הירידות בשוק הטכנולוגיה מאטות מימון לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים

הכוח חוזר ממייסדי החברות למשקיעים לאחר תקופה שבה כסף זול רב הגביר את התחרות על הסכמי מימון

ירידה במספר ההשקעות בסטארט-אפים בשלבים המוקדמים / איור: גיל ג'יבלי
ירידה במספר ההשקעות בסטארט-אפים בשלבים המוקדמים / איור: גיל ג'יבלי

ההאטה במימון הון סיכון הגיעה לסטארט-אפים בשלבים מוקדמים, והחלק הזה של השוק סובל מאחת הירידות הגדולות ביותר בהשקעות בתקופה ארוכה מעשור.

● קרנות ההון סיכון נרדמו בעמידה: 98% מהתשואה על הזינוק בהייטק נשארה על הנייר 

ברבעון השני, קפיטליסטים של הון סיכון השקיעו כ־16 מיליארד דולר בארה"ב בעסקאות הנמצאות בשלבים מוקדמים שלהן - המוכרים כסבב א' וסבב ב' - ירידה של 22% משנה קודם לכן, על פי נתוני PitchBook. זו הייתה הירידה הרבעונית הגדולה ביותר במימון לסטארט-אפים בשלב מוקדם מאז לפחות 2010, עם החרגה לירידה ברבעון השני של 2020, אז תחילת המגפה העולמית גרמה לנסיגה זמנית בהשקעות.

הנסיגה הזו מראה שמשקיעים נזהרים יותר ויותר מהשקעות בסיכון כמו חברות חדשות, שינוי סנטימנט משמעותי מהשנים האחרונות, בהן התחרות בין חברות הון סיכון גרמה לכך שהן השקיעו כספים בשלבים מוקדמים יותר ויותר במחזור החיים של סטארט-אפים. זה קורה בעקבות נסיגה דומה במימון לסטארט-אפים בשלבים מתקדמים, שהם קרובים יותר להנפקה ולכן מושפעים יותר מהירידות בשוק המניות.

השינוי הזה מעביר יותר כוח בעמק הסיליקון בחזרה לידי המשקיעים. במשך שנים, מבול של כסף זול גרם להערכות השווי לנסוק, וחברות הון סיכון אמרו שהן מוציאות פחות זמן על מחקר וסינון החברות ויותר מחזרות אחרי מייסדים כדי לא להחמיץ עסקאות. המגפה האיצה הרבה מהמגמות האלה, בגלל שהביקוש לשירותי תוכנה גדל כדי להתאים לכך שחברות עברו לעבוד מרחוק, ושיעורי הריבית היו נמוכים באופן היסטורי.

מוקדם יותר השנה, משקיעי הון סיכון היו אופטימיים לגבי סביבת המימון בשלב מוקדם, אפילו כשהייתה צניחה במניות של חברות טכנולוגיה מונפקות, מ־Doordash עד Snowflake. מימון בשלב מוקדם בארה"ב גדל ב־50% ברבעון הראשון בהשוואה לתקופה המקבילה שנה קודם לכן, על פי נתוני PitchBook.

האטו את כמות העסקאות או יצאו משוק הסטארט-אפים לחלוטין

בתוך הסביבה המקרו־כלכלית החדשה השתנו החישובים, וישנה בפועל הקפאה בהשקעות לטובת השקעה בסטארט-אפים בשלים יותר, שנמצאים כבר בשלב הצמיחה. חברות הון סיכון המתמקדות בהשקעות בשלבים מוקדמים מסתמכות לרוב על מנהלי כספים שיש להם מזומנים רבים כדי להגדיל את השווי הרשום של אחזקותיהן לקראת סבבי המימון הבאים. אבל הרבה מבתי ההשקעה הגדולים האלה האטו את כמות העסקאות שלהם מוקדם יותר השנה או יצאו משוק הסטארט-אפים לחלוטין עם הירידות בשוק המניות, כך אומרים משקיעי הון סיכון, ובכך העלו את רף ההשקעה לחברות הצעירות ביותר.

אפילו מימון לעסקאות בשלב הסיד (seed), לעתים מקור המימון החיצוני הראשון של חברות שעדיין מפתחות את המוצרים שלהן, קיבל מכה. נפח העסקאות בארה"ב ירד ב־11% ל־3.9 מיליארד דולר ברבעון השני בהשוואה לתקופה של שנה קודם לכן, הירידה הרבעונית הראשונה בהסתכלות שנתית במשך בכמעט שנתיים, על פי נתוני PitchBook.

