רשות המסים | בלעדי

רשות המסים מקימה יחידה חדשה להעמקת הגבייה מעסקים קטנים

לגלובס נודע כי ברשות המסים מסיטים כוח אדם ומקימים יחידה חדשה שתעסוק אך ורק בעריכת ביקורת ניהול ספרים בעסקים קטנים • טרם ברור איך יגדירו ברשות עסק קטן, לפי מספר עובדים או תקרת מחזור, אך עד כה הביקורות כללו מגוון רחב - מדוכן בשוק ועד משרדי עורכי דין ורואי חשבון

מנהל רשות המסים ערן יעקב / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים ערן יעקב / צילום: איל יצהר

רשות המסים מקימה בימים אלה יחידה שכל מטרתה להגביר את האכיפה על העסקים הקטנים ולהעמיק את הגבייה מהם - כך נודע לגלובס. היחידה החדשה - נס"א, ראשי תיבות של "ניהול ספרים ארצי" - תכלול שישה צוותים שיפעלו במשרדי פקידי השומה השונים ברחבי הארץ, ועיסוקם היחיד יהיה לבחון האם עסקים קטנים מנהלים כראוי את ספרי החשבונות ואת הדיווחים על הכנסותיהם.

בכל צוות כזה יהיו ארבעה עד שישה מפקחים ובוחני ניהול ספרים, וכן סגן פקיד שומה שיהיה אחראי על ניהול הצוות. לפי המידע שהגיע לידי גלובס לא יגוייסו עובדים חדשים ליחידה, והצוותים יורכבו ממצבת העובדים הקיימת במשרדי השומה השונים. עד היום ביקורות ניהול ספרים נערכו תחת אחריותם של פקידי השומה, אשר הקצו את כוח האדם הכללי במשרד לטובת מטרות שונות, בהן ביקורות בתיקים גדולים וכן עריכת ביקורת קנייה ובדיקת ניהול ספרים ודיווח של עסקים קטנים.

במסגרת מבצעי הביקורת שנערכים בעסקים קטנים, מבקרי מס הכנסה מגיעים לעסק ועושים רכישת ביקורת - רוכשים מוצר או שירות מבעל העסק ומשלמים לו ואז בודקים האם התשלום נרשם בקופה/בספרי העסק. כשהם מגלים שלא, בעל העסק מוזמן למשרדי השומה להמשך טיפול. במקרים רבים, כעניין של מדיניות, כל עוד היה מדובר במקרה חריג או בפעם הראשונה שבה בעל העסק נתפס באי רישום תקבול, הסיפור היה נגמר ברישום אזהרה. במקרים חוזרים או כשהתגלו ליקויים חריפים - בהם אי ניהול ספרים בכלל ואי דיווח לרשות המסים על כלל ההכנסות של העסק - היו פוסלים את ספרי העסק ומוציאים לבעל העסק שומה לפי מיטב השפיטה. המשמעות היא שכל הדיווחים של העסק לתקופה שבה נפסלו הספרים מבוטלים ורשות המסים קובעת בעצמה מה היו הכנסותיו באותה תקופה ומה המס שעליו לשלם. ככלל, שומה לפי מיטב השפיטה גבוהה בעשרות אחוזים מההכנסות המדווחות.

ברשות המסים אין הגדרה ברורה למה נחשב עסק קטן ויעבור ביקורת של יחידת נס"א - האם מדובר בעסקים שמעסיקים עד מספר עובדים או שהמחזור שלהם מגיע עד תקרה מסוימת; אך העסקים שנלכדו עד כה ברשת היו מגוונים, מדוכן בשוק שעובד בו בעל הדוכן בלבד, דרך גני ילדים, מספרות ומזנונים שמעסיקים שניים-שלושה עובדים, וכלה במשרדי עורכי דין או רואי חשבון שמעסיקים עשרה עובדים ולעיתים אף יותר.

