מגדל ביטוח | בלעדי

המשבר במגדל: יפתח רון-טל ושלמה אליהו נפגשו ומנסים למצוא פשרה שתאפשר את המשך הכהונה

למרות שנראה כי בעל השליטה במגדל החליט להיפרד מיו"ר חברת הביטוח, רון-טל מאמין שיצליחו למצוא פתרון שיאפשר את המשך כהונתו, שהחלה לפני שנה בלבד • רמז על תפקיד רשות שוק ההון בשמירה על ההתנהלות בחברה: "טוב שיש רגולציה קפדנית"

יפתח רון-טל ושלמה אליהו / צילום: יוסי וייס-חברת החשמל, תמר מצפי
יפתח רון-טל ושלמה אליהו / צילום: יוסי וייס-חברת החשמל, תמר מצפי

האם ההיסטוריה במגדל  תחזור על עצמה ויו"ר חברת הביטוח יסיים את תפקידו אחרי כשנה בלבד? לא אם תשאלו את היו"ר עצמו, יפתח רון-טל. יו"ר חברת הביטוח נפגש אתמול (א') עם בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו, בעקבות הפרסומים על כך שאליהו מתכנן לסיים את כהונתו של רון-טל ויעלה זאת להצבעה באסיפת בעלי המניות הקרובה (מועד לאסיפה כזו טרם נקבע).

רון-טל התייחס היום לראשונה לדיווחים אלו ואמר כי יש לו "יסוד סביר להניח שימשיך שיתוף-הפעולה (עם אליהו, ר"ו) גם בעתיד וכך הוא מקווה שיהיה". כלומר הוא מאמין כי שיימצא הפתרון בינו לבין אליהו להמשיך את דרכם המשותפת במגדל. הדברים נאמרו בכנס השקת פורום שוק ההון של איגוד הדירקטורים, בשיחה אחד על אחד של רון-טל עם רו"ח ניר זיכלינסקי, מנכ"ל הקבוצה הכלכלית sri וממייסדי איגוד הדירקטורים.

בהקשר זה ביקש רון-טל להזכיר כי מגדל היא החברה עם גרעין שליטה הכי משמעותי מכל חברות הביטוח בארץ, כאשר כ-64% מהחברה היא של אליהו. המשמעות היא שבסופו של דבר כשמדובר על אספת בעלי המניות של מגדל החזקות מדובר למעשה על החלטה של אליהו עצמו.

אם רון-טל אכן יסיים בקרוב את כהונתו הקצרה, הוא יהיה היו"ר השישי שעוזב את מגדל מאז 2014, כשקדמו לו ענת לוין, עודד שריג (בשתי תקופות שונות), יוחנן דנינו, ניר גלעד ומוטי רוזן. אליהם הצטרפו שלושה מנכ"לים - עופר אליהו ז"ל (בנו של בעל השליטה), דורון ספיר ורן עוז.

מחלוקת סביב שכרו המוגדל של רון-טל

באירוע בו השתתף היום רמז רון-טל שייתכן שגם הפעם יהיה על הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, להתערב בהתנהלות במגדל בכל הנוגע לבעל השליטה. "גוף מוסדי שמרבית הביזנס שלו הוא ניהול הפנסיות שלנו של הציבור כולו ויש עליו רגולציה קפדנית וטוב שכך", אמר רון-טל.

בשנים האחרונות ידעו היחסים בין רשות שוק ההון לבעל השליטה במגדל עליות וירידות, בעיקר ירידות. כך קרה למשל סביב מינוי מנכ"ל לחברת הביטוח. אליהו העדיף את רונן אגסי, בעוד רון-טל תמך בבכיר הבנק הפועלים בהווה והמפקח על הביטוח לשעבר, ידין ענתבי. בשל חילוקי הדעות ביניהם החליט אליהו להקפיא את בחירת המנכ"ל. בעקבות החלטה זו החליט ברקת להתערב בנעשה בחברת הביטוח, תוך שהוא מבטל את הקפאת הליך מינוי המנכ"ל.

כתוצאה מאירוע בחירת המנכ"ל החליט אליהו שלא לאשר את שכרו המוגדל של רון-טל. כנהוג במגדל 90% משכר יו"ר חברת הביטוח (נאמד בכ-3.1 מיליון שקל בשנה על פי ההסכם של רון-טל) משולם על ידי חברת הביטוח, וחברת ההחזקות מוסיפה עוד 10%. על פי החלטת אליהו, אותה תוספת מצד חברת ההחזקות לא תשולם לרון-טל.

