ווישור אימצה דוח ש"מזכה" את בכירי איילון בפרשת רכבי הטוטאל לוס

דוח של ועדה בלתי תלויה שהקימה איילון, בראשות השופט בדימוס יורם דנציגר, עסק בנוהל שהשתרש בחברה, שלפיו רכבים שעברו תאונה והוגדרו כאובדן גמור נמכרו תחת סיווג מקל יותר • בישיבה השתתף לראשונה אמיל ויינשל, אך הדירקטורים מטעם ווישור טרם נקבעו • התערבות של רשות ני"ע הביאה את איילון לשנות את הדיווח

רכב טוטאל לוס / צילום: Shutterstock
רכב טוטאל לוס / צילום: Shutterstock

ההסתבכות של חברת הביטוח איילון סביב מכירת רכבים שהיו צריכים להיות מושבתים (טוטאל לוס), אך נמכרו למגרשי רכב תחת סיווג המאפשר את מכירתם כחלקי חילוף, עוד רחוקה מסיום. ברשות שוק ההון, שחשפה את התהליך שהשתרש לכאורה בחברת הביטוח במאי 2021, טרם הגישו את הדוח הסופי, שצפוי לכלול קנס כספי כבד על החברה, אולם איילון עצמה כבר עשתה צעד משמעותי לקראת השארת הפרשה מאחוריה.

חקירות שביצעה רשות שוק ההון, שחוזקו לאחר מכן על ידי הוועדה הבלתי תלויה שהקימה החברה ביולי 2021 בראשות השופט בדימוס יורם דנציגר, גילו כי רכבים שניזוקו בתאונה ועל פי הערכת שמאי הוערכו סמוך לתאונה כ"אובדן גמור" (שיעור הנזק לרכב עומד על יותר מ-60% מערכו) סווגו מאוחר יותר באופן מלאכותי כ"אובדן גמור להלכה", כלומר, שיעור הנזק עומד על 50% לפחות מערך הרכב.

המשמעות היא כי רכבים עם הסיווג החדש יכולים להימכר למגרשי מכוניות ולשמש כחלפים. כך, חברת הביטוח יכולה לשלם למבוטחים פחות, ועדיין לגבות כסף עבור מכירת הרכב לחלקי חילוף. במקביל טענו ברשות שוק ההון, כי באיילון ניפחו מחירי ביטוח כדי לגרום לחברות אחרות לשלם יותר עבור רכבים שבוטחו באיילון.

הדירקטוריון אישר: אין מקום לצעדים משפטיים

דירקטוריון איילון אימץ ביום ראשון את מסקנות הוועדה הבלתי התלויה, שלפיהן אין מקום לנקוט צעדים משפטיים נגד שלושה בעלי תפקידים בחברה לשעבר, שההסדר המדובר התרחש תחת המשמרת שלהם. חלקם, ובעיקר יעל יריב, שהייתה ראש אגף ביטוחי פרט, היו למעשה אלו שחשפו את ההתנהלות הלקויה. יחד עם יריב מדובר בשמאי החברה לשעבר, וכן באדם נוסף שאינו מוגדר כנושא משרה.

על פי הדיווח של איילון, מי שאישר את ההמלצות היה לראשונה הדירקטוריון המשותף של החברה, שכלל נציגים של ווישור, חברת הביטוח הדיגיטלית אשר השלימה בחודש שעבר את רכישת מניות השליטה באיילון (67%) תמורת 448 מיליון שקל.

מי שייצג את ווישור היה המייסד, ואחד מבעלי השליטה בה, אמיל ויינשל (בעברו מנכ"ל איילון), אך יש לציין כי בישיבה לא נכחו דירקטורים מטעם ווישור כמתחייב מהסכם רכישת השליטה באיילון, כיוון שאלו טרם נבחרו.

איילון תצטרך להתמודד עם תביעה ייצוגית

מעבר להתמודדות עם הדוח הסופי של רשות שוק ההון, איילון תצטרך ככל הנראה להתמודד גם עם תביעה ייצוגית בעקבות חשיפת הפרשה. בסוף מרץ הוגשה נגד איילון בקשה לתביעה ייצוגית בסכום של 2.5 מיליון שקל.

התובעים מבקשים לייצג שתי תתי-קבוצות. המבוטחים: כל אדם שרכבו היה מבוטח באיילון ורכבו הוכרז טוטאל לוס אך הוגדר כ"אובדן להלכה" ונמכר לספק, שהוא על פי התביעה חברת ק.מ.ר שירותי רכב, המחזיקה מגרשים למכירת כלי רכב. תת-הקבוצה השנייה הם הרוכשים, כלומר כל אדם שרכש רכב שהיה מבוטח באיילון והוגדר כאובדן מוחלט, אך נמכר לספק תחת ההגדרה כ"אובדן להלכה". התביעה מתייחסת לרכבים רלוונטיים שהיו מבוטחים באיילון משנת 2011 ועד למתן פסק דין בתובענה.

מסקנות נוספות של הוועדה בראשות דנציגר, שאושרו על ידי דירקטוריון איילון, קבעו כי בכירי איילון ביטוח ביררו את החשדות, פעלו לתיקון הליקויים ולא הפרו חובותיהם כלפי החברה. בנוסף, חברי דירקטוריון איילון ביטוח פעלו באופן ראוי כאשר נחשפו לעניין ולא הפרו חובותיהם כלפי החברה, וכך נקבע כי הטענה בדבר "הונאת מנהלים" לכאורה, שעלתה בדוח הממונה על שוק ההון, אינה מבוססת מספיק.

עם זאת, מסקנה אחת של ועדת דנציגר כן חייבה שינוי במדיניות של איילון, והיא נוגעת להתפטרותה של יריב, כאמור, אחת מחושפות האי-סדרים. ב-4 באוקטובר הודיעה איילון על עזיבתה, וציינה כי נסיבות ההתפטרות אינן כאלה שיש להביא לידיעת הציבור.

בסוף אותו החודש דיווחה החברה את תמצית המסקנות של הוועדה ואחד הסעיפים נגע לשאלה אם יש לנקוט פעולות משפטיות נגד נושאי משרה שכיהנו בחברה וכבר אינם מכהנים בה. ברשות ניירות ערך זיהו את הסתירה, ובדיקת הדיווחים של איילון הראתה שלא הייתה התייחסות לנסיבות עזיבתה של יריב. בעקבות פניית הרשות עדכן דירקטוריון איילון כי בקשתה של יריב לסיים את תפקידה נגעה בין היתר לתפקוד האגף שאותו ניהלה, לרבות בקשר לפרשת הרכבים.