הסדר פשרה: איי.סי.אל תעביר לקרן העושר כ-2 מיליארד שקל עד סוף השנה

המחלוקת של איי.סי.אל מול רשות המסים תמה, והחברה תשלם עבור רווחי היתר שהפיקה ממשאבי הטבע בישראל בשנים 2016-2020 • ההסדר קובע גם נוסחה לחישוב המס עבור השנים 2021 ואילך

רביב צולר, מנכ''ל איי.סי.אל / צילום: נטלי כהן-קדוש
רביב צולר, מנכ''ל איי.סי.אל / צילום: נטלי כהן-קדוש

חברת איי.סי.אל  (לשעבר כיל) תשלם תמלוגים בסך 188 מיליון דולר (כ-640 מיליון שקל) עבור רווחי היתר שהפיקה ממשאבי הטבע בישראל בשנים 2016-2020, במה שיסיים מחלוקת של החברה מול רשות המסים - כך הוסכם בהסדר פשרה שאליו הגיעו הצדדים.

איי.סי.אל מדווחת כי הגיעה להסדר עם הרשות בנוגע לתשלום מס על רווחי היתר, כשההסדר קובע גם נוסחה לחישוב המס עבור השנים 2021 ואילך. על פי הערכות בשוק, בעקבות ההסכם איי.סי.אל צפויה להעביר עד סוף השנה כ-2 מיליארד שקל לקרן העושר של המדינה (הסכום כולל את התמלוגים של 2016-2020 וכן את השנים 2021-2022). "החברה מברכת על סופה של מחלוקת שהגיעה לסיומה בהידברות, מנעה הליכים משפטיים ארוכי שנים ומספקת ודאות עסקית לשנים הבאות", מסרה הנהלת איי.סי.אל.

המחלוקת בין רשות המסים לחברה שפרצה ב-2018 נגעה לעמדת איי.סי.אל בדוח שהגישה בנוגע לתשלומי ההיטל בגין משאבי הטבע. בעוד שהמדינה ציפתה לקבל בזמנו תמלוגים בהיקף של כ-400 מיליון שקל בגין רווחי היתר של החברה על הפקת אשלג ואוצרות טבע נוספים באזור ים המלח, באיי.סי.אל טענו כי הסכומים נמוכים משמעותית.

איי.סי.אל הייתה אמורה להתחיל לשלם את מס רווחי היתר ב-2016, והגישה שומות בגין המס בכל שנה מאז. אולם במסגרת דוחותיה הכספיים לשנת 2018 הודיעה החברה שלשיטתה אין עליה חבות מס כלל. זאת לאור חוות דעת שמאי, הקובעת כי שווי הרכוש הקבוע שלה עומד על 6 מיליארד דולר - סכום גבוה בהרבה מכפי שהניחה המדינה בתחשיביה.

מודל המס שמוטל על החברה בגין רווחי היתר ממשאבי הטבע מבוסס על שווי הנכסים שמשמשים אותה להפקת המשאבים. החברה ציינה בדוחותיה הכספיים כי "לא קיימת חבות מס בגין מס רווחי היתר", אך הוסיפה כי "עמדת רשות המס עשויה להיות שונה באופן מהותי, ואף בסכומים מהותיים, כתוצאה מפרשנות שונה באשר לאופן יישום החוק".

התשלומים שנדרשו מהחברה מבוססים על חוק המיסוי על אוצרות טבע שנחקק בעקבות המלצות ועדת ששינסקי 2 מ-2014. בעקבות תגליות הגז והרווחים הצפויים ליזמים, החליטה המדינה להטיל מס כדי שהציבור יזכה לקבל חלק גדול יותר מההכנסות ממכירת המשאב הלאומי. 

כספי המסים שישלמו מפיקי הגז ומשאבי הטבע על רווחי היתר שלהם מופקדים בקרן למען אזרחי ישראל - "קרן העושר הלאומית", שאמורה להשקיע בפרויקטים לטובת הציבור. לאחר כארבע שנים שבהם הקרן דשדשה והפעלתה התעכבה, במאי השנה נפתחה קרן העושר שבה הצטברו 1.14 מיליארד שקל.