מחשוב ענן: העסקים אצל חברות בתחום חזקים מציפיות השוק

הרווחים שהציגו ברבעון הרביעי ובשנת 2021 כולה החברות המובילות בתחום מחשוב הענן, ותחזיותיהן המעודכנות מעלה לשנת 2022, מעידים על המומנטום בענף שרק צובר עוד תאוצה • ספקי תשתיות כשירות (IaaS) היו הנהנים העיקריים, כפי שמלמדות תוצאותיהן של אמזון, גוגל ומיקרוסופט, שעקפו את הציפיות הגבוהות ביותר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט, מציג את שירותי פלטפורמת הענן שלה, AZURE / צילום: Associated Press, Elaine Thompson
סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט, מציג את שירותי פלטפורמת הענן שלה, AZURE / צילום: Associated Press, Elaine Thompson

הכותב הוא אנליסט מחקר ב-Global X

הנתונים הכספיים שהוצגו לאחרונה על ידי השחקנים המובילים בתחום מחשוב הענן מצביעים על צמיחת מכירות איתנה העולה על ציפיות השוק. חברות היפר-סקיילריות (Hyperscalers, שמספקות תשתיות ושירותים לחברות מחשוב ענן דוגמת אמזון, מיקרוסופט וגוגל), המנהלות מרכזי דאטה ענקיים, משקיעות באגרסיביות בבניית יכולת מתוך ציפייה לזינוק בביקוש.

בחברות מחקר כגון גרטנר צופים כי הצמיחה בהוצאות על פתרונות מבוססי ענן תגיע ל-20% בשנת 2022. מצד שני, המניות של ספקיות אפליקציות ותשתיות מובילים הציגו ירידות משמעותיות, לצד תחזיות נעדרות צמיחה בסיסית בשנתיים האחרונות. אנו סבורים שמצב זה מציג בפני המשקיעים הזדמנויות להרוויח מהצמיחה בת הקיימא של מחשוב הענן, מאחר שיישומי IT מעדיפים גמישות תפעולית, עלויות נמוכות יותר, בטיחות והעברה קבועה של יישומי המחשב לשרתים מחוץ לחברה.

 
  

אבל רק כשהקורונה הגיעה אל סף הדלת, קיבלו תוכנות הענן הזדמנות להדגים את הסקיילביליות שלהן, קרי היכולת לספק את הביקוש הגובר בעלויות סבירות, ומבלי לאבד את מהירות המחשוב או לפגוע בביצועים. הן אפשרו לעסקים ולממשלות לשמור על תפקוד גם במהלך הסגרים הקשים ביותר, ואפשרו למשתמשים השתתפות נרחבת יותר בעולם הווירטואלי.

 
  

כעבור שנתיים, מניות מחשוב הענן נסחרות כאילו שלב הצמיחה המתמשך הזה נגמר. למשל, חברות הנכללות ב-Indxx Global Cloud Computing Index (מדד של חברות מחשוב ענן שנעקב על ידי תעודות סל אך אינו נסחר) נסחרות במכפיל 5.1 על מכירות 12 החודשים האחרונים, ירידה של יותר מ-40% מהרמות של ינואר 2020.

עסקאות גדולות יותר והשקעות הון נרחבות יותר

בשנת 2021 נקטו חברות היפר-סקיילריות ומפתחות תוכנות עמדה זהירה בתחזיותיהן בכל הנוגע לתנאים המאקרו-כלכליים והמשך הסיכונים של הקורונה והווריאנטים שלה.

אמנם הזרזים שהסתמנו אז באופק - עבודה מבוזרת, למידה מרחוק, צריכה מוגברת של שירותים דיגיטליים ואיומי בטיחות סייבר, נראו חזקים, אך באופן טבעי, רוכשי שירותי IT מרכזיים לא מיהרו לתכנן מחדש תוכניות הוצאות המותאמות לעידן שאחרי הקורונה. התעוררות מחודשת של הנגיף הייתה יכולה לשבש תוכניות נסיעה, לפגוע ביעדי המכירות ולשנות סדרי עדיפויות בצריכה של תוכנות במגזרים מסוימים. לצד אלו, עלייה במספר פשיטות הרגל של תאגידים וסימני מיתון עלולים להפעיל לחץ נוסף על נכונות הרכישות של תאגידים.

חלק מהאי-בהירות נעלם כשנתוני הרווחים של הרבעון הרביעי ושל שנת 2021 כולה התחילו להגיע בתחילת 2022. חברות תוכנה גדולות דיווחו על רווחים טובים משמעותית מהצפוי, מה שהוביל אותן להעלות את הצפי שלהן לגבי 2022. מומנטום זה נמשך גם עם רווחי הרבעון הראשון השנה. חברות Indxx Global Cloud Computing דיווחו על צמיחה ממוצעת משוקללת בהכנסות של 22.3% לעומת הרבעון המקביל בשנה הקודמת, או עלייה של 180 נקודות בסיס, כפי שמוצג בגרף המצורף - גבוה ב-1.5% מממוצע הערכות הקונצנזוס.

