משרדי רו"ח | בלעדי

עוד 1,500 שקל בחודש: דלויט מעלה את שכר המתמחים בראיית חשבון. מה יעשו המתחרים?

על רקע המחסור ברואי חשבון, דלויט מציעה למתמחים עוד 1,500 שקל בחודש: תוספת שכר קבועה של 750 שקל ומענק נוסף של 750 שקל למשך שנתיים • השדרוג צפוי לחלחל גם ליתר העובדים בפירמה • בשנה שעברה, מהלך דומה של דלויט הוביל גל של העלאות שכר בענף

דלויט / צילום: Shutterstock
דלויט / צילום: Shutterstock

שנה לאחר שהודיעה על העלאת שכר רוחבית של 20% למתמחים, מודיעה פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט ישראל על העלאת שכר נוספת למתמחים. הנהלת הפירמה הודיעה לעובדים, כי במחזור הגיוס הקרוב של המתמחים, שחל באוקטובר השנה, יקבל כל מתמחה מענק של 18 אלף שקל לאורך תקופת ההתמחות (שנתיים). כלומר, תוספת של 750 שקל בחודש.

בשלב זה הגדירו את התוספת כ"מענק" לכלל המתמחים, גם החדשים וגם אלה הקיימים בחברה. אך בפירמה מודעים לכך שמדובר בתוספת שתקבע דרגת שכר חדשה בפירמה ותהווה חלק בלתי נפרד משיחות השכר הבאות שיערכו העובדים עם המנהלים.

 
  

המהלך הגיע לאחר שדלויט הודיעו כבר בתחילת השנה על העלאת שכר רוחבית למתמחים שתעמוד על 750 שקל בחודש. הן המענק הזמני והן העלאת השכר הרוחבית ייכנסו לתוקף באוקטובר השנה ויחד הן מהוות העלאת שכר של 1,500 שקל לחודש. 

דלויט תעלה את שכר המתמחים בראיית חשבון ב-20%, והיא לא לבד
"מאז הנהירה להייטק, מפנקים אצלנו יותר": ביקור במשרדי דלויט

מדובר בפעימה השנייה תוך שנה של העלאת שכר המתמחים בפירמה. הפעימה הראשונה התרחשה כאמור בשנה שעברה, והובילה לגל העלאות שכר בפירמות הגדולות. כך, שכר הבסיס של המתמחים בפירמה יקפוץ מכ-8,000 שקל בשנה שעברה לכ-9,700 שקל השנה. שכר הבסיס בשנה שעברה היה 7,250 ללא חבילת התגמול, וכ-8,000 יחד עם חבילת התגמול הכוללת אש"ל, נסיעות ותוספות נוספות. השנה עלה שכר הבסיס ל-8,750 שקל לחודש, וביחד עם חבילת התגמול הכוללת מגיע למעל 9,700 שקל למתמחה.

התוספת האחרונה ממצבת את הפירמה כפירמת רואי החשבון שמשלמת את השכר ההתחלתי הגבוה ביותר למתמחיה (מבלי להחשיב שכר של "מתמחים מצטיינים" ותגמולים מיוחדים אחרים).

בדרך לגל העלאות שכר נוסף?

העלאות השכר בדלויט לא מגיעות בחלל ריק. לפני כשנה פרסם גלובס סדרת כתבות על המשבר בשוק ראיית החשבון ובריחת המוחות מהתחום. הירידה במספר בוגרי לימודי החשבונאות בשנים האחרונות ומצוקת המתמחים בשוק, הולידה תחרות עזה בקרב המשרדים הגדולים על כל מתמחה. במקביל לחשיפה, התנהל מאבק של בוגרי לימודי חשבונאות נגד הורדת שכר המתמחים שבוצעה בפירמות הגדולות לאורך השנים.
פירמות רואי החשבון לא נותרו אדישות. אחת אחרי השנייה, העלו כל חמשת הפירמות הגדולות את שכר המתמחים וכן את שכר העובדים בפירמה בהתאם. הראשונה להרים את הכפפה, יום לאחר הפרסום הראשון בגלובס, הייתה פירמת ראיית החשבון דלויט ישראל, שהודיעה במאי אשתקד על העלאת שכר המתמחים ב-20% וכן על העלאת שכר רוחבית לכלל העובדים מעליהם בהתאם.

בהמשך לכך, הודיעה גם פירמת ראיית החשבון והייעוץ הגדולה והמובילה בארץ, EY ישראל, לכלל עובדיה כי שכר הבסיס ההתחלתי של המתמחים יעלה ל-8,000 שקל (במקום כ-6,000 שקל), וכי תוענק העלאת שכר מקבילה לכלל העובדים בפירמה, בכל דרגות השכר .

ימים ספורים לאחר מכן הודיעה גם פירמת BDO ישראל על שינוי דומה וגם פירמת רואי החשבון סומך-חייקין KPMG הודיעה לעובדיה על שדרוג תנאי המתמחים וכלל העובדים בפירמה, תוך העלאות שכר משמעותיות.

באותם ימים ממש, גם בפירמת PwC ישראל התקבלה החלטה להעלות את שכר המתמחים הבסיסי לכ-8,250 שקל, כך ששכר המתמחים ההתחלתי בכל הפירמות הגדולות בארץ עלה בתוך כחודשיים בלבד מכ-5,500-6,500 שקל בחודש למעל 8,000 שקל בחודש. זאת, לאחר שנים שבהם נשחק שכר המתמחים בראיית חשבון.

כעת, שנה לאחר גל העלאות השכר הראשון, ממשיכה פירמת דלויט את המגמה עם פעימה נוספת של העלאות שכר, צעד שמעורר את השאלה האם צפוי גל שני של תוספות שכר בפירמות ראיית החשבון הגדולות תוך פחות משנה.

דלויט:  עדכוני תגמול לאנשי הביקורת והמתמחים 

במייל ששיגרה רו"ח שרון שתוי-כהן, שותפה וראש חטיבת הביקורת בדלויט ישראל, לכלל עובדי הפירמה נכתב: "אנו מבינים כי על מנת לשמור על רמת המקצועיות והאיכות עלינו לשמר את א.נשינו המצוינים ולהמשיך ולפעול למשוך אלינו את הטובים והטובות ביותר. גם השנה אנו מובילים את המאמצים לשדרג את תגמול המתמחים כך שישקף את מידת המחויבות שלנו לשמירה על איכות המקצוע: איכות האנשים ואיכות התהליכים.

"לפיכך, במסגרת עדכוני השכר השנתיים, החלטנו לעדכן בפעימה נוספת את חבילת התגמול של המתמחים המתחילים את ההתמחות בחודש אוקטובר 2022. בהתאמה, יהיו עדכוני תגמול גם ליתר א.נשינו".

לדברי רו"ח יגאל דור, משנה למנכ"ל דלויט ישראל, מדובר במהלך משלים למהלכי העלאות השכר משנה שעברה. "כמדי שנה, גם השנה נמשיך ונוביל את העלאת שכר המתמחים בשוק לצד הקפדה על מחויבות ללקוחות, איכות ויושרה על מנת למשוך אלינו את הטובים והטובות ביותר".