פרשת יונט קרדיט: שר האוצר לשעבר משה כחלון נחקר באזהרה במשרדי רשות ניירות ערך

כחלון, שכיהן כיו"ר חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט עד להתפוצצות הפרשה, לא חשוד במעשי הגניבה אלא בעבירות של אי דיווח והסתרה • לצד כחלון, שנחקר אתמול במשך שעות ארוכות, נחקרו שורת בכירים בחברה • עורך דינו של כחלון: "מרשי מברך על החקירה ומשתף פעולה עם גורמי האכיפה באופן מלא"

משה כחלון, לשעבר יו''ר יונט קרדיט / צילום: יוסי כהן, רפי קוץ
משה כחלון, לשעבר יו''ר יונט קרדיט / צילום: יוסי כהן, רפי קוץ

שר האוצר לשעבר, משה כחלון, נחקר בימים אתמול (ב') והיום (ג') במשרדי רשות ניירות ערך במשך שעות ארוכות בפרשת יונט קרדיט. כחלון כיהן כיו"ר חברת האשראי החוץ-בנקאי במשך כשנה, עד להתפוצצות הפרשה בה, אז הודיע על התפטרותו. כחלון לא חשוד במעורבות במעשי גניבה של עשרות מיליוני שקלים המיוחסים לבכירי יונט ובעליה, אלא בעבירות של אי-דיווח והסתרה. לצד כחלון נחקרה שורת בכירים בחברה.

רשות ניירות ערך חושדת: בעלי השליטה ביונט קרדיט מעורבים בגניבת כ-50 מיליון שקל 
שר האוצר לשעבר יזומן לחקירה ברשות ניירות ערך? המשפטנים חלוקים
נוטש את הספינה: משה כחלון התפטר מתפקיד יו"ר יונט קרדיט

עו"ד נתי שמחוני, בא כוחו של כחלון, מסר בתגובה: "כחלון מברך על החקירה ומשתף פעולה עם גורמי האכיפה באופן מלא. אנו סמוכים ובטוחים שבסיומה, המסקנה היחידה תהא שלא דבק כל רבב ביושרתו. אף לא אחד יכול לחלוק על יושרו וטוהר דרכו של כחלון. כל חייו קודש לכלל ואיש של עשייה ציבורית הוא. כך, גם התנהלותו כיו"ר חברת יונט הייתה למען הציבור וכשטובת הכלל לנגד עיניו".

במקביל לחקירה שמבצעת רשות ני"ע, נמשכת גם כעת הבדיקה שמבצע הבודק החיצוני לאי-הסדרים בחברה, שמינתה יונט קרדיט, רו"ח עופר אלקלעי. רו"ח אלקלעי העביר את כל ממצאי הבדיקה שלו עד עתה לרשות ני"ע, והוא זה שעומד בקשר מטעם החברה אל מול הרשות.

אם ביונט קרדיט חשבו בתחילת הפרשה כי מדובר בבדיקה שתהיה קצרה והחברה תוכל להמשיך הלאה בעסקיה, ככך שנוקפים הימים מתגלים עוד ועוד ליקויים מאחורי פעילות החברה, והבדיקה צפויה להימשך עוד זמן רב ולהעסיק לא מעט אנשים.

עוד טרם נפתחה חקירת רשות ני"ע הספיק הבודק החיצוני להציג בפני דירקטוריון יונט שני דוחות ביניים. הראשון חשף את היקף החוסרים בפעילות ניכיון הצ'קים של החברה בסניף בנצרת, אשר נאמדים בכ-10.6 מיליון שקל. הדוח השני עסק בפעילות מנכ"ל יונט קרדיט עד להתפוצצות הפרשה, צחי אזר, שפוטר כשנודע על כך שנטל כספים מהחברה אך לא דיווח עליהם, והוא כלל גם ממצאים נוספים על אודות התנהלותו של אזר ועל אופן הדיווח שלו לחברה. מכיוון שמדובר באירוע מתגלגל, גם שני הדוחות שכבר הוצגו מתעדכנים כל העת.

לגלובס נודע כי אלקלעי היה בעיצומו של הכנת דוח ביניים שלישי, שעסק בין היתר בממשל התאגידי ביונט קרדיט, סביב השאלה מי התרשל ומי כשל בהתנהלות החברה, וכן עסק בעסקאות עם בעלי עניין בחברה. לאור פתיחת החקירה מצד רשות ני"ע הוחלט כי המידע שנאסף על ידי הבודק החיצוני לא יוצג כדוח, אלא יימסר כדיווח שוטף לדירקטוריון במהלך הישיבות שבהן הפך אלקלעי למשתתף קבוע לאור המצב שאליו נקלעה החברה.

חשד לגניבת כספים בעשרות מיליוני שקלים

פרשת יונט קרדיט התפוצצה בסוף חודש מאי, רגע לפני שהחברה הייתה צריכה לדווח על תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של השנה. תחילה דווח על חוסר בפעילות ניכיון הצ'קים, בסכום שנאמד ב-5 עד 7 מיליון שקל, אך בהמשך סכום זה תפח כאמור ליותר מ-10 מיליון שקל, וכן התברר כי לחברה יש גם חשיפה להלוואה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שניתנה בתחילת 2021 ושלא בטוח שאותה תצליח לגבות.

