פאגאיה | שאלות ותשובות

הדמיון לגיימסטופ, נסיקת המניה ב-1,000% והמרוויחים הגדולים: הסיפור של פאגאיה, מההתחלה

חברת הפינטק, שהחלה להיסחר בסוף יוני לאחר מיזוג ל-SPAC, וצללה כבר בימי המסחר הראשונים, זינקה לפתע בשבועיים האחרונים פי 10 והפכה לישראלית הגדולה ביותר - עם שווי שוק של 17.6 מיליארד דולר • ההערכות הרווחות בשוק הן שמדובר במקרה קיצוני של "שורט סקוויז", ואם הן צודקות, הירידות החדות יכולות להגיע כבר בעוד כמה שבועות

פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק  - יח''צ
פתיחת מסחר של חברת פאגאיה בנאסד''ק / צילום: עידו איז'ק - יח''צ

מניית פאגאיה , חברת התשלומים הישראלית, מסעירה את וול סטריט. היא מציגה מחזורי מסחר חריגים, מלהיבה את הספקולנטים והפכה השבוע לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בארה"ב. יותר מסולאראדג', צ'ק פוינט ונייס. רכבת ההרים של המניה יצאה לדרך לפני פחות מחודשיים, כאשר הושלם המיזוג שלה לספאק והיא החלה להיסחר בשווי של 8.5 מיליארד דולר. ההתחלה לא נראתה מבטיחה והשווי של החברה צלל, אך לפני שבועיים חל המפנה.

פאגאיה הציגה מפגן יוצא דופן של זינוקים ועלתה בתוך שבועיים פי 10 - מרמה של 2.7 דולר למניה ל-26.9 דולר כיום - מה שהפך אותה לשיחת היום בקרב קהילת המשקיעים המקומית בוול סטריט. האם הראלי הזה צפוי להימשך למרות שאמש נחלשה בכ-10%, מה בכלל עושה החברה, איך היא זינקה לשווי שאיש לא ציפה לו ומי המרוויחים הגדולים?

 
  

מי היא פאגאיה?

פאגאיה היא חברת פינטק, כלומר חברה שמספקת טכנולוגיה לעולם הפיננסי: היא מספקת פתרונות המבוססים על למידת מכונה וביג-דאטה במטרה לאפשר לגופים פיננסיים שונים לנהל בצורה מדויקת יותר את תהליך הקצאת האשראי שלהם.

את החברה הקימו ב-2016 גל קרובינר, אביטל פרדו ויהב יולזרי ושלושתם מכהנים כבכירים בה: קרובינר הוא המנכ"ל, פרדו - מנהל הטכנולוגיה הראשי, ויולזרי - מנהל ההכנסות הראשי. החברה מעסיקה 800 עובדים. ב-2021 היא רשמה הכנסות של 475 מיליון דולר, הפסד נקי של 134 מיליון דולר ו-EBITDA חיובי של 45.9 מיליון דולר.

איך החברה הגיעה לנאסד"ק?

בשנה שעברה, מאות חברות SPAC - חברות ללא פעילות - גייסו כסף בוול סטריט במטרה למזג לתוכן חברות קיימות תוך פרק זמן מוגבל. ההייפ הגדול של הספאקים אומנם דעך כבר באמצע 2021, אך המיזוג של פאגאיה לחברת SPAC דווח לאחר מכן, בספטמבר 2021. פאגאיה הודיעה אז על מיזוג לחברת ה-SPAC האמריקאית EJF Acquisition Corp לפי שווי פעילות (EV) של 8.5 מיליארד דולר, אף שגיוס פרטי שבוצע שנה קודם לכן היה לפי שווי של 500 מיליון דולר בלבד.

למרות הירידות החדות בשווקים, שפגעו בעיקר במניות הטכנולוגיה, המיזוג הושלם בסוף חודש יוני השנה לפי השווי המקורי, וזאת אף שאחד הבנקים שליווה את העסקה, ברקליס, התפטר רגע לפני השלמתה והתנער ממנה למעשה. יש לציין, שכמעט כל משקיעי ה-SPAC העדיפו לפדות את הכסף שהשקיעו ולא להשתתף בעסקה, שבמסגרתה גייסה פאגאיה 350 מיליון דולר.

מה קרה למניה מאז?

ניתן היה לצפות שהמניה תאבד גובה עם תחילת המסחר בה, משום ששווי החברה לצורך המיזוג ל-SPAC לא הופחת גם כשהשווקים רעדו בחודשים האחרונים. כשהמנכ"ל קרובינר נשאל על כך רגע לפני שהמניה החלה להיסחר, הוא אמר כי "לצערנו או למזלנו, אנחנו לא שולטים ולא מתזמנים את מחירי המניות. חשוב להבין שהשאלה היא הטווח הארוך, מה יהיו הביצועים בעוד חמש שנים למשל".

ואכן ימי המסחר הראשונים היו שליליים, ותוך חמישה ימי מסחר פאגאיה איבדה כ-70% מהשווי שלה במיזוג, ובהמשך אף הגיעה לשפל של 2.53 דולרים. אלא שלקראת סוף יולי המניה החלה בסדרת עליות כמעט רציפה, במחזורי מסחר גבוהים בהרבה, והמניה הכפילה את עצמה פי עשרה לאחר שכבר נגעה במחיר גבוה יותר.

עד כמה זה חריג?

