מברלין ועד טוסקנה: מה קרה למחירים בשוק היוקרה באירופה?

אירופה מציעה שורה של יעדים אטרקטיביים לרכישת נדל"ן פרימיום להשקעה, ובהתאמה השוק רושם ביקושים ועליית מחירים • ברלין מובילה עם הזינוק במחירים, ובטוסקנה נרשמה עלייה של 30% בפניות • ובאיזה אזור כדאי לחפש נכס להשקעה?

עיירת חוף בליגריה, איטליה. מהיעדים הטובים ביותר באירופה לרכישת בית להשקעה / צילום: Shutterstock, elitravo
עיירת חוף בליגריה, איטליה. מהיעדים הטובים ביותר באירופה לרכישת בית להשקעה / צילום: Shutterstock, elitravo

שוק נדל"ן הפרימיום באירופה צמח ב-5.6% בשנה האחרונה על רקע הביקוש המתמשך, כך על פי מחקר חדש של סוכנות הנדל"ן הבינלאומית Knight Frank. מדובר בנכסים שמהווים את 5% היקרים ביותר בשוק. בינתיים, תשואות השכירות ביעדי החופשה המבוקשים ביותר ביבשת ממשיכות לעלות.

"עבור בעלי נכסים נוספים, הערים באירופה מציעות תרבות, חיי חברה ואיכות חיים טובה, בעוד שלמשקיעים הן מציעות תפוסה חזקה של דיירים ועלויות רכישה נמוכות יחסית", מסבירה ל-"CNBC" קייט אוורט-אלן, ראש מחקר מגורים בינלאומי ב-Knight Frank. הצמיחה בשוק מגיעה כאשר משקיעים מחפשים נכסים שיהיו מקלט בטוח והשקעות מניבות להונם, על רקע האינפלציה המזנקת והעלאות הריבית.

בית קפה שוקק בפריז. אירופה מציעה חיי חברה איכותיים ורמת חיים גבוהה / צילום: Shutterstock, Elena Dijour
 בית קפה שוקק בפריז. אירופה מציעה חיי חברה איכותיים ורמת חיים גבוהה / צילום: Shutterstock, Elena Dijour

עם זאת, כמו בכל השקעה, רכישת נכס היא התחייבות פיננסית גדולה, ולהבין איך להתחיל את תהליך הקנייה עלול להיות מסובך. בהתבסס על נתונים מ-Knight Frank, הנה הסקירה שביצעו ב-CNBC על היעדים הטובים ביותר לרכישת נכס פרימיום להשקעה באירופה:

ברלין רשמה את גידול המחירים המשמעותי ביותר השנה עד חודש יוני, עם נכסים יוקרתיים שעלו בערכם בשיעור של 12.6% בממוצע. העלייה השנתית מציבה את קצב הצמיחה של בירת גרמניה הרבה לפני זה של ערים גלובליות אחרות כמו ניו יורק (7.3%), הונג קונג (3.1%) ולונדון (2.5%).

מרפסות של דירות בברלין. הפכה ליעד אטרקטיבי / צילום: Shutterstock, mkrberlin
 מרפסות של דירות בברלין. הפכה ליעד אטרקטיבי / צילום: Shutterstock, mkrberlin

צמיחת המחירים בשווקי נדל"ן הפרימיום באירופה הייתה מהגבוהות בעולם בשנה האחרונה. יעדים נוספים שהראו עלייה חזקה במחירי הנכסים הם שווקי הנדל"ן היוקרתיים של אדינבורו (11.2%), דבלין (10.2%), ציריך (10.2%) ופריז (8.9%).

המיתון הגלובלי עדיין לא מורגש בסקטור נכסי היוקרה

ההתרוממות המתמשכת של הערים המובילות מגיעה כאשר שיעורי הצמיחה מאטים ברחבי שווקי הנדל"ן העולמיים, על רקע עליית שיעורי הריבית ותחזית כלכלית פסימית. עם זאת, הנתונים מראים כי ההאטה עדיין לא תורגמה למחירי הנכסים, כשמגזר היוקרה התגלה כעמיד במיוחד.

