היחידה של רשות המסים להעמקת הגבייה מעסקים קטנים יצאה לדרך

יחידת ניהול הספרים הארצית של רשות המסים, שנחשפה לראשונה בגלובס בחודש שעבר, יצאה למבצע העצמאי הראשון שלה בת"א • בביקורות בשוק הכרמל, התקווה, דוכני מזון ומסעדות בעיר התגלו הפרות אצל 56% מהעסקים

 

 

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

יחידת ניהול הספרים הארצית של רשות המסים, שנחשפה לראשונה בגלובס בחודש שעבר, יצאה למבצע העצמאי הראשון שלה בתל אביב: מתוך 64 עסקים שבוקרו בתל אביב, ב-30 התגלו הפרות של אי רישום הכנסות וב-5 נתגלו הפרות של אי רישום בספרי העסק. בנוסף, נמצאו שתי הפרות של החוק לצמצום השימוש במזומן, בסכומים של 11,000 שקל ו-23,863 שקל.

מדובר ביחידה חדשה שהוקמה כחלק מהתכנית האסטרטגית הרב שנתית שמקדם מנהל רשות המסים, ערן יעקב, שמטרתה לטייב ולייעל את הליך הביקורת והאכיפה של הוראות ניהול ספרים, באמצעות יכולות מודיעין משופרות, כוח אדם נוסף ו"סגירת מעגל" מהירה בין ביקורת ניהול הספרים לשומה במקרים הנדרשים. כפי שנחשף בגלובס, היחידה החדשה, המכונה נס"א (ראשי תיבות של "ניהול ספרים ארצי") נמצאת עדיין בשלבי הקמה, ואמורה לכלול בסופו של דבר שישה צוותים שיפעלו במשרדי פקידי השומה השונים ברחבי הארץ, שעיסוקם יהיה לבחון האם עסקים קטנים מנהלים כראוי את ספרי החשבונות ואת הדיווחים על הכנסותיהם .

המבצע האמור אינו המבצע הראשון של היחידה החדשה לניהול ספרים. כוח האדם שכבר יועד ליחידה השתלב מתחילת פברואר השנה במבצעים שנערכו ברחבי הארץ במסגרת "מסלול בטוח" - פעילות מבצעית המשותפת למשטרה ולרשות המסים, לטובת המאבק הלאומי לטיפול בפשיעה בחברה הערבית. ואולם, מדובר במבצע הראשון שהיחידה החדשה מנהלת בעצמה, משלבי איסוף המודיעין שנעשים באמצעים טכנולוגיים ועד לפשיטות ולרכישות הביקורת בעסקים בשטח.

מיפוי עסקים ודוכנים, קניות ביקורת, ואיתור עסקים בהם היו בעבר הפרות

בשלב זה העובדים שהוקצו ליחידה ממוקמים בתל אביב בלבד, אך בהמשך כאמור אמורים להתפרס צוותים נוספים בשישה אתרים של הרשות ברחבי הארץ. בשלב זה היחידה מבוססת על ארגון מחדש של כוח אדם בתוך הרשות, ולא על גיוסי כוח אדם חדש לרשות, כאשר הליך בניית כוח האדם ליחידה לא הסתיים עדיין.

במסגרת המבצע בתל-אביב נערכו במקביל ביקורות בשוק הכרמל ובשוק התקווה. בהמשך היום נערכו ביקורות בדוכני מזון ומסעדות ברחבי העיר, ובשני מוקדים בעיר, בהם בוקרו עסקים מתחומי המסחר והמקצועות החופשיים. למבצע קדמה הכנה מדוקדקת, שכללה איסוף מודיעין, מיפוי מדויק של עסקים ודוכנים בשווקים, קניות ביקורת, איתור עסקים שהדיווחים שלהם אינם סבירים ומעוררים חשד להעלמת הכנסות, איתור עסקים שנמצאו בהם הפרות בעבר ועוד.

ברשות המסים סבורים כי ההכנה המדוקדקת הובילה ליעילות גבוהה באיתור הפרות, כאשר התגלו הפרות אצל 56% מהעסקים.

במהלך המבצע נערכה ביקורת בדוכן מיצים טבעיים בשוק הכרמל ונמצא, כי בעל הדוכן לא מנהל ספרים כלל. בנוסף, נמצאו בביקורת ספחי סליקה של כרטיסי אשראי שהעלו את חשדם של המבקרים, אשר יחד עם חוסר שיתוף הפעולה של העובד בדוכן ושל בעל העסק הביאו לשיתוף חקירות מס הכנסה אשר הגיעו לשוק ולקחו את העובד להמשך חקירה.

במקרה אחר נערכה תצפית על מאפייה, שבה נראו עובדי המקום מפקידים הכנסות בקופה מבלי לרשום אותן. בספירת הקופה שנערכה בעת הביקורת, נמצא עודף מזומן בסך 2,212 שקל, וכן שוברי אשראי בסך 902 שקלים שלא נרשמו בקופה. לשאלת המבקרים מדוע לא נרשמו הכנסות אלו השיב בעל הדוכן: "אני לא יכול לרשום אחד אחד, אני רושם הכול בסוף היום".

הימנעות מחיכוך מיותר מול עסקים שומרי חוק

חשיפת גלובס על הקמת יחידת נס"א (ניהול ספרים ארצי) ברשות המסים עוררה סערה בקרב העסקים הקטנים והארגונים המייצגים אותם, שטענו כי אין מקום "להתלבש" דווקא על העסקים הקטנים בתקופה בה הם עדיין מחלימים מפגיעת מגיפת הקורונה. 

ואולם, ברשות המסים הבהירו כי מטרת היחידה הפוכה, והיא אמורה למקד את הביקורת בעסקים הקטנים למקומות בהם יש חשד גבוה להפרות, וזאת באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת שהוקצתה לנושא.

כעת, על רקע המבצע העצמאי הראשון של היחידה, מרגישים ברשות המסים כי התוצאות מדברות בעד עצמן. ברשות מציינים, כי "שיעורי ההפרה הגבוהים שנתגלו במבצע ממחישים את הערך המוסף של היחידה הארצית החדשה, אשר הוקמה, בין היתר, על מנת למקד את מאמצי הביקורת בעסקים שעלו לגביהם אינדיקציות לליקויים ובכך להימנע מחיכוך מיותר מול עסקים שומרי חוק. במקביל, פעילותה צפויה לתרום ליכולת של משרדי השומה להתמקד בביקורות ניהול ספרים ושומות בתיקים הגדולים יותר. בכך, תיישם רשות המסים את האחריות המוטלת עליה לפעול לשוויון בנטל המס ולשמירה על הקופה הציבורית".