המשבר של חברות הביטוח הדיגיטלי חתך את שווי עסקת הענק של למונייד ב-70%

שוויה של מטרומייל, חברת האינשורטק האמריקאית לרכב שהוכרז כי תתמזג עם למונייד, ירד ב-90% בתוך שנה • שי וינינגר, מנכ"ל למונייד: "הרכישה תהפוך אותנו לחברה מבוזרת" • על שווי השוק של חברות האינשורטק: "זו אנומליה שלא לוקחת בחשבון את פוטנציאל הצמיחה העתידי"

למונייד. הונפקה ביולי 2020 / צילום: מהפייסבוק של למונייד
למונייד. הונפקה ביולי 2020 / צילום: מהפייסבוק של למונייד

תשעה חודשים לאחר שהוכרזה, נסגרת עסקת המיזוג בין חברת האינשורטק הישראלית למונייד לבין חברת הביטוח האמריקאית מטרמייל (Metromile) במניות בחיתוך של 70% בשווי השוק, בהתאם לירידה של שתי החברות. שתי החברות המשיכו להציג הפסדים כבדים בשוק שכעת מבכר יעילות על פני רכישות נתחי שוק או פיתוח מוצרים חדשים. כאשר הוכרזה בחודש נובמבר, נסחרה מטרומייל לפי שווי של 400 מיליון דולר, ואילו העסקה שקפה לה שווי של 500 מיליון דולר, כלומר פרמיה של 25% למנייה. היום (חמישי) היא נרכשת ב-145 מיליון דולר במניות למונייד, שווי הנמוך אפילו מסך המזומנים שלה שעומד על 155 מיליון דולר. שוויה של מטרומייל במסחר עומד על 137 מיליון דולר בלבד, כך שהרכישה משקפת פרמייה של 5.8% בלבד.

מאז נחתמה העסקה בחודש נובמבר אשתקד ירד מדד הנאסד״ק ב-23%, ואילו מניות שתי חברות הביטוח נחתכו באופן חד ביותר: למונייד  ירדה ב-70% ומניית מטרומייל ב-68%. ייתכן גם שמאז ההודעה בחודש נובמבר עברו המשקיעים לרכוש מניות מלמונייד במקום לרכוש את מניות מטרומייל.

בעת החתימה עמדה קופת המזומנים של מטרומייל על 300 מיליון דולר ואילו כיום היא עומדת על 155 מיליון דולר, וסכום זה יתחלק בין בעלי המניות של למונייד. מהצד השני, יקבלו בעלי המניות של מטרומייל, כאמור, 145 מיליון דולר, שהם 7.3 מיליון מניות למונייד, או 19 מניות מטרומייל לכל מניית למונייד. העסקה משקפת לחברה הממוזגת שווי של כ-1.1 מיליארד דולר, שהוא קרוב לשווי המצרפי של שתי החברות. החברה האמריקאית מעסיקה 200 עובדים ובעקבות הרכישה יפוטרו כמה עובדי מטרומרייל בארה״ב הנמצאים בתפקידים העומדים בכפילות לבעלי תפקידים בלמונייד.

השווי הנוכחי של מטרומייל: קצת יותר מעשירית מהשווי במיזוג הראשון

מטרומייל, חברת אינשורטק המתמחה בביטוח רכב, הפכה ציבורית באמצעות מיזוג ל-SPAC בשנה שעברה בעסקה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר, או כ-900 מיליון דולר לפני הכסף. זמן קצר לאחר המיזוג היא נסחרה בשווי של 2 מיליארד דולר, אך מאז נפלה לשווי הנוכחי המהווה מעט יותר מעשירית משווי בעת המיזוג הראשון. מטרומייל נוסדה ב-2011 והיא חלוצת חברות האינשורטק לרכב, המשווקת חבילות ביטוח בהתאם לניטור דפוסי ההתנהגות בכביש: נהגים שמוכיחים באמצעות התקן ניטור כי נסעו בצורה שקולה וזהירה מקבלים מחיר נח יותר.

מנכ״ל למונייד, שי וינינגר מסר כי ״בעקבות העסקה תהפוך למונייד מחברה שלה מוצר ביטוח רכב בשתי מדינות בארה״ב, לחברה לה יש רשיונות ביטוח ב-49 מדינות, מה שיהפוך אותה לחברה מבוזרת הנשענת על הכנסות מביטוח דירה ורכוש, ביטוח חיות מחמד וביטוח רכב. רכישה תאפשר לנו להאיץ את הפריסה של מוצר 'למונייד קאר' בארה״ב, ע״י כניסה מיידית למדינות נוספות והצגת מודל תמחור יחודי לנהגים שנוהגים מעט, או בטוח יותר. במיוחד עכשיו, לאור חששות ממיתון בכלכלה האמריקאית, צרכנים רבים מעדיפים לשלם באופן המשקף את השימוש שלהם ברכב, ולא באופן גלובלי, ועל פי ממוצע כללי בין נהגים טובים למסוכנים כפי שמקובל בביטוח מסורתי״.

״במשך עשור, החיישנים של מטרומייל ניטרו מיליארדי קילומטרים של נהיגה תוך איסוף מדוייק של מאות פרמטרים בשניה״, אמר וינינגר. ״כמות המידע שברשותינו מקפיצה את מוצר הרכב שלנו לחזית שוק הביטוח בארה״ב״.

איך אתה מעריך את הערכים הנמוכים שהשוק מקבל? הרי מטרומייל נסחרת בשווי שנמוך משווי קופת המזומנים שלה.
״שוק האינשורטק לא שונה מכל קטגוריה של מניות הטכנולוגיה, ובמיוחד מניות הצמיחה. אנחנו רואים תיקון יתר, וזה ברור לכולם שכאשר חברות נסחרות במחיר של קצת למעלה משווי המזומנים שלהן לא נלקח כאן פוטנציאל שווי החברה העתידי. זו אנומליה ברור. מתי זה ישתנה? אף אחד לא יכול לצפות מתי זה יקרה״.