רוסיה פורשת מחדש את כוחותיה באוקראינה ומתמקדת בדרום המדינה

מוסקבה מתכוננת לתגבור החלק הדרומי בחזית שלה, אומרים באוקראינה, בהכנה למתקפת נגד אוקראינית

כוחות ביטחון אוקראיניים מפנים הריסות בניין לאחר פגיעה של טיל רוסיה / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
כוחות ביטחון אוקראיניים מפנים הריסות בניין לאחר פגיעה של טיל רוסיה / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

רוסיה פורשת מחדש כוחות כדי לחזק אחיזתה בדרום אוקראינה, ומעבירה כוחות מהחזית בצפון דונבס, כך אמרו צבאות אוקראינה ובריטניה, בהכנה למתקפה אוקראינית בדרום המדינה.

הפיקוד הדרומי של אוקראינה הודיע שכוחות קרב רוסיים נפרשים קרוב לקריבי רי ולז'פוריז'יז'יה, ערים בדרום אוקראינה הנמצאות בגבול השטח שנמצא בשליטה רוסית מלאה.

"כעת הצבא הרוסי מתכוון לחזק את עמדותיו בשטחים הכבושים בדרום המדינה שלנו, ולהגדיל את הפעילות באזורים הרלוונטיים", אמר הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי בנאום שנשא בלילה.

משרד ההגנה הבריטי אמר שרוסיה מעבירה כמות משמעותית של חיילים וכנראה משנה את קו המתקפה שלה בדונבס לאחר שלא הצליחה להגיע לפריצת דרך בתוכנית הקרב שמוסקבה נצמדה אליה מאז אפריל. "הם כנראה זיהו את חזית זפריז'יז'יה כנקודת תורפה שיש לתגבר", נכתב ביום שני בהודעה של משרד ההגנה הבריטי.

משרד ההגנה הרוסי לא הגיב לבקשות תגובה.

מוקד המלחמה עובר דרומה

לאחר חודשים שבהם הכוחות הרוסיים מצליחים להתקדם במזרח אוקראינה רק בקושי, עובר המוקד של המלחמה דרומה.

אוקראינה השתמשה במערכות ארטילריה וטילים ארוכות טווח, כולל טילי "היימרס" M142, לבלום את ההתקדמות הרוסית במזרח, וככל הנראה פגעה ביכולתה של מוסקבה להעביר אספקה לקו החזית. כעת, בעזרת כלי הנשק המערביים האלה, מתכוונת אוקראינה לפתוח במתקפת נגד על מנת לכבוש בחזרה את עיר הנמל הדרומית חרסון, מרכז האוכלוסייה הגדול ביותר שנמצא בשליטת הרוסים והעיר הראשונה שנפלה לידיהם.

ביום שני, ממשל ביידן אישר עוד 550 מיליון דולר בסיוע צבאי אמריקאי לאוקראינה, ובכך הביא את סך הסיוע הצבאי האמריקאי לקייב ליותר מ־8 מיליארד דולר מאז הפלישה הרוסית.

מוקדם יותר באותו יום, שר ההגנה של אוקראינה אמר שארבע מערכות היימרס נוספות הגיעו למדינה והודה לנשיא ביידן ולשר ההגנה לויד אוסטין על חיזוק הצבא האוקראיני. "הוכחנו שאנו משתמשים בנשק הזה בתבונה רבה", כתב בטוויטר אולקסי רזניקוב.

ביום שני רוסיה המשיכה להפציץ עמדות סביב מחוזות דונצק, חרקיב וזפוריז'יז'יה, כך נמסר מצבא אוקראינה, אזורים שכבר נמצאים תחת מתקפה חודשים ארוכים.

במקביל, יצא משלוח הדגנים הראשון מתחילת הפלישה הרוסית

בינתיים, אוקראינה שלחה ביום שני את משלוח הדגנים הראשון שיוצא מגבולותיה מתחילת הפלישה הרוסית, במסגרת הסכם שנועד להקל על מחסור במזון בעולם.

