מחירי הדלק: סבסוד הבלו יישאר עד להגדלת התפוקה הסעודית

הבשורה הכלכלית העיקרית לצרכן הישראלי כתוצאה מביקור נשיא ארה"ב במזרח התיכון הגיעו מפגישות הנשיא ביידן בערב הסעודי שם התחייבו להגביר את יכולת תפוקת הנפט של המדינה •  המשמעות תהיה ירידה במחירי הנפט, שזינקו בעשרות אחוזים מתחילת המלחמה באוקראינה • בלשכתו של ליברמן אומרים ש"כרגע הכל מתנהל כפי שתוכנן"

תדלוק בתחנת דלק / צילום: איל יצהר
תדלוק בתחנת דלק / צילום: איל יצהר

מחירי הנפט נמצאים במגמת ירידה, אבל במשרד האוצר נערכים בכל זאת להאריך את סבסוד הבלו על הדלק. לפי המסתמן, ההנחה הזמנית על הבלו בגובה של חצי שקל לליטר, שתוקפה אמור לפוג בסוף החודש הנוכחי אחרי שנקבעה באפריל, תוארך למספר חודשים נוספים - זאת בכפוף להתפתחויות במסחר. כלומר, ההנחה תישמר כל עוד מחיר חבית נפט יישאר מעל רף מסוים.

בעניין הנפט - עם כל הכבוד לקיצור הטיסות להודו ותאילנד והוזלה אפשרית של טיסות, הבשורה הכלכלית העיקרית לצרכן הישראלי כתוצאה מביקור נשיא ארצות-הברית ג’ו ביידן במזרח התיכון לא הגיעה מהשיחות עם ראש הממשלה יאיר לפיד, אלא מפגישות הנשיא ביידן בערב הסעודית. יורש-העצר מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה, התחייב בפני ביידן להגביר את יכולת תפוקת הנפט של המדינה. המשמעות תהיה ירידה במחירי הנפט, שזינקו בעשרות אחוזים מתחילת המלחמה באוקראינה.

עם זאת, עוד לא ברור כמה זמן ייקח לסעודים ליישם את הגברת קצב הנפקת חביות הנפט. ההערכות הן שכל עלייה של 10% בתפוקת הנפט העולמית משמעותה ירידה של 20% במחיר הנפט.

עוד לפני ביקור ביידן, עלות חבית נפט גולמי ירדה משיא של קצת יותר מ- 120 דולר לפני כחודש ל-97 דולר טרם נחיתת מטוס האייר-פורס 1 במזרח התיכון - מחיר המתקרב לזה של טרום פלישת רוסיה לאוקראינה, שנע אז סביב כ-90 דולר לחבית.

מסתמן: הארכת הסבסוד על הבלו

בתחילת החודש זינק מחיר ליטר בנזין ל-8.08 שקלים, התעריף השני בגובהו בתולדות המדינה. שר האוצר אביגדור ליברמן ביקש אז להכפיל את סבסוד הבלו מחצי שקל לליטר לשקל לליטר, וכן להאריך את תוקפו עד סוף אוקטובר. לאור מגבלות צעדי הממשלה בתקופת הבחירות ועל רקע ההתפתחויות במסחר, מסתמן כאמור שהפחתת הבלו על הדלק לא תוגדל אבל כן תוארך במידה שהנפט לא יוזל בסופו של דבר למרות ההבנות בין ארצות-הברית לסעודים.

הבשורה של ליברמן בחודש שעבר על הגדלת סבסוד הבלו הגיעה שעות ספורות לאחר ההודעה המשותפת של ראש הממשלה יאיר לפיד וקודמו בתפקיד נפתלי בנט על כוונתם לפזר את הכנסת. כל החלטה שמתקבלת אחרי הודעתם של לפיד ובנט נחשבת מבחינה משפטית ככזאת שנעשית בתקופת בחירות, ולכן מצריכה אישורים מיוחדים מטעם היועצת המשפטית לממשלה.

בלשכתו של ליברמן אומרים ש"כרגע הכל מתנהל כפי שתוכנן". ואולם, הסבירות שיוכפל הסבסוד הממשלתי על הדלק נראית נמוכה במידה שמחירי הנפט ימשיכו לרדת כצפוי בעקבות ביקור ביידן. להארכת הסבסוד הנוכחי, בגובה 50 אגורות לליטר, סיכויים טובים יותר להתקבל. זאת, משום שמדובר בצעד שהתחיל לפני היציאה לבחירות, ולאור העובדה שלמחירי הדלק יש עוד דרך ארוכה לרדת עד שיגיעו לרמות שלפני משבר הקורונה. מי זוכר היום שבתחילת שנת 2020 נסחרה חבית נפט בקצת יותר מ-50 דולר - כמחצית מהמחיר כיום אחרי ההוזלות של השבועות האחרונים.