למרות התחייבות משרד הבריאות: הסיוע בשכר הדירה למתמודדי נפש לא עודכן

הסיוע בשכר דירה למתמודדי נפש לא עודכן מ-2009 ועומד על 770 שקל בחודש בלבד • לפני כשנה התחייב משרד הבריאות בעקבות עתירה לבג"ץ לעדכן את התעריף, אך עד כה הדבר לא נעשה

שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''
שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מוטי מילרוד, פול ''הארץ''

על פי מדד המחירים האחרון לצרכן, שכר הדירה בישראל עלה בחודש יוני ב־0.4%: שכר הדירה בחוזים שהתחדשו עלה ב־3%, ושכר הדירה בדירות שבהן הייתה תחלופת שוכר עלה ב־6.5%. מה שלא השתנה כבר 13 שנה הוא הסיוע בשכר דירה למתמודדי נפש, העומד על 770 שקל בחודש בלבד מאז שנת 2009.

50 מיליון שקל בשנה

מתמודדי נפש, אומרים מומחים בתחום, מתקשים לעתים קרובות למצוא עבודה ולהתמיד בה, ורבים מהם גם חולים מגיל צעיר - לפני שהספיקו לרכוש מקצוע ולמצוא עבודה. הם גם תלויים בבני משפחה או בסביבה תומכת לצורך סידורים יומיומיים ולכן האפשרות לשכור דירה זולה במיקום מרוחק במקרים רבים כלל אינה רלוונטית עבורם.

חמש עמותות העוסקות בתחום הסיוע לנפגעי נפש - עמותת "פורום בריאות הנפש", עמותת לשמ"ה, מרכז הורים נהריה, עמותת רעות ועמותת אנוש - הגישו לפני כשנתיים עתירה לבג"ץ להגדלת הסיוע. בדיון שנערך בבג"ץ לפני כשנה נמחקה העתירה לאחר שמשרד הבריאות הסכים להעלות את הסיוע - אולם עוד שנה חלפה והסיוע לא גדל. על פי הערכות העמותות, מדובר בכ־50 מיליון שקל בשנה, שמועברים למתגוררים בהוסטלים או בדירות באופן עצמאי.

ד״ר הלה הדס, מנכ"לית אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, אמרה לגלובס בעניין העיכוב בהעברת הכספים: "לא יעלה על הדעת שהמתמודדים, שגם כך הסיוע שהם מקבלים מצומצם, ימתינו שנה מהפסיקה ועדיין לא ברור עד מתי. יש החלטה של בית משפט - מי אחראי ליישם אותה? מה המשמעות של הפסיקה? אין הוצאה לפועל של האחריות. אף אחד לא אומר אם המגיע להם יינתן רטרואקטיבי".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "הטיפול במתמודדי נפש ושילובם הוא נושא חשוב ומרכזי בעשייה של משרד הבריאות. הנושא המדובר נמצא בטיפול גורמי המקצוע ונדון בערכאות המשפטיות".

ממשרד השיכון נמסר: "משרד הבינוי והשיכון מסייע למשרד הבריאות, האחראי למתן הסיוע המוגדל בשכר דירה, בבניית מודול ממוחשב לצורך זה. מיד עם אישור של ועדת הכספים, לתקן ייעודי שמשרד האוצר יקצה לנושא, יחל המשרד ביצירת המודול".