למשל. כל נקודת אשראי מייצג טון מעוקב של פחמן דו חמצני שמוסר מהעולם או נמנע. תאגידים ואנשים פרטיים קונים את נקודות האשראי ומנצלים אותם כדי לאזן את הפליטת גזי החממה שלהם, כשמשקיעים ואחרים דורשים לפעול למען מאבק בשינוי האקלים.

תהליך אטום, מסורבל וארוך

רוב נקודות האשראי הפחמני נמכרות דרך ברוקרים או ישירות על ידי היזמים, תהליך שמבקרים טוענים לגבי שהוא אטום, מסורבל ומצריך זמן רב. Flowcarbon ודומותיה אומרות שהן יכולות לשנות זאת על ידי הבאת האשראי לרשתות שלהן כמטבעות קריפטו - המטבע של Flowcarbon נקרא Goddess Nature Token - וניתן לסחור בהם כמו כסף דיגיטלי או "לשרוף" אותם ולהשמידם כשבעליהם רוצים לאזן פליטות של גזי חממה.

"בתור מישהו שקנה נקודות אשראי מברוקרים בעבר, קניית ושריפת מטבעות היא הרבה, הרבה יותר קלה", כתב בתגובה לשאלות מארק קיובן, מיליארדר טכנולוגיה ומשקיע בקריפטו. קיובן ניצל מטבעות של Klima על מנת לאזן פליטות מהחברות שלו ושימושיו האישיים בגודל 1,100 טונות מעוכבות, על פי נתוני KlimaDAO.

משקיעי הון סיכון השקיעו כ־267 מיליון דולר בעסקאות קריפטו הקשורות באקלים ופחמן ב־2021 ועוד 156 מיליון דולר השנה נכון לתחילת יולי - עלייה בהשקעה לעומת שנים קודמות אבל עדיין רק שבריר מהמיליארדים שהושקעו במטבעות קריפטו בסך הכל, על פי חברת המחקר Pitchbook Data Inc.

חלק גדול מהמימון הזה הלך ל־Flowcarbon, שנוימן הוא מייסד שותף בה. נוימן מוכר בעיקר כמנכ"ל שסולק מהחברה שהקים, WeWork. הקריסה הספקטקולרית של WeWork, שכללה ביטול של הנפקה והסכם להציל את החברה ב־2019, הפכו לנושא של סדרת טלוויזיה באפל TV. ב־Flowcarbon אומרים שנוימן לא מעורב בניהול היומיומי של החברה.

נוימן השקיע בכמה סטארט-אפים וכן בנדל"ן, כך דיווח הג'ורנל. הוא לא הגיב לבקשת תגובה.

תעשייה בצמיחה

התעשייה הצעירה הזו המריאה אחרי ש־Toucan ו־KlimaDAO החלו למכור מטבעות משלהן באוקטובר, וגרמו לכסף רב לזרום לשוק הפחמן. בשיאם בסוף אוקטובר, הערך הכולל של כל המטבעות של Klima שהיו בסירקולציה היה גדול ממיליארד דולר.

בשישה החודשים שנגמרו במרץ, יותר מ־23 מיליון נקודות אשראי פחמי הועברו לרשתות הקריפטו. היה מדובר בכ־28% מנקודות האשראי שהוסרו מהמרשמים בהן היו רשומות בתקופה זו, על פי ניתוח של חברת הנתונים Trove Research. בינתיים, נעשה שימוש בפחות מ־2% מנקודות האשראי האלה על מנת לאזן פליטות פחמן, והרוב נסחרו, על פי נתוני KlimaDAO.

בשלושה החודשים האחרונים של 2021, מאות מיליוני טונות מעוקבות של פחם נסחרו דרך מטבעות קריפטו, בערך כולל גבוה מ־3 מיליארד דולר, על פי נתוני KlimaDAO. מדובר בנפח דומה לפעילות המסחר בפחם שנעשתה במשך כל השנה שעברה מחוץ לשווקי הקריפטו, על פי נתונים על שווקי פחמן שאוספת החברה Ecosystem Marketplace.

