הסבא היה יצרן טקסטיל בתוניסיה, הנכדה ממשיכה אותו: "הבנקים מקשים, רבים נתקעים בשל היעדר אשראי"

מיטל נאמן, תושבת טירת צבי בת 37 • נשואה פלוס 2 • מייסדת ובעלת מותג האופנה Meytal Neeman • "אתגר משמעותי ליצרנים, במיוחד בהתחלה כשהמלאים קטנים, הוא למצוא את תהליך הייצור הכדאי ביותר. בעבר כבר נכוויתי מניסיון ייצור כושל כזה והזול הפך ליקר" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

מיטל נאמן, מייסדת ובעלת מוצג האופנה Meytal Neeman / צילום: אלבום פרטי
מיטל נאמן, מייסדת ובעלת מוצג האופנה Meytal Neeman / צילום: אלבום פרטי

המעצבת מיטל נאמן היא דור רביעי ליצרני טקסטיל ואופנה. סבא־רבא שלה מאיר זאנה, שנתפס וניצל בכיבוש הנאצי בצפון אפריקה, היה מיצרני הטקסטיל הגדולים בתוניסיה וצרפת בשנות הארבעים והחמישים. ילדיו המשיכו אותו והקימו עסקי הוט־קוטור ברחבי צרפת.

מיטל עצמה, לאחר לימודי אופנה בויצו חיפה, הייתה יכולה להשתלב בחברות הגדולות אך החליטה להקים עסק משלה. ב־2015 היא פתחה מותג הנושא את שמה, והתמקדה בבגדי נשים ורסטילים שמלווים את הלקוחות בכל אירועי היום - מהעבודה ועד לאירוע ערב קליל.

בשנה הראשונה מיטל עוד מכרה כקמעונאית במתכונת קונסיגנציה לבוטיקים ברחבי הארץ, אך מהר מאוד היא הבינה שהשיווק והמכירות חייבים להשתנות: "קשה להסתמך על בוטיקים במתכונת בעייתית זו. בנוסף, קשה לאפשר מחיר סביר ללקוחה כשהרווח קטן ואינו ודאי".

משם, כשמכירות האונליין בחיתוליהן, היא נכנסה לתחום האיקומרס. "כבר בהתחלה האמנתי בזה, גם כשהלקוחה הישראליות נחרדה לרכוש מבלי למדוד. אומנם לקח זמן עד שהקמתי אתר עצמאי, אך גם עד אז, התמקדתי במכירה בפלטפורמות אונליין גדולות בארץ ובעולם שקיבצו מותגים ומעצבים. האונליין הוא עולם ומלואו. אך למרות ההזדמנויות אדירות באיקומרס, ההצלחה תלויה בחוויית משתמש יעילה ומהירה".

מיטל אף מספרת על הקשיים שפוקדים את העסק שלה. "אחד האתגרים המשמעותיים ליצרנים, במיוחד בהתחלה כשהמלאים קטנים, הוא למצוא את תהליך הייצור הכדאי ביותר. בארץ כבר אין היצע נרחב של מתפרות ובחו"ל הסיכונים מרובים. בעבר כבר נכוויתי מניסיון ייצור כושל כזה והזול הפך ליקר. בייצור מרחוק קשה לפקח ולשלוט על מנת למנוע טעויות וכשלים בזמן אמת. התוצאה עלולה להיות עגומה ואקוטית למותג מתפתח".

לדבריה, קושי מרכזי נוסף של עסק קטן ומתפתח הוא ביכולת לגייס השקעות. "הבנקים מקשים בהלוואות בשל הסיכון הראשוני. רבים נתקעים במדרגות הגדילה, לא משום שמוצריהם אינם רווחיים אלא מהיעדר אשראי. להתנעת גדילה מהירה נדרשת אסטרטגיה מדויקת וגב כלכלי".

נאמן התחילה בסכום קטן, כ־50 אלף שקלים שהופנו בעיקר לייצור ושיווק, ומשם התפתחה בזהירות. "צמיחתי היתה איטית יחסית. יכולתי לזרז אותה משמעותית, אך נמנעתי ככל הניתן מהלוואות גדולות. ניסיתי במידת האפשר לייצר את ההשקעות שלי, כשלעיתים במקום להוציא לעצמי משכורות בהתחלה, השקעתי בגדילה נוספת".

כיום מעמדה חזק ויציב, והיא מוכנה לפרוץ גבולות. "שאיפתי היא לצמוח משמעותית בקרב הקהל הישראלי ולהעניק ללקוחות פריטי לבוש איכותיים בזיהוי ברור של המותג לצד מחיר נגיש. בהמשך, אתאים את עצמי גם לקהלים בינלאומיים".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il