יחסי סין-ארה"ב | שאלות ותשובות

המתיחות באסיה גוברת בצל הביקור של ננסי פלוסי: מה קורה בין סין לטייוואן?

בייג'ינג עושה שרירים עם הצבא שלה בתגובה להגברת התמיכה האמריקאית באי שמאכלס 24 מיליון תושבים • אם תפרוץ מלחמה בין סין לטייוואן, היא עלולה להעמיד את צבא סין נגד צבא ארה"ב, וגם כלכלותיהן ימצאו עצמן על כפות המאזניים • להלן קיצור תולדות הסכסוך

אזרח סיני קורא על ביקור ננסי פלוסי בעיתון, השבוע / צילום: Reuters, Thomas Peter
אזרח סיני קורא על ביקור ננסי פלוסי בעיתון, השבוע / צילום: Reuters, Thomas Peter

הפלישה הרוסית לאוקראינה הביאה רבים להשוות בין המצב שם לבין מערכת היחסים בין סין לטייוואן, נקודת סכסוך במזרח אסיה בעלת השלכות בינלאומיות, שעלולה אם תהפוך לעימות להיות אפילו יותר הרסנית. עכשיו, עם הביקור של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, בטייוואן, המתיחות עולה אפילו יותר. בשבת סין הודיעה כי היא מבצעת תרגילים צבאיים לאורך חופיה ומול חופי טייוואן, לאחר ששיגרה אזהרה לפלוסי לבטל את תוכניות הביקור שלה באי.

● חרף אזהרותיה של סין: יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי תבקר בטיוואן |WSJ
● האם ביקור ננסי פלוסי בטייוואן יצית מלחמה בין סין לארה"ב | יואב קרני, וושינגטון

טייוואן, אי בשליטה־עצמית כ־160 קילומטר מול החוף הדרום־מזרחי של סין מאכלס 24 מיליון תושבים. המלחמה באוקראינה זעזעה אנשים רבים בטייוואן וחידשה את העניין בהכנות להתנגדות לפלישה של סין, שרואה את האי כחלק משטחה. לא פעם היא הבטיחה להשתלט עליו, אפילו בכוח, אם תצטרך.

למרות דמיון מסוים, יש הבדלים חשובים בין אוקראינה לטייוואן. סכסוך צבאי בין סין לטייוואן צפוי לכלול מעורבות אמריקאית ישירה. אם תפרוץ מלחמה כזו היא עלולה להעמיד את שני הצבאות החזקים ביותר בעולם זה נגד זה, ושתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם ימצאו עצמן על כפות המאזניים.

הנה מבט על העבר וההווה של המתחים בין סין לארה"ב לגבי טייוואן, ומה עלולה להיות המשמעות של פלישה על עתיד מאזן הכוחות באסיה ומעבר לה.

 
  

מה החדשות האחרונות במתיחות בין המדינות?

המתחים גברו מאז שהנשיא דונלד טראמפ קבע מדיניות אמריקאית להידוק הקשרים עם טייוואן. זה נמשך תחת הנשיא ביידן כשארה"ב שלחה כלי נשק, יחידות מיוחדות לאימון הצבא ומשלחות של פקידים בכירים בדימוס כהפגנת תמיכה בנשיאת טייוואן, צאי אינג־וון, שבייג'ינג רואה בה אדם מסוכן בגלל עמדתה בעד עצמאות האי.

ביידן העלה את הטמפרטורה בביקור הראשון שלו לאסיה כמפקד עליון של הצבא במאי 2022. כשנשאל על ידי עיתונאי אם ארה"ב תתערב מבחינה צבאית בהתקפה סינית נגד טייוואן לאחר שהחליט לא לשלוח חיילים אמריקאים לאוקראינה שיילחמו בפלישה הרוסית, אמר, "כן, זו המחויבות שלנו". התגובה הישירה של ביידן מנוגדת לעמימות האסטרטגית בנה נקט הבית הלבן במשך השנים. משרד החוץ הסיני השתלח בביידן לאחר מכן ואמר כי סין תפעל באופן תקיף להגן על האינטרסים הביטחוניים שלה.

הביקור הצפוי של פלוסי בטייוואן, הביא להודעה חריפה על צעדים נגדיים אפשריים מצד סין. בשיחת טלפון בין הנשיא ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג, לפני כמה ימים, האחרון הזהיר מפני ביקור כזה.

מה היחסים של טייוואן עם סין?

טייוואן נשלטה על ידי יפן במשך חצי מאה עד סוף מלחמת העולם השנייה, אז הפך האי לחלק מה"רפובליקה הסינית" בשליטת המפלגה הסינית הלאומנית (קואומינטאנג) של צ'יאנג קאי שק.