ספקי תשתיות כשירות (IaaS) היו הנהנים העיקריים, כשהתוצאות של ספקיות תשתיות הענן הציבוריות הגדולות בעולם - אמזון, גוגל ומיקרוסופט, עלו על הציפיות הגבוהות ביותר. פלטפורמת AWS של אמזון, מוצר הדגל של אימפריית הענן, הגדילה את הכנסותיה ברבעון הראשון ב-37% לעומת הרבעון המקביל, ל-18.4 מיליארד דולר. חטיבה זו הכניסה לאמזון 67 מיליארד דולר בתוך 12 חודשים. Azure של מיקרוסופט הגדילה את הכנסותיה השנתיות ב-46% - אותו קצב צמיחה ממוצע שהציגה בארבעת הרבעונים הקודמים. ופלטפורמת הענן של גוגל הציגה מספרים דומים, עם צמיחה שנתית של 44% במכירות שהסתכמו ב-5.8 מיליארד דולר.

את הדיווחים של השלוש ליוו אמירות שוריות למדי, ולמשל ב-Azure של מיקרוסופט ציינו כי כמעט הכפילו את מספר העסקאות החדשות שהיקפן עולה על 100 מיליון דולר, לעומת השנה הקודמת, כשחברות גדולות כמו Boeing, Kraft Heinz, US Bank ו- Westpac ביצעו את המעבר לענן ברבעון האחרון. התחזיות החזקות הובילו גם להשקעות גדולות יותר. כך הוצאות ההון (capex) של שלוש השחקניות הגדולות גדלו ברבעון הראשון, בגוגל בשיעור שיא של 64.7% לעומת 2021; באמזון, אמנם מנופחות על ידי עסקי המסחר האלקטרוני שלה, אך הן עלו ב-24%, כששיעור משמעותי מהן מופנה למרכזי דאטה בענן, במיוחד לאור העובדה שהחברה מקטינה השקעות בעסקי המסחר האלקטרוני; במיקרוסופט גדלו הוצאות ההון בשיעור מתון יותר של 5%.

נתונים מעניינים נוספים המצביעים על המומנטום שברקע תחום הענן, מתגלים כשעוקבים אחר מכירות של ספקים המתמחים בהיפר-סקיילינג למרכזי דאטה. באינטל, המספקת בעיקר מערכות עיבוד להכשרות מבוססות AI, צמחו הכנסות מגזר מרכזי הדאטה ב-22% לעומת הרבעון הראשון ב-2021. ב-Nvidia, הספקית המובילה של מעבדים גרפיים למרכזי דאטה המיועדים להאצת פעילות יישומי הבינה המלאכותית, צמחו מכירות התחום ב- 83%. ובעסקי המחשוב והגרפיקה של AMD צמחו המכירות ברבעון ב-31%. AMD היא ספקית גדולה של מעבדי EPYC לפלטפורמות הענן של אמזון ומיקרוסופט, וכרבע מהכנסותיה מגיעות ממכירות מרכזי דאטה.

חברות תוכנה כשירות (SaaS) ב-Indxx Global Cloud דיווחו על ממוצע צמיחה מפתיע של 1.9% בהכנסות לרבעון המדווח האחרון, מה שמהווה צמיחה שנתית ממוצעת של 18.3% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, ספקי פלטפורמות ומוצרים היברידיים לענן, הממוצבים בצומת שבה נפגשים מגזרי התשתיות והתוכנה כשירות, המשיכו להציג מומנטום. למשל, IBM דיווחה שההכנסות מהענן ההיברידי, הכולל מוצרי פלטפורמה כשירות ואת ספקית התוכנה Red Hat, צמחו ב- 14% לעומת השנה הקודמת.

ההערכות בענף ממשיכות לצייר תחזית ורודה לשוק הענן בכללו. גרטנר צופה שההוצאות הגלובליות על שירותי הענן יצמחו בשנת 2022 ב-20% בקירוב ויסתכמו ב-496 מיליארד דולר. אנו סבורים שההוצאות אף יעלו על תחזיות אלה, כפי שקרה באופן עקבי בעשור האחרון.

השוק מתעלם מהצמיחה, והמכפילים בשפל של 3 שנים 

לסיכום, אנו סבורים ששוק הענן הציבורי ממוצב לצמיחה נמשכת ככל שהעולם ישתחרר מהמגפה, כאשר תאגידים מגדילים את ההשקעות בתחום על מנת להישאר תחרותיים. צמיחת תאגידי הענן הכוללים חברות היפר-סקיילריות, ספקי תוכנות לתאגידים, חברות העוסקות באפליקציות בלבד וספקי חומרות לענן, היא עדות להתלהבות הרוכשים מהמודל החדש של אספקת IT.

הערכות הקונצנזוס ממשיכות להפיץ פסימיות, ונראה שהשוק ממשיך להתעלם מכל הצמיחה שנוספה בשנתיים האחרונות ומהצמיחה הצפויה בענף בחמש השנים הבאות. אך לאור מכפילים שנסחרים בשפל של שלוש שנים, אנו סבורים שזו יכולה להיות הזדמנות למשקיעים לטווח הארוך המחפשים חשיפה לתזוזה מבנית שיש לה פוטנציאל להימשך.

 הכותב, טג'אס דסאי, הוא אנליסט מחקר בחברת תעודות הסל Global X. אין לראות באמור ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר למוצרים פיננסיים כלשהם