דוחות חזקים לאיי.סי.אל; ההכנסות זינקו ב-78%, הרווח הנקי נסק פי 4

מחירי האשלג עלו והובילו לעליות של מאות אחוזים במכירות הפתרונות לחקלאות •  המנכ"ל צולר: "הביצועים ברבעון נותנים משנה תוקף לאסטרטגיית המיקוד בפתרונות מיוחדים" • בעקבות הסכמות עם רשות המסים, איי.סי.אל צפויה להעביר עד סוף השנה כ-2 מיליארד שקל לקרן העושר של המדינה

רביב צולר, מנכ''ל איי.סי.אל / צילום: נטלי כהן-קדוש
רביב צולר, מנכ''ל איי.סי.אל / צילום: נטלי כהן-קדוש

חברת איי.סי.אל  (לשעבר כיל) מדווחת על תוצאות שיא לרבעון השני של 2022 ומעלה את התחזית לשנה כולה, על רקע העלייה החדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם בעולם.

במקביל, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד של 375 מיליון דולר לבעלי מניותיה בספטמבר. איי.סי.אל נסחרת בשווי של 42 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה נסקה ביותר מ-200% מאז פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020. בשנה האחרונה זינקה המניה בכ-40%. 

איי.סי.אל, שבשליטת החברה לישראל  של עידן עופר, מפיקה ומייצרת מינרלים מיוחדים. את הרבעון השני של 2022 סיימה עם מכירות של 2.88 מיליארד דולר, המשקפות צמיחה של 78% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

בזכות העלייה החדה במכירות, הציגה החברה ברבעון צמיחה של 369% ברווח התפעולי ל-1.139 מיליארד דולר, וזינוק של 302% ברווח הנקי ל-563 מיליון דולר. עוד ציינה החברה, כי הרווח הנקי המתואם (בניכוי השפעות חד-פעמיות) צמח ב-456% ל-751 מיליון דולר ואילו ה-EBITDA (רווח תפעולי ללא פחת והפחתות) המתואם זינק ב-249% ל-1.258 מיליארד דולר.

לדברי הנהלת החברה, "ההתמקדות המתמשכת וארוכת-הטווח של איי.סי.אל בפתרונות מיוחדים הוכיחה עצמה פעם נוספת, לצד חיזוק משמעותי נוסף במחירי הסחורות. ביצועיה החזקים של החברה במהלך הרבעון נתמכו בעלייה בביקושים ומחירים גבוהים יותר במרבית השווקים, אשר הושגו על אף עלויות גבוהות יותר של חומרי הגלם והאתגרים הגלובליים המתמשכים בשרשרת האספקה".

אגב פרסום הדוחות, עדכנה איי.סי.אל אודות הסכמות אליהן הגיעה מול רשות המסים ויישוב המחלוקות הנוגעות לחוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע. במסגרת הסכם הפשרה נקבעו שומות סופיות לשנים 2016-2020 וכן מתווה הבנות באשר לאופן חישוב ההיטל לשנים 2021 ואילך.

בהמשך להסכם, החברה רשמה ברבעון השני הוצאות מס בגין שנים קודמות בסך של כ-188 מיליון דולר. "החברה מברכת על סופה של מחלוקת שהגיעה לסיומה בהידברות, מנעה הליכים משפטיים ארוכי שנים ומספקת ודאות עסקית לשנים הבאות", מסרה הנהלת איי.סי.אל. על פי הערכות בשוק, איי.סי.אל צפויה להעביר עד סוף השנה כ-2 מיליארד שקל לקרן העושר של המדינה, בעקבות ההסכם עם האוצר.

מעלה תחזיות ומגדילה השקעות במו"פ, חדשנות וכושר ייצור

רביב צולר, מנכ"ל איי.סי.אל, ציין כי החברה הציגה ברבעון השני שיא כל הזמנים במכירות, ברווח התפעולי ו-בEBITDA, ורבעון רצוף נוסף של צמיחה ברווח ובשולי הרווח, "עם תוצאות שיא בכל עסקי המוצרים המיוחדים שלנו ובפעילות הקומודיטי. הביצועים ברבעון נותנים משנה תוקף לאסטרטגיית המיקוד בפתרונות מיוחדים, כאשר המאזן החזק של החברה יאפשר לה להאיץ הזדמנויות להתרחבות עסקית וצמיחה, בין היתר באמצעות השקעות במו"פ ובחדשנות, בכושר ייצור נוסף ובמוצרים חדשים", הדגיש צולר.

לאור התוצאות החזקות במחצית הראשונה של 2022, מעלה איי.סי.אל את תחזיותיה ל- EBITDA המתואם בשנה כולה לטווח של 3.8-4 מיליארד דולר, בהשוואה לתחזית הקודמת של 3.5-3.75 מיליארד דולר. 1.5-1.6 מיליארד דולר מתוך ה-EBITDA החזוי ל-2022 צפויים להגיע מפעילויות המוצרים המיוחדים, בהשוואה לציפיות קודמות בחברה לתרומה של 1.3-1.4 מיליארד דולר.

הדגנים מתייקרים, והחקלאים מגדילים שימוש בדשנים

מחירי האשלג הגבוהים בעולם הובילו את החברה להציג ברבעון השני מכירות של 671 מיליון דולר במגזר האשלג, המשקפות צמיחה של 150% לעומת הרבעון המקביל. ה-EBITDA של המגזר הסתכם ב-616 מיליון דולר, עלייה של 536 מיליון דולר או 670% מהרבעון המקביל.

לדברי החברה, המחיר הנגזר הממוצע לטון אשלג עמד ברבעון השני על 750 דולר, ושיקף עלייה של 167% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, לנוכח העובדה שהמחירים המשיכו לעלות על רקע השיבושים הגלובליים באספקת דשנים. ייקור זה מתאפשר בזכות עליית מחירי הדגנים בעולם, אשר מגדילה את הכנסות החקלאים ומאפשרת שימוש רב יותר בדשנים.

כך, מחירי התירס עלו בהשוואה לרבעון המקביל ב-15.7%, לדברי החברה, האורז ב-22.4%, פולי הסויה ב-22.5% והחיטה ב-62.5%. במקביל, הציגו מפעלי ים המלח, בהם מיוצר עיקר האשלג של החברה, עלייה בייצור בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כאשר האתר רשם שיאי ייצור ברבעון השני ובמחצית הראשונה כולה, והמשיך ליהנות משיפורים בתפעול ומהתייעלות.

בתחום המוצרים התעשייתיים נרשמה ברבעון השני צמיחה במכירות של 19% ל-486 מיליון דולר, למרות ירידה במכירות הברום. את הצמיחה הסבירו בחברה בעלייה במכירות מעכבי הבעירה, התמיסות הצלולות לתעשיית הנפט והגז, וכן במכירות המינרלים המיוחדים לתעשיות המזון והפרמצבטיקה, ועוד.

גם במגזר פתרונות הפוספט נרשם שיא מכירות של 915 מיליון דולר, המשקף צמיחה של 57% מהרבעון המקביל, בזכות העלייה במחירי הסחורות וחומרי הגלם. מגזר הפתרונות החדשניים לחקלאות רשם גם הוא שיא מכירות ברבעון של 700 מיליון דולר, המשקפות עלייה של 110%. תחום זה, אשר כולל דשנים מיוחדים לחקלאות, נהנה גם הוא ממחירים גבוהים יותר בכל האזורים, אשר סייעו בקיזוז העליות במחירי חומרי הגלם.