למרות שסין ברובה נכבשה על ידי הכוחות הקומוניסטיים של מאו טסה טונג במלחמת האזרחים הסינית, האי נותר תחת שליטת הקואומינטאנג לאחר שהמלחמה נגמרה ב־1949. במשך שנים רבות הקואומינטאנג תכנן לכבוש בחזרה את סין הגדולה מהקומוניסטים.

כשהתקוות האלה התפוגגו, הטאיוואנים החלו לראות את סין הגדולה יותר ויותר כמקום זר. בתחילת שנות ה־90, פחות מ־20% מהאנשים באי הזדהו כטאיוואנים באופן בלעדי, והרוב ראו עצמם כסינים לפחות באופן חלקי. עד 2021, רק שליש מהאנשים הזדהו כסינים וגם טאיוואנים, ורוב השאר תיארו עצמם כטאיוואנים בלבד.

איך סין מגיבה למתחים הגוברים?

הצבא הסיני שלח מטוסי קרב, מפציצים ומטוסי ריגול למאות גיחות ליד טייוואן בשנה האחרונה. טייוואן מתארת את הגיחות וצעדים אחרים של סין בשטחה כסוג של "לוחמה בשטח אפור" שנועדה לבחון ולהתיש את כוחות ההגנה באי ולדכא את טייפיי מהידוק הקשרים עם וושינגטון ובירות דמוקרטיות אחרות. סין לעתים קרובות ניהלה תרגילים צבאיים סביב טייוואן בתגובה לנוכחות קרובה של סירות סער המושטות מנושאות מטוסים אמריקאיות.

בייג'ינג החלה גם בהרחבה משמעותית של מצבור פצצות הגרעין שלה, בין היתר כדי להרתיע את ארה"ב נגד שימוש בכלי הנשק הגרעיניים שלה בכל סכסוך עתידי על טייוואן.

כיצד טייוואן מגיבה?

אנליסטים ביטחוניים הטילו ספק ביכולת של טייוואן להתנגד למתקפה סינית. חיילים וחיילי מילואים טאיוואנים בעצמם הביעו חששות לגבי רמת האימונים והמוכנות שלהם. בתגובה, הממשלה הטאיוואנית הקימה סוכנות שתפקידה לחזק את כוחות המילואים. טייפיי עשתה גם תרגילים צבאיים בתקווה שזה ירתיע את סין מהרעיון לפלוש לאי.
צבא טייוואן שוקל הארכה של גיוס החובה ל־12 חודשים, לעומת שירות של 4 חודשים כיום - הצעה שנחשבה לבלתי אפשרית מבחינה פוליטית לפני המלחמה באוקראינה.

מהי עמימות אסטרטגית?

באופן רשמי, ארה"ב נצמדת למדיניות "סין אחת", המכירה ברפובליקה העממית של סין כממשלה הלגיטימית היחידה, ומכירה - אך לא תומכת - בטענות של בייג'ינג לגבי טייוואן.
מאז 1979, המדיניות האמריקאית לגבי ההגנה על טייוואן התבססה על "חוק היחסים עם טייוואן", הקובע שכל ניסיון לנתב את טייוואן לעתיד פוליטי מסוים בדרכים, שאינן דרכי שלום, מהווה איום על אינטרסים אמריקאים. החוק מחייב את ארה"ב למכור לטייוואן כלי נשק להגנה עצמית, אבל באופן בולט נמנע מלקבוע אם על ארה"ב מחויבת בעצמה להגן על טייוואן במקרה שהאי מותקף.

האם ארה"ב שינתה עמדתה לגבי טייוואן?

תלוי את מי שואלים. דבריו של ביידן ממאי 2022 היו הפעם השלישית שהנשיא אמר באופן פומבי שארה"ב תבוא להגנתה של טייוואן. בכל שלושה המקרים, פקידי הבית הלבן הגיבו אחר כך באמירה שמדיניות ארה"ב לגבי ארה"ב לא השתנתה.

האם סין יכולה לפלוש לטייוואן?

אנליסטים העוסקים בפוליטיקה וביטחון לרוב מסכימים על כך שצבא סין יכול להשתלט על האי, במיוחד אם ארה"ב ומעצמות אחרות לא יתערבו. בשנה שעברה שר ההגנה של טייוואן הזהיר מחוקקים בפרלמנט שעד 2025, צבא שחרור העם הסיני יהיה מסוגל לפתוח במתקפה רבתי על טייוואן ויספוג רק "אבדות מינימליות".