התוכנית של שקד להקמת היישוב חנון נעצרה ע"י היועמ"שית

שרת הפנים איילת שקד ביקשה לקדם את ההחלטה כבר בחודש ינואר, אך נבלמה ע"י שר האוצר אביגדור ליברמן • בשיחה שהתקיימה ביום רביעי האחרון בין שקד ליועצים המשפטיים הטונים עלו, וגורמים שהיו עדים לשיחה אמרו כי היא הייתה "קשה וטעונה מאוד"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול "ידיעות אחרונות"
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול "ידיעות אחרונות"

הייעוץ המשפטי במשרד המשפטים מנע משרת הפנים איילת שקד להעלות לאישור הממשלה את הקמת היישוב חנון בעוטף עזה. שקד ביקשה לקדם את ההחלטה כבר בחודש ינואר, אך נבלמה ע- ידי שר האוצר אביגדור ליברמן, שדרש לקדם עוד קודם לכן ותמ"ל לעיר נתיבות הסמוכה.

ביום ראשון הבא תביא שקד את ותמ"ל נתיבות לאישור הממשלה, והיא ביקשה לקדם במקביל את היישוב חנון ,כעת משהווטו הפוליטי הוסר. בשיחה שהתקיימה ביום רביעי האחרון בין שקד ליועצים המשפטיים הטונים עלו, וגורמים שהיו עדים לשיחה אמרו כי היא הייתה "קשה וטעונה מאוד".

הייעוץ המשפטי דרש משקד להוציא את ההחלטה מהמעטפה של סדר היום הממשלתי ביום ראשון, בטענה כי לא ניתן לקדם הקמה של יישוב חדש בממשלת מעבר. שקד טענה מנגד כי מדובר בהחלטה שקודמה חודשים ארוכים לפני פיזור הכנסת, אך כאמור נאלצה לבסוף למשוך את ההחלטה, חרף העובדה שגם המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את היישוב במועצה האזורית שדות נגב כבר בארבעה בינואר.

במרץ האחרון אישרה הממשלה הקמה של עשרה יישובים בניצוחה של שקד, גם הם בנגב. אולם ברגע האחרון נאלצה שקד למשוך את ההצבעה על היישוב חנון בשל הווטו של ליברמן. פיזור הממשלה הוביל כעת באופן סופי להורדת התוכנית מהשולחן.

זו הפעם הראשונה שבה היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, עוצרת תוכנית של אחד משרי הממשלה חרף העובדה שהוכרזה קודם ליציאה לבחירות. עד כה נתנו היועצת המשפטית לממשלה והייעוץ המשפטי במשרד המשפטים אור ירוק לתוכניות ומינויים בכל ישיבות הממשלה, לרבות מינוי הרמטכ"ל.

משרד המשפטים מסר בתגובה כי "לבקשת משרד הפנים, הנושא נבחן על-ידי היועצת המשפטית לממשלה, בשים למגבלות החלות על עבודת הממשלה בתקופת בחירות. לאור העובדה שמדובר בהחלטת מדיניות מובהקת, שהתברר שמעוררת מחלוקת בין הגורמים המקצועיים העוסקים בנושא, ומאחר ומשרד הפנים לא הציג טעמי דחיפות לקבלת החלטה בתקופת בחירות, נמצא כי לא ניתן לקבלה בעת הזו".