העליות החדות במניית פאגאיה מזכירות במידה רבה את מניות הממים (meme) שכיכבו בוול סטריט בתחילת 2021, ביניהן למשל רשת משחקי הווידיאו גיימסטופ ורשת בתי הקולנוע AMC. באותה תקופה, משקיעים פרטיים וסוחרי יום החליפו ביניהם דעות והמלצות בפורומים שונים, בעיקר WallStreetBets ברשת החברתית רדיט, שכולל מיליוני עוקבים.

"תופעת עדר" הובילה רבים מהם לרכוש עוד ועוד מניות ולנפח בכך את מחירי המניות, מה שהוביל לעליות מטאוריות במניות תוך זמן קצר ולפגיעה בקרנות גידור שהימרו נגד אותן מניות, ושנאלצו לרכוש עוד ועוד מניות כדי לסגור פוזיציות שורט, ובכך מחיר המניה רק המשיך לקפוץ ("שורט סקויז"). 

כיצד מסבירים בשוק את הזינוק במניה?

ההערכה הרווחת היא שמדובר במקרה קיצוני של שורט סקוויז. היו משקיעים שראו בפאגאיה הזדמנות לרווח באמצעות שורט - כלומר מעין הימור נגד המניה, תוך הערכה שהיא צפויה לרדת בהמשך. שורט, מכירה בחסר, היא שיטה לייצר רווח מנייר ערך שיורד: הסוחר מקבל בהשאלה את הנייר מבעליו ומוכר אותו בשוק, ולאחר מכן רוכש אותו מחדש כדי להחזיר לבעלים. אם נרשמה ירידה במחיר, השורטיסט מרוויח.

העניין הוא שבפאגאיה כמות המניות שניתן לסחור בהן (כיום הסחורה הצפה, Float) נמוכה מאוד - שבריר מהון החברה. רוב המניות של המייסדים והמשקיעים הוותיקים עדיין חסומות, והתוצאה היא ששורטיסטים מתקשים למצוא מניות להשאלה - ייתכן שבשל איסוף מניות על ידי גורם שמסרב להשאילן - ונאלצים לרכוש מניות כדי "להתכסות", וכך מחיר המניה עולה עוד. מחזורי המסחר הגבוהים יחסית במניה בתקופה האחרונה גם עשויים להצביע על מצב של מסחר ספקולטיבי בין "מכונות".

מי נהנה מהמצב ומי מפסיד ממנו?

מי שמרוויחים בינתיים "כסף אמיתי" בפאגאיה הם כמעט כל מי שנכנס להשקעה במניה מאז תחילת המסחר בה ורשם מאז תשואה של מאות אחוזים על השקעתו. מאחר שמדובר כאמור בכמות מזערית מהון החברה, אף אחד מאותם משקיעים לא דווח כבעל עניין בחברה.

בעלי המניות הגדולים של פאגאיה, ובראשם שלושת המייסדים, הם הנהנים העיקריים מהזינוק במניה - בשלב זה "על הנייר" בלבד. פרדו מחזיק היום במניות פאגאיה בשווי נוכחי של 4 מיליארד דולר, ושותפיו קרובינר ויולזרי מחזיקים כל אחד במניות בשווי 2.6 מיליארד דולר. הם מיליארדים על הנייר בשלב זה, מפני שהמניות עדיין בחסימה ואי אפשר לממש אותן.

יחד עם זאת, תקופת החסימה עשויה להתכווץ באופן משמעותי בעקבות העליות במחיר; החסימה נעה בין 90 יום ל-12 חודשים, והיא תלויה בשאלה האם מניית פאגאיה תיסחר למשך 20 ימי מסחר רצופים מעל 12.5 דולר (מחיר מניה ממוצע במסחר היומי, VWAP), כאשר נכון להיום היא משלימה שבעה ימי מסחר כאלה. בכל מקרה, לא צריך לדאוג לשלושה, שכבר מימשו מניות תמורת עשרות מיליוני דולרים כל אחד בעסקאות סקנדרי עוד לפני ההפיכה לחברה ציבורית.

עוד בעלי מניות מרכזיים בפאגאיה שיכולים להיות מרוצים מהעליות במניה הם קרן ויולה, שמחזיקה במניות בשווי 2.6 מיליארד דולר, טייגר גלובל, עם החזקה של כ-1.9 מיליארד דולר, Oak עם כ-1.8 מיליארד דולר וכלל ביטוח עם כ-1.2 מיליארד דולר. המפסידים מהמצב הנוכחי הם אותם משקיעים שהימרו על ירידות במניה ונכנסו לפוזיציית שורט, וכיום מתקשים להשיג מניות בהשאלה כדי לסגור את הפוזיציה.

האם יש כאן בעיה חוקית?

על פניו לא נראה שיש כאן בעיה חוקית, אלא יותר כשל שוק שמאפשר למצב כזה לקרות. ככל הנראה לא מדובר בהרצת מניות או במסחר על בסיס מידע פנים, אלא פשוט בניצול של מצב חריג למדי בשוק.

מתי זה ייגמר?

בהנחה שההערכות נכונות ומדובר בשורט סקוויז, הרי שהמצב עשוי להיגמר - קרי להפוך לירידות חדות שישקפו את מצבה העסקי של החברה - כשעוד מניות של פאגאיה יגיעו לשוק. זה יקרה כשהחסימה תשתחרר, בהנחה שחלק מהמשקיעים שכיום לא יכולים ליהנות מהעליות יבחרו לממש חלק מהמניות שלהם. בקצב העליות הנוכחי זה יכול לקרות כבר בעוד מספר שבועות.