הספינה יצאה מנמל אודסה עמוסה ב־26 אלף טונות מעוקבות של תירס בדרכה לטריפולי, לבנון, כך אמרו פקידים אוקראיניים ורוסים והממשלה הטורקית, שעזרה לתווך את ההסכם. הספינה, הנושאת דגל של סיירה לאונה, צפויה להגיע לאיסטנבול ביום שלישי, ואז להמשיך במסלול שלה לאחר שתעבור שם בדיקות.

המשלוח הוא המבחן הראשון להסכם שהושג ביולי ומאפשר לאוקראינה, אחת מיצואניות הדגנים הגדולות ביותר בעולם, להתחיל לשלוח חלק מ־18 מיליון טונות מעוקבות של תוצרת שהפלישה הרוסית תקעה בתוך המדינה מאז סוף פברואר. פקידים אוקראיניים בכירים היו סקפטיים לגבי נאמנותה של רוסיה לצד שלה בהסכם. טילים רוסיים פגעו בנמל אודסה ב־23 ביולי, שעות בודדות אחרי שכל ארבעה הצדדים להסכם חתמו עליו באיסטנבול. פקידים רוסים אמרו שהתקיפה כוונה לתשתיות צבאיות.

משרד ההגנה הרוסי אמר ביום שני שהספינה הראשונה שנושאת תוצרת חקלאית שטה דרך פרוזדור הומניטרי שאוקראינה ורוסיה הסכימו לגביו וקצינים רוסים השתתפו בתכנון מסלול ההפלגה.

עוד ביום שני, המטכ"ל האוקראיני הודיע שזיהה שימוש במערכת רדאר מעבר לגבול עם בלרוס, בת ברית של רוסיה ששימשה לה שטח היערכות חשוב ונקודת אספקה לפלישה לאוקראינה. רוסיה העבירה חלק מהחיילים שלה לבלרוס כשעיבתה כוחות לקראת הפלישה, אבל כוחות של צבא בלרוס עצמה בינתיים לא התערבו בסכסוך.

המכון לחקר המלחמה, מכון מחקר מוושינגטון, אמר שהתקפות קרקעיות ממוקדות קרוב לאיזיום, עיר במזרח אוקראינה, אולי מכינות את הבמה למתקפה רוסית מחודשת לכיוון חרקיב, אבל הוסיף שמאוד לא סביר שהרוסים יצליחו לכבוש את העיר, שהיא העיר השנייה באוקראינה מבחינת גודל האוכלוסייה. "כוחות רוסיים אולי עושים התקפות סיכול כדי למנוע מהאוקראינים להקים מתקפות נגד", נכתב בעדכון האחרון של המכון ביום ראשון.

רוסיה עשתה כמה מהתקיפות הברוטליות ביותר במלחמה נגד עיר הנמל הדרומית מיקולאיב ביום ראשון, והרגה בין היתר את הבעלים של אחת מהחברות החקלאיות המובילות במדינה.

מיקולאיב, עיר אסטרטגית שרוסיה ניסתה אבל לא הצליחה לכבוש בשבועות הראשונים של המלחמה, הייתה מטרה של שיגורים חוזרים ונשנים של טילי סמרץ' ואוראגן רוסיים ואש תותחים ארוכת טווח בשבועות האחרונים, ובתקיפה בפצצת מצרר ביום שישי נהרגו בעיר תשעה אנשים שעמדו בתחנת אוטובוס.

ההתקפות ביום ראשון לפנות בוקר, שנמשכו שעות, פגעו בבית מלון, מתקן ספורט, שני בתי ספר, מוסך וכמה בלוקים של דירות, וגרמו לשריפות, כך נמסר מהמנהל האזורי. "מיקולאיב סבלה מתקפת ארטילריה מסיבית - אולי הגדולה ביותר אי פעם", כתב ברשתות חברתיות ראש העיר אולכסנדר סנקביץ'.

סנקביץ' אמר ביום שני שרוסיה הפציצה מרכז נפגעי טראומה. "גל ההלם והרסיסים גם פוצצו חלונות במחלקות של מרפאה סמוכה", כתב ברשתות חברתיות, וציין שלא היו פצועים. "זה היה הבניין הראשון שנבנה לצרכים רפואיים במיקולאיב ב־20 שנה, ואחד ממרכזי הטיפול בטראומה הכי מודרניים באוקראינה. אנחנו נבנה אותו מחדש!"