בשבוע שעבר פשטה רשות ני"ע על משרדי החברה בחולון ובנצרת וחקרה את שלושת בעלי השליטה ביונט: המנכ"ל שפוטר צחי אזר, שי פנסו ושלמה אייזיק, ולצדם נחקר גם יצחק אביתר, שעל פי החשד ניהל בפועל את סניף יונט קרדיט בנצרת, שבו התגלו האי-סדרים הכספיים.

על פי החשד, הארבעה מעורבים בגניבת כספים בסך כולל של עשרות מיליוני שקלים מהחברה הציבורית. בבקשת שחרורם בתנאים מגבילים ציינה רשות ניירות ערך, כי כל הארבעה חשודים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ברישום כוזב במסמכי תאגיד; במרמה והפרת אמונים בתאגיד; בגניבה בידי מורשה; בזיוף והלבנת הון; וכן בעבירה של שימוש במידע פנים, המתייחסת לשלושת בעלי השליטה בלבד (אזר, פנסו ואייזיק).

שורה של 14 עסקאות למכירת מניות

החשדות של רשות ניירות ערך מתמקדים בשלוש פרשיות, וזאת לצד בדיקת הכשלים בממשל התאגידי של יונט. הפרשייה הראשונה, שבה מעורבים סכומי הכסף הגבוהים ביותר, נוגעת להקצאה פרטית שהתרחשה בינואר 2021, של מניות החברה הציבורית, לבעלת השליטה בה, חברה פרטית העונה אף היא לשם יונט קרדיט, ונמצאת בבעלות אזר, פנסו ואייזיק.

במסגרת אותה עסקה נדרשה החברה הפרטית להזרים הון לחברה הציבורית בסך של 50 מיליון שקל, כנגד הקצאת מניות, אך סכום זה חזר, לכאורה, לחברה הפרטית, באמצעות עסקאות שבוצעו במסווה של עסקאות הלוואה לצדדים שלישיים, אשר, כפי הנראה, לא אושרו כנדרש על פי הדין ולא דווחו לציבור. כלומר, ברשות ני"ע חושדים כנראה כי מדובר בעסקה פיקטיבית.

מבדיקת גלובס עולה כי סכום זה כולל גם 37 מיליון שקל שעליהם דיווחה לאחרונה יונט כחוב בסיכון - אשראי שהעמידה בתחילת 2021 לקבוצת לווים, שאינו מוחזר על פי תנאי ההלוואה, ושספק אם תצליח לגבות אותו. כפי שנחשף בגלובס, מדובר באשראי שניתן לקבוצת לווים בני משפחת זועבי, שהיא משפחה מוכרת בנצרת ושותפה בעסקי המימון החוץ-בנקאי של יונט בסניף נצרת.

הפרשייה השנייה נוגעת לאותם חוסרים מפעילות ניכיון הצ'קים. כאן חושדים ברשות כי גורמים מתוך החברה מעורבים בהעלמת הצ'קים החסרים, ולכן מייחסים לארבעת החשודים (שלושת בעלי השליטה ויצחק אביתר) את החשד של גניבה מתוך החברה הציבורית, שהייתה זו שהלוותה את הכספים.

הפרשייה השלישית שנחקרת ברשות ניירות ערך נוגעת לחשד שבעלי השליטה ביונט ניצלו מידע פנים ומכרו מניות של החברה הציבורית, כשהם כבר מודעים לאי-סדרים סביב הצ'קים החסרים ועשרות מיליוני השקלים שהוצאו מהחברה.

ברשות מתייחסים ככל הנראה לשורה של 14 עסקאות שביצעה יונט קרדיט הפרטית ב-19 באפריל, כחודש וחצי לפני התפוצצות הפרשה, שבהן מכרה החברה מניות בסכום כולל של כ-150 אלף שקל. כשבועיים לאחר מכן בוצעו מספר מכירות נוספות מצד החברה הפרטית, בסכום של כ-40 אלף שקל נוספים.

רואי החשבון משכו את דוחות הביקורת

אחרי שזכתה לביקורת ציבורית ותקשורתית סביב השאלה כיצד לא הבחינה בהתנהלות הבעייתית, לכאורה, ביונט קרדיט, הודיעה פירמת רואי החשבון EY על סיום תפקידה כרואי החשבון של החברה, וימים ספורים לאחר מכן התנערו בחברה גם מחוות הדעת ומהדוחות שכתבו לה.

EY ישראל שימשה כמשרד רואה החשבון המבקר של יונט קרדיט מיום הקמתה, ואף של חברת יונט קרדיט הפרטית שבבעלות בעלי השליטה של החברה.

בתגובה הפנתה יונט קרדיט אצבע מאשימה לרואי החשבון, וציינה כי "החברה רואה בבקשת המשיכה החריגה של משרד EY בריחה מאחריות, תוך ניסיון, שנועד לכישלון, לטשטש ראיות ולכסות על טעויות ברורות ומחדלים שבוצעו על ידיו, כשומר הסף של החברה.

*** חזקת החפות: משה כחלון ויתר הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.