"עליית ריבית המשכנתאות והיחלשות התחזית הכלכלית העולמית מצננים חלק מהשפעה של השנתיים האחרונות, אך ההאטה תורגש בעיקר בדרגות מחירים נמוכות יותר ובשווקים מקומיים", מציין הדוח של Knight Frank.

עם זאת, רכישת נכס בחו"ל אינה חפה מאתגרים. לפני שמתחילים, ישנם גורמים רבים לשקול, כמו שערי חליפין, משכנתאות ומסים מקומיים, עלויות בעלות ומכירה, כמו גם כל מגבלה על בעלי בתים זרים.

למחפשים נכס לרכישה עבור השכרה, יעדי החופשה העיקריים של אירופה עשויים להתאים, בראשם חופי הים התיכון, מועדפים נצחיים על תיירים. בנוסף לשיקולים הבסיסיים, ישנם מספר גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון כשניגשים ​​לרכוש בית נופש להשכרה, כמו מיקום - הן מבחינת קרבה לשירותים מקומיים והן מבחינת נגישות לשדות תעופה בינלאומיים - ביקוש לאורך כל השנה כדי למזער תקופות חלשות ונזילות בשוק.

עיירת חוף בליגריה, איטליה. בתי חוף הם נכס פופולרי במיוחד / צילום: Shutterstock, elitravo
 עיירת חוף בליגריה, איטליה. בתי חוף הם נכס פופולרי במיוחד / צילום: Shutterstock, elitravo

האזורים של טוסקנה וליגוריה באיטליה, החוף הדרומי של צרפת והאלפים הצרפתיים, ברצלונה, מרבלה והאיים הבלאריים בספרד - אלה בין המקומות המובילים באירופה להשקעה בנכס לרכישה עבור השכרה על בסיס קריטריונים שהציג הדו"ח של Knight Frank.

אירופה הפכה ליעד אטרקטיבי לרוכשים

טוסקנה לבדה רשמה עלייה של 30% משנה לשנה בפניות ב-2021, כאשר האזור אחראי לשני שליש מכל חיפושי הנכסים באיטליה. העיר לוקה בחבל טוסקנה, על נהר סרצ'יו, היא בחירה פופולרית במיוחד - רבע מבקשות הקונים בשנת 2021, לצד פיזה ובולגרי - עם גידול שנתי במחיר של 6%.

מחיר הנכס הממוצע שחיפשו הרוכשים בלוקה ובפיזה עומד כעת על כ-1.7 מיליון אירו (1.8 מיליון דולר) - הרבה מתחת לממוצע של 3.7 מיליון אירו באזור טוסקנה. בינתיים, תעריפי השכירות היומיים הממוצעים עומדים על 471 אירו.

רחוב בכפר בטוסקנה. עלייה של 30% בפניות לרכישת נדל''ן בשנת 2021 / צילום: Shutterstock, Jaro68
 רחוב בכפר בטוסקנה. עלייה של 30% בפניות לרכישת נדל''ן בשנת 2021 / צילום: Shutterstock, Jaro68

התחזקות הדולר והחלשות האירו מחממות את שוק הנדל"ן באירופה, אם כי אי הוודאות עוד מאפיינת את השוק בעקבות העלאות הריבית. ועדיין, היבשת הופכת ליעד מושך יותר ויותר לא רק עבור נופשים, אלא גם למשקיעי נדל"ן. 

בעוד הפדרל ריזרב האמריקאי מחמיר את המדיניות המוניטרית בקצב מהיר יותר מהבנק המרכזי האירופי, עליית הדולר עשויה להימשך. מה שהופך את אירופה ליעד תחרותי להשקעה לזמן מה - האירו נסחר כעת קרוב לשוויון עם הדולר. כך הרוכשים האמריקאים נהנים מהנחה של 15-20% על מחירי הנכסים בכל אחת מ-19 המדינות החברות בגוש האירו, בהשוואה ליולי 2021.