המהלך של אפל שזעזע את שוק השבבים, ומה למד ממנו מנכ"ל הפועלים

מנהלים בכירים מספרים על מהלכים שיווקיים מעוררי השראה, והפעם דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים: ענקית הטכנולוגיה אפל זעזעה את שוק המחשבים, כשהודיעה על מעבר לשימוש במעבדים מתוצרת עצמית • היעד הבא הוא שוק השרתים, ואם תצליח, תזכה בפוטנציאל התרחבות דרמטי • הצצה למדד המותגים 2022 שיתפרסם ביום רביעי  

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

מדד המותגים

מדד המותגים של גלובס מדרג את המותגים המובילים בישראל. השנה, שיטת המדידה שונתה והיא שקופה, אובייקטיבית ונגישה יותר. המותגים דורגו בסקר ענק שכלל 3,500 משתתפים. עוד כולל המדד תכנים בנושא שיווק מבית HBR, מגזין הניהול של הרווארד, מחקרים של מיטב החוקרים בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, טורים של המנכ"לים הבכירים במשק על מהלכי השיווק שהעניקו להם השראה, וניתוחי עומק ותובנות על תוצאות הדירוג.

על החדשנות, הסטנדרטים והמהלכים שהפכו את אפל לסיפור כל-כך מיוחד נכתבו אינסוף מילים שכולן השראה. בחרתי לכתוב על אחד הצעדים האחרונים של אפל מהשנתיים האחרונות: המהלך להשגת דומיננטיות בשוק המעבדים. מהלך שכולו סיפור של חזון, של אסטרטגיה ושל עבודה מתודולוגית בכל ציר עסקי אפשרי.

ב-30 השנים האחרונות נשלט שוק המחשבים על-ידי שתי ענקיות, אינטל ומיקרוסופט. השילוב של מעבדי אינטל לצד התוכנה של מיקרוסופט, יצר דומיננטיות מוחלטת בשוק המחשוב האישי מחד, ובשוק השרתים ותשתיות הענן מאידך. במשך שנים אף חברה לא הצליחה לאיים על הדומיננטיות הזו, למרות שרבות ניסו.

אפל תמיד התחרתה בשוק המחשבים עם מוצרים מעולים שכבשו את השוליים, אך לא הצליחו לאיים על המיינסטרים ועל ההגמוניה הקיימים של אינטל ומיקרוסופט. יתרה מכך, אפל ביססה במשך שנים רבות את מחשביה על מעבדי אינטל באופן שבו נראה היה שהשלימה עם היותה שחקן נישה בתחום המחשבים, בעיקר לקהילת המעצבים ואנשי המדיה והפרסום.

כל זה השתנה לפני שנתיים, כשאפל הטילה פצצה והכריזה שהיא נוטשת את המעבדים של אינטל, ומתחילה לבסס את כל מחשביה על שבבי אפל שקיבלו את השם השיווקי M1. התצורה החדשה של אפל הייתה לא פחות ממהפכה. בעזרת שפה פשוטה, אפל התמחתה במשך שנים בפיתוח מעבדי סלולר שהאתגר הגדול ביותר שלהם היה צריכת אנרגיה נמוכה ויעילות תפעולית.

תחת ארכיטקטורה שנקראת Arm, אפל הציגה דור חדש של מעבדים מרובי ליבות שהפרידו בין עבודת העיבוד הגרפי לעיבוד הנתונים. באופן זה הצליחה אפל לפתח שבב מחשב שונה מאוד מהארכיטקטורה של אינטל. שבב שהפגין ביצועי על לצד צריכת אנרגיה נמוכה מאוד, מה שמייצר זמן סוללה ארוך באופן חסר תקדים למחשבים ניידים. מאז ההשקה ב־2020, אפל מפגינה חדשנות מדי שנה. הביצועים של מחשבי אפל מהווים קפיצת דור בכל האמור בביצועים, ואינטל נותרה מאחור.

מהלך הפיתוח של אפל, שנמשך שנים, לא נעצר בשוק המחשבים הניידים או השולחניים (השנה הכריזה אפל על מחשב נייח חדש ועתיר ביצועים בשם Mac Studio). אפל עושה צעדים לשוק השרתים שהוא המשמעותי והגדול ביותר, ואני מעריך שהוא היעד האסטרטגי ארוך הטווח של אפל.

המעבר לשירותי ענן מייצר במשך עשורים ביקוש קשיח ודרמטי לתשתיות Data Centers. כל ארגון, כמו בנק הפועלים, מגדיל בכל שנה באופן דרמטי את תשתיות הרשת שלו. המרכיב המשמעותי ביותר באחזקת תשתיות אלו היא צריכת האנרגיה הנדרשת להפעלת מערך המחשוב וקירורו. דור חדש של מעבדים, שמציג יתרון כה בולט בניצול האנרגיה, יכול להביא לחיסכון של עשרות אחוזים בעלויות אלו מדי שנה. זה דרמטי לארגונים ודרמטי עוד יותר לחברות מגה ענן, כמו גוגל, שמשקיעות תקציבי עתק לטובת יעילות אנרגטית. אם אפל תצליח לחדור לשוק השרתים, הדבר יהווה פוטנציאל התרחבות דרמטי במגה שוק של מאות מיליארדים שאין לה בו היום שום נוכחות.