ברשות שומרים בסודיות את האינדיקציות ורשימת הנורות האדומות והמידעים שלפיהם יקבע מי יהיו העסקים שיעברו ביקורות פתע.

הביקורות מגלות שלל ליקויים

בכל שנה עורכת רשות המסים מאות ביקורות בעסקים ברחבי הארץ. במבצעים הללו מתגלים ליקויים בדרגות חומרה שונות בניהול הספרים של העסק. כך, במבצע שנערך בחודש האחרון על ידי מחלקת ניהול ספרים בפקיד שומה ירושלים 1, התגלו מספר מקרים של בעלי עסקים שלא רשמו הכנסות או לא דיווחו כלל לרשות המסים על פעילותם. בין היתר, ביקורת שנערכה אצל סופר סת"ם העלתה כי הוא אינו מנהל ספרים, לא מדווח לרשויות המס וכלל לא רשום במערכי המס. בעל העסק הוזמן לחקירה והודה כי לא רשם הכנסות של 110 אלף שקל משתי עסקאות של כתיבת ספרי תורה.

בביקורת שנערכה במשפחתון נמצא, כי לא נרשמו הכנסות של 60 אלף שקל שהתקבלו בצ'קים ובהעברות בנקאיות מהורים. בעלת העסק טענה כי היא לא הספיקה לרשום את ההכנסות. בביקורת בחנות למכירת ותיקון אופניים, נמצא שתשלומים בסך 3,000 שקל שהתקבלו בביט לא נרשמו בספרי העסק.

במבצע ביקורת אחר, שערך בחודש האחרון פקיד שומה תל אביב 3 התגלו בסוכנות ביטוח המחאות לפיקדון בסכום של כ-82,500 שקל שלא נרשמו בספרי העסק ולא תועדו כלל. סמנכ"ל החברה טען: "לא ידענו שצריך להנפיק קבלה לפיקדון". באותו מבצע בביקורת בחנות בגדים בעיר, עלה, כי במשך כחודש לא תועדו תשלומים שהתקבלו דרך אפליקציית ביט בסכום של כ-3,000 שקל. גם קניית ביקורת מקדימה שערכו מפקחי המס במקום לא נרשמה ולא תועדה כלל. גם בעסק לעיצוב תכשיטים, עלה במהלך ביקורת כי העברות בסך של 7,350 שקל שהתקבלו באמצעות אפליקציית ביט לא נרשמו בספר העסק.

 
  

במסגרת מבצע ביקורות זה נבדקו 54 בתי עסק, ונמצא כי ב-13 מתוכם לא נוהלו ספרים כחוק. בין היתר נבדקו בתי עסק שבהם נמצאו הפרות בביקורות קודמות, בתי עסק הנמצאים תחת אזהרה ועסקים שהתקבל לגביהם מידע מודיעיני על אי ניהול ספרים כחוק.

גם במסגרת המאבק הלאומי לטיפול בפשיעה בחברה הערבית שנקרא "מסלול בטוח" נערכים מבצעי ביקורת ספרים. בין היתר, ערכה לאחרונה מחלקת ניהול ספרים בפקיד שומה באר שבע ביקורות בעסקים ברהט, בתל שבע ובשגב שלום.

במהלך הביקורות נבדקו 25 עסקים וב-17 מתוכם נתגלו הפרות אי רישום הכנסות או אי ניהול ספרים. כך, לדוגמה, בדוכן למכירת פירות וירקות ברהט נמצא כי בעל הדוכן לא רשם הכנסות בסך 3,250 שקל. לטענתו פתח את העסק יום קודם ולא ידע שצריך לרשום. בעסק למכירת עופות ושחיטה ברהט, התגלה כי העסק כלל לא רשום במערכי המס ובעליו לא מדווח על הכנסותיו. כאשר נשאל בעל העסק על כך השיב, כי "אני פתחתי לפני שלושה חודשים ולכן עדין לא מנהל ספרים". לטענת השוטר שהתלווה למבקרי ניהול ספרים, העסק פתוח כבר הרבה זמן. בעל מסעדה ברהט, שנמצא כי אינו מדווח לרשות המסים כלל, השיב כי "אני כרגע בבדיקה של העסק, זה רק לטעימות".