צופים רבים של שוק הפחמן עדיין אינם בטוחים עד כמה מטבעות בגיבוי אשראי פחמי יעזרו, או אם הם ישפרו בכלל את שוק איזון הפחמן, בהתחשב בספקולציה שליוותה מטבעות קריפטו לעתים קרובות.

המטרה של נקודות אשראי פחמיות היא לאזן פליטות, אמר גיא טרנט, המנכ"ל של TroveResearch. "אם אנשים עכשיו קונים את המטבעות האלה כי הם רואים בהם מכונה לעשיית כסף... אני חושב שזה עלול להיות לא בריא", אמר.

ישנם מי שרואים את חטיפת נקודות האשראי להשקעה כבריאה דווקא. "כדי שאשראי פחמי ישפיע באופן משמעותי על משבר האקלים, השוק שלהם צריך לגדול בכמה סדרי גודל", אמרה קבוצה שאומרת שהיא מייצגת את צוות הליבה של KlimaDAO ושחבריה שומרים על האנונימיות שלהם. "הספקולציה משחקת תפקיד חיוני בהגדלה של כל שוק" בגלל שהיא מביאה מספיק כסף כדי לקדם מסחר קל ונזיל ומחירים מדויקים, כך אמרו.

"אנחנו חושבים שזה בסדר אם אנשים יצליחו לעשות כסף מהשקעה או מגידור כנגד עלויות פחמן גבוהות יותר", אמר מנכ"ל Toucan ג'וליאן סומר. "אבל זה לא צריך להיות תסריט השימוש היחידי".

ערך הקריפטו צונח

במאי, Flowcarbon הכריזה שגייסה 70 מיליון דולר ממכירות מוקדמות של המטבע שלה, וכן כסף מקרנות המנוהלות על ידי משקיעי הון סיכון מפורסמים כמו אנדריסן הורוביץ ו־General Catalyst, ובתי השקעה נוספים.

אבל עד אז, מטבעות הקריפטו היו בצניחה חופשית והפסידו כטריליון דולר בערכם הכולל מאז נובמבר.

בינתיים, במאי, חברת רישום האשראי הפחמני הגדולה ביותר הפסיקה את השימוש בנקודות האשראי שלה לגיבוי מטבעות קריפטו חדשים, והסבירה שהיא חוששת שהשיטה הנוכחית לייצור המטבעות האלה גורמת לבלבול בשווקי הפחמן. חברת הרישום Verra, הודיעה שהיא בוחנת שיטות חדשות ליצירת המטבעות.

Flowcarbon ציפתה להשיק את המטבע שלה עד סוף יוני, אבל הקפיאה את התוכנית הזו עד למועד לא ידוע, אמרה גיבר. בשבועות האחרונים, הכריזה החברה על שיתופי פעולה שיעזרו לה בשירותים כמו חישוב תביעת הרגל הפחמנית של קוני האשראי והלוואות לפרויקטים שנותנים אשראי.

"אנחנו משקיעים עם תפישה לטווח הארוך ועדיין בטוחים מאוד לגבי השוק", אמרה אריאנה סימפסון, שותפה כללית באנדריסן הורוויץ המנהלת את ההשקעה ב־Flowcarbon. ב­־General Catalyst סירבו להגיב.

ב־Toucan, Klima וסטארט-אפים אחרים בתחום הקריפטו והפחמן אומרים שמחכים לכך ש־Verra תציג דרך חדשה להביא נקודות אשראי לרשתות הקריפטו, ומורידים פרופיל עד שההתרסקות בשוק הקריפטו תיגמר.

"כשהכל באוויר וכולם חוגגים, כולם אומרים 'אה, כמובן שנשים כסף בתחום הפחמן'", אמר סומר מ־Toucan. "לא כולם חייבים לשרוד".