מאמינים לתחזיות הריבית של השוק? אפילו הפד לא עומד בצפי של עצמו

החלטת ריבית דרמטית נוספת צפויה בארה"ב היום בערב, כאשר קונצנזוס האנליסטים בשוק מעריך שהיא תעלה בשיעור של 75 נקודות • ג'ייסון צוויג, עיתונאי בכיר בוול סטריט ג'ורנל וכותב הטור "המשקיע האינטליגנט" המתפרסם בגלובס בימי ראשון, מסביר למה להקשיב לתחזיות זו שגיאה - ולהקשיב לתחזיות של הפד זו שגיאה גדולה יותר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Kevin Wolf
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Kevin Wolf

היום בשעות הערב (21:00 שעון ישראל) תפורסם עוד הודעת ריבית דרמטית בארה"ב, לאחר עוד עלייה חדה באינפלציה שהגיעה בחודש החולף ל-9.1% בקצב שנתי.

קונצנזוס הכלכלנים בשוק מעריך שהפדרל ריזרב (הבנק המרכזי בארה"ב) יעלה את הריבית ב-0.75%, בדומה להעלאה הקודמת, שהייתה הגבוהה ביותר מאז 1994. בכך העלאת הריבית תשלים עלייה מצרפית של 1.5% בחודשיים האחרונים במה שנקרא Front Loading - כלומר, העלאת ריבית בקצב מהיר כל עוד שאפשר מהחשש שמאוחר יותר ההאטה שתבוא, אם תבוא, לא תאפשר זאת.

עד סוף השנה, הצפי הוא שהריבית תעלה ל-3.3% מהרמה הנוכחית של 1.50%-1.75%, ושהחל מיוני 2023 הפד יתחיל שוב להוריד אותה. אליזבת וורן, סנאטורית דמוקרטית, יוצאת נגד העלאות הריבית המתוכננות ומציינת במאמר שכתבה לוול סטריט ג'ורנל שארה"ב חווה שיקום כלכלי חזק באופן מפתיע, "אבל הפדרל ריזרב בהובלת ג'רום פאוול עומד על סף הקרבת כל ההתקדמות הזו במאמצו לרסן את האינפלציה".

היסטוריה ארוכה של פספוס תחזיות הריבית

כמה אפשר להאמין לתחזיות הריבית בשוק? על פי רשומה בבלוג הפרטי של ג'ייסון צוויג, מבכירי העיתונאים של וול סטריט ג'ורנל ומי שעומד מאחורי טור ההשקעות "המשקיע האינטליגנט" שמתפרסם בגלובס בימי ראשון, המשקיעים "צריכים להתכונן לסופה של זיבולי מוח". לדבריו, "אנליסטים, קובעי אסטרטגיה, מנהלי תיקים ואחרים יכריזו שהם יודעים מה הולך לקרות. זה יכול להיות נחמד. זה יהיה אפילו מדהים, בהתחשב ברקורד של האנשים המובילים בספורט של חיזוי צעדי הפדרל ריזרב. פעם אחר פעם, כלכלנים ונותני תחזיות אחרות של הכלכלה חזו קריאות ריבית שהתגלו שגויות", כתב צוויג.

צוויג מפרט בבלוג שלל תחזיות כושלות מהעבר. למשל, בסוף 2009, עשרות כלכלנים שהשתתפו בסקר התחזיות הכלכליות של הוול סטריט ג'ורנל חזו שהריבית של הפד תעלה מ-0.14% ל-1.04% בתוך שנה - ובפועל הריבית בקושי זזה ועלתה ל-0.17%. בשנת 2018 החזאים צפו שהריבית תגיע ל-2.89% עד סוף 2019, ולבסוף היא נקבעה על 1.55%. שנה אחר כך התחזית לסוף 2020 הייתה 1.48%, ובמציאות היא עמדה על 0.09% בלבד.

ולא רק הכלכלנים מפספסים את התחזיות, מבהיר צוויג, אלא גם השווקים טועים לא אחת בהערכותיהם. ב-31 בדצמבר האחרון, כשהאינפלציה הייתה פחות לוהטת ומלחמה בין רוסיה לאוקראינה לא הייתה בתסריט עדיין, השווקים צפו בסבירות של 87% שהפד יקבע את הריבית בין 0.25% ל-1%. הסיכויים לריבית שכעת כולם מצפים לה, 2.25% עד 2.5%, היו אפסיים.

"להאמין למה שאומרות התחזיות זו שגיאה אחת. להאמין למה שהפד אומר זו שגיאה אפילו גדולה יותר", כותב צוויג ומסביר: "ב-1994 הפד העלה את הריביות מיד אחרי שאמר שלא יצטרך לעשות זאת בעתיד הקרוב. בסוף 2018, הפד ציין ש'כמה העלאות הדרגתיות נוספות' של הריבית כנראה צפויות - ואז בילה את רוב 2019 ו-2020 בהורדת הריביות ומחיצתן עד כמעט אפס". 

"מי שמתפרנסים מלדבר על השוק הולכים לנפח לכם את הראש בהטפה אינסופית לגבי מה שהפד הולך לעשות אבל הם לא יגידו לכם שני דברים חשובים", כותב צוויג לסיכום. "ראשית, הפד עצמו לעתים קרובות לא יודע מה בכוונתו לעשות מעבר לכמה שבועות קדימה. שנית, אתם לא צריכים למצב מחדש את התיק שלכם על בסיס תחזיות של שיעורי הריבית, לא משנה כמה ודאית התחזית. יש סבירות גבוהה מאוד שהיא תהיה שגויה".