סביבת מימון צוננת

"הסביבה לשלבי המימון הראשונים, סיד וסבב א', היא הקשוחה ביותר שראיתי בקריירה שלי כמנהל קרן", אמר ג'ף מוריס ג'וניור, שמנהל קרן בשם Chapter One, המתמקדת ביוזמות בתחום הקריפטו בשלבים מוקדמים. "בטווח הקצר, זה יכאיב".

בתוך הסביבה הצוננת הזו, משקיעים אומרים שאפילו מהסטארט-אפים החדשים ביותר יש ציפייה שידגימו שיש להם נתיב ברור לייצור הכנסה ורווחים. מדדים כאלה לא תמיד קיבלו עדיפות על ידי משקיעים שרצו לקדם חברות חדשות ותוססות בשנה שעברה, כשכמויות שיא של כסף וריביות נמוכות הניעו מרוץ של החזרים הולכים וגדלים.

הירידה בהשקעות לחברות בשלב מוקדם קורה לאחר שהחברות הוותיקות חוו כמה חודשים קשים. יקירות המגפה כולל חברת המשלוחים Gopuff וחברת האירועים המקוונים Hopin - שגייסו מימון בשלושה סבבים תוך פחות משנה - פיטרו עובדים בכמה גלים ב־2022. סטארט-אפים בכל תחום בודקים מקרוב את דוחות המאזן על מנת לשמור מזומנים בציפייה לכך שתהיה הרעה בסביבת המימון, והם קשובים לאזהרות שמפרסמים בתי השקעה בהון סיכון כמו Sequoia Capital ו־Lightspeed Venture Partners.

"באקלים הזה, כל התפישה שלי השתנתה. זה הכל מכירות קרובות, מכירות קרובות, מכירות קרובות", אמרה אנורופה גנגולי, מנכ"לית סטארט-אפ הטכנולוגיה החינוכית Prisms of Reality Inc, שרוצה לעשות גיוס בסבב א' בסתיו. "כשהתנאים נהיים קשים יותר, זה מכריח מייסדים להיות הרבה יותר קפדניים".

גנגולי אמרה שהיא לא מאמינה שהשוק החמיץ עד כדי כך שזה ישפיע על סבב הסיד שלה בגובה 4.3 מיליון דולר, שהשלימה במרץ, אבל יהיה יותר חשוב לסטארט-אפים להגיע לנקודות ציון פיננסיות אם הם רוצים לגייס הון ממשקיעי הון סיכון בתנאים טובים.

משקיעי הון סיכון גייסו סכום שיא של 139 מיליארד דולר בקרנות בארה"ב בשנה שעברה, על פי PitchBook, והשנה כבר גייסו 122 מיליארד דולר. בחישוב נכללת קרן שלב מוקדם בשווי 1.9 מיליארד דולר שמומנה במרץ על ידי Founders Fund וקרן שלב מוקדם בשווי 2 מיליארד דולר שגויסו על ידי Lightspeed Venture Partners ביולי השנה.

הכמות הגדולה של הון מחויב משמעותה שקרנות הון סיכון עדיין צריכות למצוא סטארט-אפים לתמוך בהם, אם כי קצב ההשקעות עלול להאט בחלק מהקרנות, כך אמרה נינה אכדיאן מ־Index Ventures. היא אמרה שלשותפים של Index יש כעת יותר זמן לקבל החלטות על השקעות חדשות בהשוואה לשנה שעברה, כשמייסדים פופולריים לעתים היו בעלי היד העליונה בדיונים על הסכמי מימון.

ישנם סטארט-אפים בשלב סיד שכבר עתה מתקשים לבצע גיוסי סבב א', שלב במימון שבו המשקיעים באופן טיפוסי מצפים שהחברות יציגו סימנים ברורים לכך שהן תופסות תאוצה בקרב צרכנים. הרבה מהחברות האלה כעת מגייסות כסף בסבבי הארכה (extension), הון שלרוב מציעים משקיעים באותו מחיר כמו בסבב הקודם, כך אומרת אכדיאן ומשקיעי הון סיכון אחרים.

חברות סטארט-אפ בתחום הקריפטו נפגעו קשה במיוחד בין היתר בגלל המכירות הגדולות (selloff) במטבעות קריפטו מבוססים כמו ביטקוין ואתריום. משקיעי הון סיכון השקיעו 8.4 מיליארד דולר בסטארט-אפים בשלב מוקדם העוסקים בבלוקצ'יין במחצית השנייה של שנה שעברה כשהתחום החדש הזה נהיה לוהט בבת אחת. מאז המספרים צנחו: ברבעון השני השנה רק 2.4 מיליארד דולר הושקעו בסטארט-אפים העוסקים בבלוקצ'יין, ירידה מ־3.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון, על פי נתוני Crunchbase.