הסלמה ביטחונית | שאלות ותשובות

מבצע עלות השחר: אילו עסקים זכאים לפיצויים?

עדיין לא ברור האם יינתן סיוע לכל העסקים שעלולים להיפגע כלכלית מתרחיש של התמשכות מבצע עלות השחר • מה כולל הפיצוי ואיך מבקשים אותו? גלובס עושה סדר

חסימת צמתים בעוטף עזה, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
חסימת צמתים בעוטף עזה, יום שישי האחרון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

בעוד שצה"ל ערוך תמיד עם תוכניות למבצע הבא, בממשלה משאירים את שאלת הפיצויים לעסקים לדיון מחדש בכל פעם שמתחיל סבב לחימה. שר האוצר אביגדור ליברמן ערך בשבת דיון חירום בהשתתפות בכירי משרדו ורשות המסים בסופו הודיע כי "משרד האוצר בוחן את ההתפתחויות ויפעל לתת מענה ככל שידרש, בהתאם להיקף הלחימה ולמצב העורף". במילים אחרות, עדיין לא ברור האם יינתן סיוע לכל העסקים שעלולים להיפגע כלכלית מתרחיש של התמשכות מבצע "עלות השחר".

מי זכאי לפיצויים?

לפי החוק, תושבי עוטף עזה המתגוררים עד 7 ק"מ מהגבול זכאים לסיוע מהמדינה. אולם, ממבצע למבצע טווח הרקטות מתרחב ומצריך עזרה גם ליישובים מרוחקים יותר שסובלים מהאש. במבצע הקודם בשנה שעברה, "שומר החומות", הורחב רדיוס הפיצויים לעסקים ל-40 ק"מ מהגבול עם עזה, ובימים הקרובים תעלה סוגיית הטווח והזכאות מחדש.

מה כולל הפיצוי לעסקים?

המנגנונים הקבועים בחוק עבור תושבי עוטף עזה מפצים עסקים שניזוקו בהתאם לענפים בהם הם פועלים:

● חקלאות - פיצוי על ההפסד או אובדן הרווח מהרגע הראשון לסגירה, ככל שנמנע מהחקלאי להגיע אל שטחי הגידול בעקבות הנחיות כוחות הביטחון.

מפעלי תעשיה - מפעלים שנסגרו בעקבות הנחיות כוחות הביטחון זכאים לפיצוי מהיום הראשון על נזק שמקורו בחומרים שהתקלקלו. לגבי נזק אחר, כמו אובדן הכנסות או אובדן יצור, ניתן פיצוי אם הנזק נגרם עקב הפסקת ייצור של למעלה מ-24 שעות.

בתי מלון ותיירות - פיצוי על ההפסד או מניעת הרווח שנגרם מהרגע הראשון לסגירה.

● אולמות אירועים ותרבות - לגבי נזק שנגרם עקב ביטול של אירוע בשל הגבלה שהטילו כוחות הביטחון, אשר היה אמור להתקיים ב-24 הראשונות מאז הטלת ההגבלה - ניתן פיצוי על ההפסד או מניעת הרווח בשל הביטול. לגבי נזק אחר (ביטול אירועים מעל 24 שעות, אובדן הכנסות וכד') - פיצוי על ההפסד או מניעת הרווח, ובלבד שהנזק נגרם עקב הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות.

● מסעדות - לגבי נזק שמקורו בחומרי גלם שהתקלקלו - הפיצוי הוא בגין הנזק הממשי מהרגע הראשון לסגירה. לגבי נזק אחר כמו אובדן הכנסות - פיצוי על הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות.

● מסחר ושירותים - פיצוי על ההפסד או מניעת הרווח רק אם הנזק נגרם עקב הפסקת פעילות של למעלה משבוע.

איך מבקשים את הפיצוי?

המבצע החל רק בסוף השבוע ועוד מוקדם לבקש פיצויים, אבל בהמשך ניתן יהיה להגיש בקשה לקרן הפיצויים ברשות המסים.

ומה לגבי, חלילה, נזקים מפגיעה ישירה?

החל ממחר תפתח רשות המסים, מוקד מרכזי בעיר אשקלון אליו יוכלו אזרחים לפנות ולדווח על נזקים במספר 4954* או במערכת מקוונת ייעודית באתר רשות המסים. עובדי מס רכוש הגיעו במהלך סוף השבוע לאתרי הנפילות וסייעו לאזרחים שביתם ורכושם נפגע.