העיר הסינית ווהאן הטילה סגר על מחוז עם מיליון תושבים

צעדי הכלת הקורונה הראשונים בעיר מאז תחילת המגפה מגיעים בתגובה לארבעה מקרים ללא תסמינים ומדגישים את הסיכון הכלכלי של מדיניות אפס הסובלנות של בייג'ין

ווהאן. תכניס לסגר מחוז של מיליון תושבים בעקבות החלטת הממשלה / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
ווהאן. תכניס לסגר מחוז של מיליון תושבים בעקבות החלטת הממשלה / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

ווהאן, העיר במרכז סין שהייתה לב התפרצות הקורונה בתחילת המגפה, הטילה סגר על רובע שחיים בו כמיליון איש בגלל ארבעה מקרים ללא תסמינים. מדובר בהמשך של מדיניות אפס סובלנות כלפי הנגיף שהטילה צל על כלכלת סין ועל כלכלות העולם כולו.

הרשויות המקומיות הכריזו שמחוז ג'יאנשיה יאכוף "מגבלות זמניות" במשך 3 ימים החל מיום רביעי, ורוב העסקים יהיו סגורים. במחוז נאסרו גם התקהלויות גדולות ואכילה במסעדות, נסגרו אתרי בידור והושעו את רוב שירותי התחבורה. ארבעה המקרים שהתגלו בבירה של הוביי היו ההדבקות היחידות במחוז.

מדיניות מחמירה נגד הנגיף

זו הפעם הראשונה בה ווהאן מטילה סגר מאז סוף ינואר 2020, אז הייתה העיר הראשונה שהוטל עליה סגר קורונה שנמשך 76 ימים. בחודש שעבר, הנשיא הסיני שי ג'ינפינג ביקר בעיר ואמר שהמדינה תקריב חלק מהפיתוח הכלכלי שלה כדי להישאר נקייה מקורונה.

הממשלה המרכזית נקטה בגישה מחמירה למלחמה נגד הנגיף, ונעלה בניינים, מחוזות או ערים שלמות במשך ימים או שבועות בגלל מספרים חד ספרתיים של מקרי קורונה.

לאחרונה, ממשלת שנזן הורתה לחברות הגדולות ביותר בעיר, כולל ענקית הטלפוניה וואווי (Huawei) ויצרנית המכוניות החשמליות BYD להדק את השליטה בתנועת העובדים ולעשות להם בדיקות קורונה כל יום כדי למגר התפרצות עקשנית במרכז הייצור והטכנולוגיה הזה.

הודעה שנצפתה על ידי ה"וול סטריט ג'ורנל" הורתה ל־100 החברות הגדולות ביותר בשנזן לסגור את בתי החרושת ולנקוט סדרה חדשה של צעדים להכלת הנגיף למשך שבעה ימים שהחלו בתחילת השבוע. ההוראה מלשכת התעשייה וטכנולוגיית המידע של שנזן אמרה שהחברות האלה נפגעו, כולל החברה המייצרת מכשירי אייפון פוקסקון ויצרנית המזל"טים SZ DJI.

הגבלת תנועת העובדים הלא חיוניים

בין הצעדים החדשים שהוכרזו בהודעה הייתה מערכת של "לולאה סגורה" שנועדה להגביל את התנועה של עובדים שאינם חיוניים. ההודעה גם קראה לערוך בדיקות על בסיס יומי לכל העובדים, וחלקם התבקשו לעבוד מהבית. עם זאת, נכון ליום שלישי בערב היו עדויות מועטות לכך שלהודעה הייתה השפעה גדולה על הפעילות של החברות.

העיר הדרומית שנזן, עיר גדולה שגובלת בהונג קונג, היא ביתן של כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בסין וכן מרכז חשוב של חומרה וייצור. נציגי רוב החברות ששמן מוזכר בהודעה סירבו להגיב או לא ענו לבקשות תגובה. הפעילות של פוקסקון נמשכת כרגיל, אמר דובר של החברה.

שנזן, בה קרו רוב ההדבקות המקומיות החדשות במחוז גונאגדונג בחמישה הימים האחרונים, רשמה עוד הדבקה אחת ביום שלישי, כך נכתב בנתוני מועצת הבריאות הלאומית שפורסמו ביום רביעי. לא היה ברור איזו השפעה תהיה לצעדים האחרונים על הייצור בחברות שהוזכרו או ביכולתן לשלוח מוצרים ללקוחות. ועדיין, התגובה היא תזכורת נוספת לסיכון לעסקים שמציבה אסטרטגיית האפס קורונה של בייג'ינג והשימוש בצעדי הכלה מהירים וגורפים כדי להגיע למצב של אפס הדבקות.

שנזן אחראית לכ־2.7% מהתמ"ג של סין ונמצא בה הנמל הרביעי בגודלו בעולם. העיר זכתה בשבחים על טיפולה המהיר להכלת התפרצות הקורונה במרץ, בלי הנזק הכלכלי שקרה בעקבות סגר של חודשיים בשנחאי שהחל כמה ימים אחר כך. התמ"ג של שנחאי התכווץ כמעט ב־14% ברבעון השני, וגרם הפרעות גדולות לשרשראות אספקה עולמיות כשמפעלים נסגרו והיו עיכובים בנמל.

פקידים מקומיים רוצים להימנע מהטעויות של מקביליהם בשנחאי, שחיכו עד שההדבקות יצאו משליטה בעיר שיש בה 25 מיליון תושבים לפני שהחלו לאכוף תנאי סגר מחמירים יותר. זה מעורר את הסכנה שמרכזים כלכליים גדולים עלולים לנקוט צעדי הכלה מחמירים גם כשיש מעט מאוד מקרים. שנגחאי, האחראית לכמעט 4% מהתמ"ג של סין, נלחמת למגר את התפרצות הקורונה כשיש בה יותר מעשרה מקרים חדשים ביום מאז 7 במאי.

סין דיווחה על 553 הדבקות חדשות ביום שלישי, המספר הנמוך ביותר בשבוע האחרון ורוב המקרים היו במחוזות הלא מפותחים גנסו וגואנשי, כך מראים נתונים. אוכלוסיית סין מונה 1.4 מיליארד בני אדם.