פטרייה חדרה לקנאביס של פארמוקן; המנכ"ל עזב במפתיע

להערכת החברה לפטרייה "עשויה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילותה" • את המנכ"ל הוותיק גיל חובש יחליף כמנכ"ל זמני לירון חלפון, דירקטור המחזיק 11% מהמניות

פרופ' זאב רוטשטיין  / צילום: איל יצהר
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: איל יצהר

מניית חברת הקנאביס פארמוקן  צונחת בשיעור של כ-16% בעקבות עדכון על אודות גילוי פטרייה בחלק מחומר הגלם המשמש את החברה לייצור ייחורים (פלאג). לפי פארמוקן, הנסחרת כעת בשווי זניח של כ-16 מיליון שקל בלבד, "מדובר בפטרייה מסוג solani Fusarium, אשר להערכת החברה, המבוססת על עשרות בדיקות אריזות שונות משתי אצוות ייצור, מקורה מפלאגים שהתקבלו מהספק ההולנדי. להערכת החברה עשויה להיות לכך השפעה מהותית לרעה על פעילותה". 

בד בבד דיווחה פארמוקן על עזיבת המנכ"ל הוותיק גיל חובש, שהינו חלק מקבוצת השליטה בה לצד יוני שוקרון (10% לחובש, 36% לשוקרון). פארמוקן כבר הודיעה לפני כשבועיים על כוונתה לחפש מנכ"ל חדש, אולם כעת היא מודיעה כי חובש יעזוב מיד, וימונה לו מנכ"ל מחליף זמני, לירון חלפון, דירקטור בחברה המחזיק ב-11% ממניותיה. 

מי שמשמש כיו"ר פארמוקן הוא פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה לשעבר, שלאחרונה ניסה, ללא הצלחה, לקדם את הנפקתה לציבור של חברת פיתוח תרופות הקנאביס EPM באמצעות מימון המונים.

זאת ועוד, בסוף השבוע שעבר הודיעה החברה על סיום ההתקשרות עם מכון המחקר שמיר, בתחום של תרופות מבוססות פטריות (פסיכדליות ולא פסיכדליות), וזאת כדי לרכז משאביה בתחום הקנאביס. ההודעה חושפת כי החברה המשותפת לצדדים למעשה לא הוקמה, ולא נראה כי הייתה התקדמות משמעותית בתחום זה מכיוונה של פארמוקן.

עוד לפני כן, בסוף יוני, הודיעה החברה על הפסקת המיזם המשותף שלה לשיווק קנאביס באוסטרליה, שבו החזיקה 35%. השת"פ הופסק על רקע עיכובים בפעילות החברה בעקבות הגעת הקורונה לאוסטרליה, וכן עקב מחלוקת בין הצדדים, בין היתר בשל עיכוב בתחילת הייצור והשיווק של המוצרים על ידי השותף האוסטרלי.

הפרטים הללו מצטברים לתמונה של חברה במשבר. מי שנחשבה לחברת קנאביס חזקה יחסית בתקופת האסדרה הישנה, אז התחרו על השוק רק כשמונה חברות, לא הצליחה במעבר לעולם הקנאביס החדש. מניית פארמוקן איבדה 83% מערכה בשנה האחרונה.

החברה אומנם קיבלה את כל האישורים לעבור לאסדרה החדשה, וגם הצליחה יחסית בשנה הראשונה ליישומה: היא רשמה הכנסות של 28 מיליון שקל, בעיקר בשוק הישראלי, ורווח של 3.6 מיליון שקל. החברה לא עלתה על עגלת יצוא הקנאביס שהחל אשתקד, ומאידך גיסא התנגדה ליבוא, בטענה כי השוק מוצף בסחורה לא איכותית.

אלא שהצרכנים הישראלים דווקא העדיפו את מוצרי היבוא, מגמה ששחקה את המחירים בשוק. ב-2021, על הכנסות דומות לאלה של 2020 רשמה החברה הפסד כבד של 19.3 מיליון שקל - עיקרו כתוצאה מ"שינוי ומימוש בשוויו ההוגן של הנכס הביולוגי והמלאי". ברבעון הראשון של 2022 חלה  ירידה של 11% בהכנסות, לכ-7 מיליון שקל, ושוב נרשם הפסד, של 1.1 מיליון שקל.

כעת, כאשר גם ההכנסה בישראל מאוימת על ידי הפטרייה, קשה לראות כיצד תוכל פארמוקן להיחלץ מן המצוקה. בקופתה נכון לסוף הרבעון הראשון היו כ-3.4 מיליון שקלים בלבד.

לירון חלפון, המנכ"ל הנכנס, אמר כי "החלפת ההנהלה מתרחשת כבר עכשיו משום שרציתי כבר להיכנס וליישם אסטרטגיה חדשה. אם בשנה שעברה השמדנו מעל טונה של סחורה, כי המנכ"ל הקודם גידל יותר מדי קנאביס מסוג t15, שלא היה לו ביקוש בשוק בסופו של דבר, אז עכשיו ההשמדה הנוכחית בעקבות הפטרייה צפויה להיות משמעותית נמוכה יותר.

"מעבר לזה, אני כן מנסה לקדם את פארמוקן למקומות נכונים של הכנסת משקיעים אסטרטגיים, וגם שיתופי פעולה עם חברות קיימות וחוות לוויין, כדי להגדיל את כושר היצור".

לגבי ההתמודדות מול מוצרי היבוא אמור היום חלפון, כי החברה מתחרה היטב בתחום הפרימיום מול מוצרי היבוא. "בעוד שלוש שנים הייתי רוצה לגדל את הזנים שלנו בחממת אינדור באפריקה, ולמכור אותם מחוץ לישראל".