ההתערבות סביב בחירת המנכ"ל הגיעה כשנה וחצי לאחר שבאוקטובר 2020 החליט אליהו לוותר במאבקו מול הרגולטור ולזוז מתפקידו כדירקטור במגדל חברה לביטוח. במשך חודשים ביקש אליהו לשמור על שני תפקידיו המרכזיים בקבוצה - יו"ר החברה האם מגדל אחזקות ודירקטור במגדל ביטוח - אבל הממונה על רשות שוק ההון היה נחוש ברצונו להרחיק את אליהו מהתערבות בניהול היומיומי של הקבוצה.

אולם לא כל החדשות בנוגע להתערבות הרגולטורית שלילית כלפי מגדל, או לפחות כזו המבטלת השפעות שליליות. בינואר האחרון, כאשר עזב אליהו את תפקיד יו"ר חברת ההחזקות של מגדל ומינה במקומו את השופט בדימוס חנן מלצר לתפקיד, הודיעה רשות שוק ההון למגדל כי היא מסירה את המגבלות שהטילה עליה באוקטובר 2020, אז היא אסרה עליה לרשום את כל ההון העצמי לצורך עמידה במשטר ההון סולבנסי 2, וכך למעשה הרחיקה את בעלי המניות בחברה, ובראשם אליהו, מקבלת דיבידנדים.

בשל אי שביעות-הרצון של הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, מההתנהלות במגדל והמעורבות הרבה של אליהו בנעשה בחברה, הטיל אז ברקת על החברה פקטור, מעין קנס, במסגרתו התיר לה לרשום רק 80% מההון העומד לרשותה במסגרת תקנות סולבנסי 2, המחייבות מהחברה להחזיק לפחות 100% מהמדרגות הקבועות בהוראות המשטר על מנת לחלק דיבידנד.

מלצר צפוי לסרב להחליף את רון-טל אם זה יסיים את תפקידו

בין האפשרויות שבוחן אליהו במקרה שיצליח להראות לרון-טל את הדרך החוצה, הוא מינויו של יו"ר החברה האם, מגדל אחזקות, שופט העליון בדימוס, חנן מלצר, לכהן גם כיו"ר חברת הביטוח.

אולם גורמים המעורים במתרחש במגדל מציינים כי מלצר יסרב בכל תוקף לקחת עליו את התפקיד בו נושא רון-טל, גם אם בעל השליטה בחברה ידרוש זאת. הסיבה המרכזית לסירוב המסתמן היא היקף הפעילות הנדרש בין מילוי תפקיד יו"ר חברת הביטוח ליו"ר חברת ההחזקות.

בניגוד לחלק מהמתחרות של מגדל בענף הביטוח, להן פעילות נוספת מעבר לזו הנעשית בחברת הביטוח, למגדל אין רגליים אחרות מלבד חברת הביטוח (למעט בית ההשקעות מגדל שוקי הון, שהיו"ר שלו הוא ישראל אליהו, בנו של בעל השליטה). לכן, בעוד שאצל המתחרים המגוונים יותר יו"ר חברת ההחזקות נאלץ לעסוק ולהתמקצע בתחומים אחרים ולהיות נוכח בדיונים אודותם, במגדל יו"ר דירקטוריון חברת ההחזקות מחויב להשתתף במספר מועט מאוד של ישיבות, יש שאומרים אף ארבע ישיבות בלבד לפני אישור הדוחות הכספיים הרבעוניים. עבור תפקיד זה משתכר מלצר כ-160 אלף בחודש עבור 66% משרה, מה שמעניק לו שכר שנתי של כ-2.26 מיליון שקל.

לעומת זאת, יו"ר חברת ביטוח הוא תפקיד במשרה כמעט מלאה, הכולל 70-90 ישיבות דירקטוריון בשנה. לכן, בחלק מהחברות מנוצל הידע של יו"ר חברת הביטוח על ידי מינויו במקביל למנכ"ל חברת האם. כך, אגב, היה במגדל גם בתחילת כהונתו של רון-טל, עד לסכסוך עם אליהו בדצמבר האחרון שבסופו התפטר רון-טל מתפקיד מנכ"ל חברת ההחזקות.