ריבית ארה"ב | פרשנות

המשפט שהקפיץ את וול סטריט והמשפט שהמשקיעים בחרו להתעלם ממנו: כל מה שכדאי לדעת על העלאת הריבית

לפי יו"ר הפד ג'רום פאוול, נתוני שוק העבודה לא מאפיינים מיתון, ומה שייקבע את תוואי העלאות הריבית אלו הנתונים מהכלכלה • בינתיים, האפשרות להאטת קצב העלאות הריבית מספיקה למשקיעים לרוץ חזרה לשוק • אלא שפאוול היה מעדיף לא לתת תחזיות קדימה, מה שמשקף את חוסר הוודאות הקיצוני בכלכלה העולמית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Kevin Wolf
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Kevin Wolf

הפד האמריקאי לא התעלם מהאינדיקציות בדבר האטה של הכלכלה האמריקאית שהופיעו לאחרונה, ובכל זאת העלה ריבית כצפוי בשיעור חד של 0.75%, ואף הדגיש כי יהיה צורך בהעלאות ריבית נוספות על מנת למתן את האינפלציה.

ובכל זאת, הפד עשוי למתן את קצב העלאות הריבית בהמשך על מנת לבחון את ההשפעות של הידוק המדיניות על האינפלציה. אמרה זו הספיקה למשקיעים בוול סטריט לנהור אל השוק אבל אולי דווקא היה צריך לקחת בחשבון משפט אחר שנאמר הלילה ושמצביע על חוסר הוודאות הקיצוני.

"אנחנו חושבים שהגיע הזמן פשוט ללכת מפגישה לפגישה, ולא לספק הנחיות ברורות מהסוג שעשינו בדרך לניטרליות", אמר פאוול והעלה הצעה שמרמזת על הקושי לספק תחזיות (guidance) מדויקות קדימה מפאת המצב. זה מתכתב עם הנמכת התחזיות מצד קרן המטבע אתמול בפעם השלישית תוך פחות משנה, ובעיקר משקף את חוסר הוודאות הקיצוני בוא נמצאת כעת הכלכלה העולמית.

להעלאות הריבית יש השפעה ממתנת על הכלכלה, וייתכן שזו כבר כעת נותנת אותותיה נוכח האינדיקציות שאותן הזכיר פאוול, בין אם בשוק הדיור על רקע העלייה בריבית על המשכנתאות, או בהאטה ברכישות הצרכנים ובייצור. אלא שפאוול לא חושב שהכלכלה האמריקאית במיתון שכן הגידול במספר המשרות בשוק העבודה ונתוני השכר החזקים לא עולים בקנה אחד עם הנחה זו. מעבר לכך, פאוול הבהיר כי מדיניות הפד "לא מכוונת ליצירת מיתון".

פאוול ציין כי גובה העלאות הריבית יהיה תלוי נתונים מהכלכלה עצמה, ואם מסתכלים על אלו שהופיעו לאחרונה, כמו מדד הפד של אטלנטה, אלו מרמזים כי נתוני הרבעון השני שיפורסמו מחר לא הולכים להיות טובים יותר. אלא שהערב פאוול הקדים תרופה למכה כשסייג כי נתוני הצמיחה נוטים להתעדכן לאחר הפרסום הראשוני. כלומר, גם אם תהיה התכווצות של התוצר, אף אחד לא ימהר להכריז על מיתון.

פאוול הגדיל לעשות כשציין כי העלאת ריבית גדולה עשויה להיות גם בהודעה הבאה, מה שמשקף את הקו הנחוש בו הוא נוקט כדי לרסן את האינפלציה כל עוד אפשר לפני שיבוא מיתון. מנגד, באותה נשימה, פאוול ציין כי יהיה זה ראוי להאט את קצב העלאות הריבית "בנקודה מסוימת", על מנת לבחון את ההשפעה על האינפלציה.

מה שהספיק למשקיעים לרוץ לשוק המניות עשוי להתברר כאפיזודה נוספת בדרך למטה במידה והנתונים שיגיעו לגבי האינפלציה יצביעו כי כדאי להמשיך בתוואי העלאות אגרסיבי, במיוחד כאשר ההצעה שלא לספק תחזיות קדימה מצביעה כי את התחזיות בדבר האטה של האינפלציה בשנה הבאה יש לקחת בערבון מוגבל.