חברת ההייטק הישראלית שמנצלת את המשבר כדי למנף את הפורטפוליו

נקסאר הישראלית רכשה את הסטארט-אפ האמריקאי-פורטוגלית וניאם, בעסקה נמוכה יותר משוויו המקורי • המוצר של וניאם מסייע להוזיל את עלויות התקשורת בין רכבים לרשתות אינטרנט, והרכישה תאפשר לנקסאר להציע שירותים ליצרניות הרכב

ערן שיר, מנכ''ל נקסאר / צילום: יונתן בלום
ערן שיר, מנכ''ל נקסאר / צילום: יונתן בלום

ירידות השווי בהייטק והפסקת זרם המימון לחברות הלא רווחיות קוטע חלומות של יזמים באיבם, ואלה שלא הספיקו לגייס מספיק כסף או נתקעו עם מוצר שרחוק מרווחיות עומדות כעת על המדף. אחת מהן שכבר נרכשה היא חברת הסטארט-אפ האמריקאית-פורטוגלית וניאם (Veniam) שעל פי מאגר המחקר PitchBook הייתה שווה 150 מיליון דולר. היום (ד') היא נרכשת על ידי נקסאר הישראלית בעסקה שלפי ההערכה נמוכה משוויה הקודם, ומעורבת במזומן ובמניות נקסאר.

החברות סירבו להתייחס להערכה זו, אך היא גם מעידה על כך שמשבר כלכלי מייצר גם הזדמנויות כלכליות לחברות בתחומים שונים להתמזג לכדי חברה שעשויה להיות יעד לרכישה על ידי אחת מחברות הרכב בעתיד.

שתי החברות, נקסאר הישראלית - שמשווקת מצלמות דרך וממפה באמצעותם ערים וכבישים, ו-וניאם הפורטוגלית שמסייעת להוזיל את עלויות התקשורת בין רכבים לרשתות סלולר, אינטרנט ובינן לבין עצמן - יהפכו לחברה אחת שתסייע ליצרניות רכב להפעיל רכבים אוטונומיים בצורה יעילה וזולה יותר. המידע בזמן אמת שנקסאר מחזיקה של מכשולי דרך פתאומיים, מקומות חנייה ריקים או מקומות עצירה מומלצים לשליחים יוכל לעלות לענן המידע בזמן קצר יותר ובעלויות נמוכות יותר בזכות החברה הפורטוגלית, ובכך לזכות בחוזים רבים יותר בקרב יצרניות רכב האוטונמי.

נקסאר של היזם ערן שיר החלה את דרכה כספקית מצלמות דרך לרכבים בארה"ב ויפן, וכיום 2 מהמצלמות שלה מככבות ברשימת 50 מצלמות הדרך הפופולריות בארה"ב של אמזון (מצלמת Nexar Beam ו-Nexar Pro). את עיקר הכנסותיה היא מייצרת ממכירת מצלמות ומשירותים משלימים למשתמש הסופי ומשותפות עם חברות ביטוח כמו כלל, אמריקן טרנסיט, הירפורד, אינשור ו-MSIG. בתמורה לכך שהמשתמשים מפעילים את המצלמה שלה כל העת, היא מספקת קטעי וידאו על תאונות או מפגעים.

מאחורי הקלעים, בונה נקסאר בשרתיה תמונת מצב של מפגעי דרכים ומכשולים במטרה לסייע לרשויות מקומיות להכווין משתמשים לחנייה או להתרחק ממכשולים, או לסייע ליצרניות רכב אוטונומי בנסיעה בטוחה יותר שתמנע מהגעה לאזורים בעלי מקדם סיכון גבוה. מוצר אחר שלה ממפה אזורי עצירה בטוחים עבור שליחים שמחפשים להניח לרגע את הרכב או האופנוע, או מקומות חנייה מומלצים.

וניאם, חברה שהוקמה בפורטוגל ומעסיקה 33 עובדים, פיתחה פלטפורמה המוזילה את התקשורת של כלי הרכב עם חברות סלולר על ידי פיצול התקשורת לדרכים זולות יותר כמו אינטרנט אלחוטי (WiFi) ופרוטורוקולי תקשורת בין רכבים, כדי להקטין את נפח המידע שעובר ברשתות דור חמישי, מה שמייצר עומס עלויות גדול על יצרניות הרכב. לחברה הפורטוגלית הסכמי תקשורת עם כמה מהמפעילות הגדולות בארה"ב.

הרכישה תעזור לצלוח את הפיבוט

הרכישה תסייע לנקסאר לצלוח את הפיבוט שהיא עושה מהסתמכות על מוצר סופי למשתמש - כמו מצלמות רכב ושירותי פרמיום המתבססים עליה - למוצר לעסקים (B2B). כחלק מהמהלך החבר הישראלית גם פיטרה בחודש שעבר 12 עובדים, וכיום היא מעסיקה 120 איש (לפני הרכישה).

המיזוג יסייע לנקסאר לקרוץ ליצרניות הרכב הן כלקוחות: חברות רכב ותיקות כמו וולקסווגן, מרצדס, ג'נרל מוטורס וטויוטה הופכות ליצרניות רכבים חשמליים ואוטונומיים, במקביל ליצרניות רכב אוטונומי כמו ואיימו של גוגל. נקסאר-וניאם תציע להן על גבי הענן שלה מפות עיר בזמן אמת ובמקביל דרך התקשרות זולה יותר עם מפעילי התקשורת. עוד לפני הרכישה, משחקת נקסאר תפקיד מרכזי בפיתוח פרוטוקלי תקושרת בין רכבים באמצעות תקן "נקסגון" יחד עם טויוטה ומפעילת התקשורת KDDI.

בחברה מסרבים לפרט מיהן יצרניות הרכב שעובדות עמה, אך מזכירים יצרנית רכב אחת מהשורה הראשונה ועוד שלוש יצרניות רכבים אוטונומיים.