לשכת העצמאים: "מתלבשים על מי שמנסים לשרוד"

אם פקידי השומה כבר עורכים מאות ביקורות ברחבי הארץ בשנה, מדוע צריכה רשות המסים להקים את נס"א כיחידה מיוחדת שתטפל בעסקים הקטנים? לדברי בכיר ברשות המסים, "רוב העסקים במדינת ישראל הם עסקים קטנים. מדובר על בין 80% ל-90% מהעסקים במדינה תלוי בהגדרת עסק קטן. הרשות רוצה לוודא שהאכיפה בנושא מתבצעת נכון, תוך הקטנת החיכוך עם העסקים שמתנהלים באופן תקין ומיקוד המאמצים במקומות שבהם יש אינדיקציות לליקויים. המטרה היא לעשות ביקורות אפקטיביות יותר, ולהתערב פחות בפעילות השוטפת של העסקים במקומות שלא צריך".

נכון לאפריל 2022 רשומים בישראל כ-645,800 עוסקים מורשים וחברות בע"מ וכ-366 אלף עוסקים פטורים. מנתוני לה"ב - לשכת העצמאים בישראל, מתוך כ-700 אלף העסקים הרשומים בישראל כ-440 אלף עצמאים ובעלי עסקים זעירים, המהווים 23% אחוז מכוח העבודה ו-21% מהתוצר העסקי בישראל. רבים מהעסקים הללו עדיין מתאוששים מנזקי משבר הקורונה.

לדברי עו"ד רועי כהן, נשיא לה"ב, העיתוי של הקמת יחידת נס"א תמוהה. "אנחנו בעד דיווח כראוי בכל עסק ועסק אבל בעת הזאת צריך לחשוב על צעדים איך לסייע לעסקים לשרוד את התקופה שאחרי משבר הקורונה ולא על צעדי העמקת האכיפה והנטל הביורוקרטי עליהם. זו לא העת ליצור הכבדה על העסקים הקטנים, דווקא היום בתקופת פוסט-קורונה כשהעסקים עדיין שותתים. אנשים עדיין לא קיבלו פיצויים של גל האומריקון, אנשים מנסים לשרוד מחודש לחודש ועדיין לא חזרו לעבודה כסדרה ועכשיו הרשות מתלבשת עליהם? אני מציע לרשות המסים לתעל את כוח האדם והמאמצים שלה למקומות שבהם יש צבר ענק של הון שחור ולא להתלבש על העסקים הקטנים".

יועמ"ש מס הכנסה לשעבר: "יוביל לקריסות עסקים"

גם עו"ד אודי ברזילי, לשעבר היועץ המשפטי וסגן נציב למס הכנסה, מבקר את הקמת היחידה. "כל העניין של פסילה עקב אי רישום תקבול עבר מהפך בתקופה שדורון לוי היה נציב מס הכנסה ואחר כך כשאני הייתי יועץ משפטי. הפסקנו את הנוהג האוטומטי שכל אי רישום תקבול מביא לפסילה והכנסנו את עקרון האזהרה, שבעל העסק מוזמן לשימוע עם המייצג שלו ושומעים את ההסברים שלו וממירים את הפסילה באזהרה. זה עובד מאוד יפה 20 שנה. למעלה מ-80% מהפסילות מומרות באזהרה, ורוב מי שקיבל אזהרה לא חזר על הטעות ונשמר. כך נשמר האיזון בין אכיפה והרתעה מצד אחד לבין שמירה על עסקים הקטנים שהם לב ליבה של הכלכלה הישראלית".

