הגרמנים מייצאים? היפנים מתנצלים? ועוד טעויות לגבי משבר הגז האירופי

הגז מרוסיה אוזל, והאירופים בלחץ. מה הפלא שהפייקים וההטעיות משגשגים? • המשרוקית של גלובס

''מאגרי הגז בפולין מלאים ב-100% בגז מגרמניה (שבה יש מחסור)'' / צילום: צילום מסך מפייסבוק, יולי 2022
''מאגרי הגז בפולין מלאים ב-100% בגז מגרמניה (שבה יש מחסור)'' / צילום: צילום מסך מפייסבוק, יולי 2022

המלחמה באוקראינה והאירועים הקשורים בה הובילו לחשש מוחשי במדינות מרכזיות באירופה מפני מה שצפוי שם בחורף הקר שיגיע בחודשים הקרובים. בשבוע שעבר, לאחר שכמות הגז שמועברת בנורדסטרים 1, צינור הגז שמחבר בין רוסיה לגרמניה, ירדה ל-20% מהקיבולת, החשש הזה גבר אפילו יותר. וכשהפאניקה פורחת, הפייקים וההטעיות משגשגים. אספנו כמה מהם.

הגרמנים נגד השכנים. בגרמניה, שעשויה להיקלע למצוקה משמעותית בעקבות המצב, יש מי שמפנים את האצבע המאשימה דווקא כלפי השכנים מפולין. "מאגרי הגז הפולניים מלאים ב-100%... בגז מגרמניה", נטען במספר פוסטים בפייסבוק שצברו פופולריות במדינה. בודקי העובדות של DPA, סוכנות הידיעות הגרמנית, ושל הארגון Correctiv, הסבירו שלמרות שלא מדובר בפייק, הטיעון הזה הוא בעייתי. תפוסת הגז במצבורים הפולניים אכן עומדת על כ-98% מהקיבולת, וגרמניה אכן מייצאת לשם גז, אבל ראשית הקיבולת הזאת קטנה למדי. גרמניה, שהמצבורים שלה מלאים ב-65%, יכולה לספק יותר מפי שישה חשמל לעומת פולין, למרות שהאוכלוסייה בה גדולה רק בקצת יותר מפי שניים. שנית, הרבה מהגז הזה מגיע מארה"ב, קטאר או משדות הגז של פולין עצמה ואינו קשור לגרמניה.  ושלישית, העובדה שגז מגיע לפולין דרך גרמניה לא אומר בהכרח שמדובר בגז גרמני. חלק מהגז הזה הוא פשוט כזה שעובר בצינורות שלה.

מנועים קדימה. גם באיטליה הולכים בכל הכוח על הפחתת התלות בגז מרוסיה, ופונים בין היתר לאלג'יריה. אבל האם בכך הם למעשה שוב מכניסים את הרוסים בדלת האחורית? כך טען מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית האיטלקית, מרקו ריצו. לדבריו, כשראש הממשלה היוצא מריו דראגי חתם על הסכם להגברת יצוא הגז מאלג'יריה לאיטליה, הוא למעשה התקשר עם חברה בשם סונאטראק ש-60% ממנה נמצאים בבעלות חברת גזפרום הרוסית. והאמת? לפי ארגון בדיקת העובדות האיטלקי Facta וארגונים נוספים, לחברה אמנם יש שיתופי פעולה עם גזפרום, אבל 100% מהבעלות עליה היא אלג’יראית.

תוכנית ביידן. לא רק הגז מתייקר, והמצוקה היא לא רק באירופה. האמריקאים מתוסכלים מאוד מעליית מחירי הדלק אצלם, ויש מי שטוען שהנשיא, ג'ו ביידן, תיכנן את הכל. "ביידן מודה שבנזין ב-5 דולר (לגלון) נעשה בכוונה!", נטען בפוסט באינסטגרם, "זו הייתה התוכנית כל הזמן!". הביסוס? העובדה שבמאי אמר הנשיא שצפויה תקופה קשה, אך העולם ייצא ממנה מחוזק "ופחות תלוי בדלקי מאובנים". כפי שהראו בודקי העובדות של USA Today, מלבד העובדה שהציטוט הזה לא ממש מוכיח את הטענה, ביידן גם הבהיר באותו נאום עצמו שהוא דווקא עמל על הורדת מחירי הדלק.

לא מתנצלים. "שר האנרגיה היפני מתנצל בפני העם היפני במשך 20 דקות על הפסקת חשמל בת 20 דקות", נכתב בפוסטים פופולריים באירופה לצד תמונה בכיר יפני קד בפני קהל. המסר ברור: היפנים יודעים לקחת אחריות אפילו על המחדלים הקטנים ביותר. אבל מה לגבי העובדות? כפי שהראו ב-AFP, התמונה היא מ-2015, רואים בה את מנכ"ל הונדה, הוא כלל לא מתנצל, וביפן אין שר אנרגיה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

לקריאה נוספת: 
- הבדיקה של קורקטיב: לא, מאגרי הגז בפולין לא מלאים בגז מגרמניה

- הבדיקה של DPA: רק חלק מהגז הפולני מגיע מגרמניה

- הבדיקה של FACTA: חברת הגז מאלג'יריה אינה בבעלות רוסית

- הבדיקה של USA TODAY: ביידן לא אמר שהוא יעלה את מחיר הדלק ל-5 דולר

- הבדיקה של AFP: בתמונה הזאת לא רואים את שר האנרגיה של יפן מתנצל