המשטרה הסכימה לקיצוץ בכוחותיה, והאוצר ישחרר מענקים לשוטרים

בסוף השבוע נחתם בין הממשלה למשטרה הסכם שיביא לחלוקת מענקים שנתיים של אלפי שקלים לשוטרים בתפקידים שוחקים וקשים • ההודעה לעיתונות על חלוקת המענקים כללה רשימת מברכים ארוכה, אבל אף אחד מהם לא ציין כי בתמורה המשטרה תערוך קיצוצים

ניידת משטרה / צילום: Shutterstock, Georgy Dzyura
ניידת משטרה / צילום: Shutterstock, Georgy Dzyura

בסוף השבוע נחתם בין הממשלה למשטרה הסכם שיביא לחלוקת מענקים שנתיים של אלפי שקלים לשוטרים בתפקידים שוחקים וקשים. בפועל, מדובר במענקים שהובטחו לשוטרים עוד לפני חודשים רבים, אבל משרד האוצר איים שלא להעביר אותם, בגלל התנגדות המשטרה לפטר שוטרים. האוצר הסכים לשחרר את תקציב המענקים, בהיקף של 34 מיליון שקל, רק לאחר שהצדדים הגיעו להבנות לגבי היקף הפיטורים שהמשטרה נדרשת לבצע עוד במהלך שנת 2022.

ההודעה לעיתונות על חלוקת המענקים כללה רשימת מברכים ארוכה במיוחד, ביניהם ראש הממשלה יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב והמפכ"ל קובי שבתאי. כולם ביקשו לקחת קרדיט על חלוקת המענקים לשוטרים, אבל אף אחד מהם לא ציין כי בתמורה המשטרה תערוך קיצוצים. ההודעה לא מתייחסת לפיטורים, אלא רק מזכירה כי "הסיכום הוא נגזרת מהסכם גג שכר".

מדובר באותו הסכם שכר שנגדו נזעקו השוטרים במחאה, לאחר שחתם עליו המפכ"ל שבתאי בספטמבר 2021. ההסכם קובע שיעורי פיטורים עליהם מתחייבת המשטרה לשנים הקרובות, והוא נקבע אחרי שהוצאות השכר והגמלאות של המשטרה טיפסו לאורך השנים עד לכדי כ-80% מתקציב משטרת ישראל. 

בלי קיצוצים - אין מענקים

בינתיים, עוד לפני שהמשטרה תפטר שוטרים, הם כבר מתפטרים מרצונם החופשי. במחצית הראשונה של 2022 עזבו את המשטרה 456 שוטרים. מדובר בקצב עזיבות גבוה בהרבה מהעבר, כאשר לשם השוואה, בשנת 2021 כולה פשטו את המדים 631 שוטרים.

על רקע גל העזיבות ומחאות השוטרים על שכרם הנמוך, הופעלו על המפכ"ל לחצים מתוך המערכת לצמצם את רוע הגזירה, כפי שנתפס הסכם השכר בקרב חלק מהשוטרים. כך, בתקופה האחרונה טענה המשטרה כי אין זו העת לפטר שוטרים. באוצר השיבו למשטרה: בלי קיצוצים - אין מענקים. המענקים האלה הם למעשה הגזר העיקרי עבור השוטרים בהסכם השכר, שמותנה בקבלת המקלות, הכוללים גם קביעת תקרת שכר מקסימלית לשוטרים.

המפכ"ל שבתאי עצמו מתח ביקורת על דרישות האוצר בדיון סוער שנערך בתחילת החודש בוועדה לביטחון פנים של הכנסת: "בשורה התחתונה האוצר מבקש ואומר לי תפטר עוד 45 שוטרים", אמר שבתאי. "לא כאלה שלא מתאימים לארגון מסיבות שונות, אלה בכל מקרה לא יישארו בארגון למרות המצב. אנחנו כל חודש סוגרים תחנת משטרה (מבחינת היקף השוטרים הפורשים - א"ד)".

באותו דיון פנה שבתאי לנציגי האוצר והזהיר כי "אם לא יהיו מספיק שוטרים לאירועים, בסוף זה יעלה לנו בחיי אדם. מספיק לנפנף כל הזמן עם הממוצע שכר הזה".

נציג האוצר לא נשאר חייב והשיב למפכ"ל: "מי שחק (את השכר)? השכר רק גדל". המפכ"ל שבתאי ענה לו: "אתה מעוות את התמונה ומטעה את הציבור".

כעת, שבועות אחדים לאחר מכן, כבר בירך שבתאי על ההסכם וציין: "הסכם המענקים שנחתם הוא עדות חשובה להערכה ולהוקרה שזוכים לה משטרת ישראל ושוטריה, בפעילותם הנחושה למען ביטחון אזרחי ישראל. אלה שהתגייסו להגן ולשרת לא עשו זאת ממניעים כלכליים, אך יש במענקים הללו בכדי לעודד אותם להמשיך לשרת, ולעודד אחרים להצטרף תחת האלונקה".

בסוף ההודעה של שבתאי נמצא רמז שייתכן כי המאבק בין המשטרה לאוצר עוד לא נגמר: "נמשיך לפעול למען שיפור השכר של שוטרי משטרת ישראל, כי זו חובתנו כפיקוד המשטרה כלפיהם וכלפי בני משפחתם".

המענקים יינתנו לכ-4,200 שוטרים, שהם 13% בלבד מכלל המשרתים במשטרה. עם השוטרים הזכאים נמנים כאלה המשרתים בתחנות המשטרה בחברה הערבית, באזור העיר העתיקה בירושלים והמקומות הקדושים, אופנוענים, חוקרים ומוקדנים במוקד 100. כל שוטר יקבל מענק שנתי בסכומים של בין 2,500 שקל ל-12,000 שקל בשנה, בהתאם לוותק ולאופי התפקיד.