לטענתו, הקמת היחידה החדשה תוביל ליותר פסילות ספרים וקריסת עסקים וגם לירידה בטיפול בתיקי העלמות המס הגדולים. "העונש של פסילת ספרים הוא עונש לא מידתי כי פסילת ספרים משמעה שפקיד השומה מוציא שומה לפי מיטב השפיטה כשנטל ההוכחה עובר לעסק הקטן להוכיח למה זה לא נכון, וזה נטל שאי אפשר לעמוד בו. רבים מהעסקים שעוברים את התהליך הזה נסגרים כי הם לא מסוגלים להתמודד איתו. כשהתהליך הזה נמצא היום תחת שיקול הדעת של פקיד השומה, אז פקידי השומה יודעים לאזן ולחלק את כוח האדם שלהם בין התיקים ולדאוג שהמפקחים - שיש חוסר מטורף במספרים שלהם - יטפלו בתיקים לפי סדרי עדיפויות נכונים. בדרך כלל זה לא בעסקים הקטנים כי הם לא בראש סדר העדיפויות. עכשיו כשמישהו יטפל רק בעסקים הקטנים עם כוח אדם שמיועד רק לעסקים הקטנים אין ספק שהתוצאה תהיה יותר פסילות ספרים ויותר קריסות עסקים".

ברזילי מוסיף, כי "כשנותנים יותר משאבים ותשומות לטיפול בעסקים הקטנים הלוגיקה ברורה: הכמות של העסקים הקטנים שתטופל תוך כדי פסילת ספרים תגדל. והשמיכה היא שמיכה קצרה. כשמושכים אותה לכיוון העסקים הקטנים תשואת המס של המשרד תקטן, הגבייה והטיפול במקומות הנכונים תקטן. זה יפגע בגבייה וזה יפגע בהרתעה. זו פשוט טעות. זה בזבוז כוח אדם. הם יפגעו שוב בעסקים הנורמטיביים, באלה שמשרתים בצבא ומשלמים מסים. בדרך הזאת הם לא יגיעו למקומות שאין בהם משילות. בשביל זה צריך יחידה מרכזית שתעסוק במקומות הקשים ולא צוותים שיעסקו בעסקים קטנים בכל מחוז".

רשות המסים: "הגברת השוויון בנטל המיסוי"

הבכיר ברשות המסים שולל את הטענות הללו. לדבריו, הטכנולוגיה הקיימת ומאגרי המידע של הרשות יאפשרו לרשות לכוון אל העסקים "הבעייתיים יותר". "הביקורת יהיו מבוססות טכנולוגיה, ומידע. פחות ביקורות אקראיות ויותר ביקורות מתוכננות. נשלב מידע, טכנולוגיה והכנה מראש כדי להגיע לעסקים הנכונים. יש לנו המון נתונים במאגרי המידע שלנו, שאפשר להצליב ולעשות חיתוכים כדי לסנן את העסקים שלא צריך לעשות בהם ביקורת".

עוד לדבריו, "בטווח הארוך יותר, פקידי השומה יוכלו להקדיש את מירב המשאבים לתיקים היותר גדולים ולשומות היותר משמעותיות, כך שצוותי ניהול ספרים בשילוב מפקחי שומה שביחידה יעסקו באופן ייחודי בעסקים הקטנים".

מרשות המסים נמסר: "מדובר ביחידה שנמצאת בימים אלה בשלבי הקמה אשר מטרתה לטייב את הליך הביקורת והאכיפה של הוראות ניהול ספרים, באמצעות יכולות מודיעין משופרות, כוח אדם נוסף ו'סגירת מעגל' בין ביקורת ניהול הספרים לשומה במקרים הנדרשים. היחידה החדשה, על שש שלוחותיה המחוזיות, תעמיק את הטיפול בלמעלה מ־80% מהעסקים במשק ותאפשר לרשות למקד את מאמצי הביקורת בעסקים שעלו לגביהם אינדיקציות לליקויים ותתרום להעמקת הגבייה ולהגברת השוויון בנטל המיסוי בקרב האזרחים".