בתיווך מצרי ותחת לחץ מהרחוב בעזה: הפסקת אש בין ישראל לג'יהאד

הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד לוותה במטח רקטות לעבר הדרום • בסבב הלחימה שוגרו כ-550 רקטות, כשליש נפלו בתוך שטח הרצועה • בהודעת מצרים על הפסקת האש נאמר כי היא תפעל לשחרור שני עצירים מהג'יהאד, ביניהם ראש הארגון בצפון השומרון

יירוט של כיפת ברזל, מבצע ''עלות השחר'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
יירוט של כיפת ברזל, מבצע ''עלות השחר'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

קצת אחרי השעה 23:30 אמש (א'), המועד הרשמי של כניסת הפסקת האש לתוקף, ירו מחבלי הג'יהאד האיסלמי עוד מטח רקטות, כמו בסבבים קודמים, כדי להראות שלהם המילה האחרונה. הפעם המתינו להם מטוסים, מסוקים וכטב"מים של חיל האוויר שביצעו תקיפה משלהם, והאש במהרה שככה.

הפסקת האש, שהפעם קיבלה אישור רשמי של ישראל בהודעה של ראש מערך ההסברה ליאור חייט, כוננה לאחר יממה וחצי של מגעים בתיווך מצרים ובמעורבות של ראשי חמאס. המצרים נתנו לג'יהאד הבטחה כי יפעלו לשחרורם של שני עצירים, בסאם אל סעדי וח'ליל עוואוודה.

אל סעדי, מי שהוגדר ראש הארגון בצפון השומרון, נעצר לפני שבוע. מעצרו היה זה שהוביל את הג'יהאד להכין מארב נ"ט, לסגירת הכבישים ואחר כך לתקיפה הישראלית. עוואוודה, עציר מנהלי שאמור להשתחרר בכל מקרה בעוד חודשיים, שובת רעב, ומצבו הבריאותי רופף. בהודעת מצרים על הפסקת האש נאמר כי היא תפעל לשחרור השניים. מנהיג הג'יהאד זיאד נח'אלה שהתראיין בטהראן אמר כי "האח ח'ליל עוואוודה ישוחרר מחר לבית החולים ואז לביתו, ומצרים מתחייבת לפעול לשחרורו של השיח' בסאם אל סעדי בזמן הקרוב ביותר שניתן".

ראש הממשלה יאיר לפיד סיכם את המבצע וליווה את כניסת הפסקת האש לתוקף בישיבה של ראשי מערכת הביטחון, שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט.

מכה מוראלית לג'יהאד 

סיכום המבצע מראה כי הג'יהאד שיגר לעבר ישראל כ-550 רקטות, אשר כשליש מהן נפלו בתוך הרצועה, ו-96% מהיתר יורטו על-ידי כיפת ברזל או נפלו בשטחים פתוחים. הנזקים בישראל מינוריים, יש כ-10 פצועים קל ובינוני ומספר נפגעי חרדה.

הגי'האד ספג אבידות כבדות בהנהגתו. כ-20 לוחמים ומפקדים של הארגון נהרגו, ובראשם שני מפקדי חטיבות. מפקד חטיבת צפון תייסיר ג'עברי נהרג בשניות הראשונות של המבצע; ומפקד חטיבת דרום, חאלד מנסור, לאחר יממה. רבים ממשגרי ומחסני הרקטות של הארגון הושמדו, והמכה המוראלית קשה.

הלחץ של אנשי הארגון מתוך הרצועה נגד כוונת ההנהגה מבחוץ להמשיך את הקרבות גבר לבסוף, והארגון נענה לתיווך המצרי להפסיק את האש.

כישלון נוסף של הארגון היה בירי הרקטות ולא רק בגלל "כיפת ברזל". שליש מהרקטות נפלו בתוך שטח הרצועה וגרמו למותם של כ-15 בני אדם, רובם ילדים ובני נוער. אף שברצועה ניסו להסתיר את הדברים, הרחוב יודע ומבין זאת. בין חמישה לשמונה אזרחים לא מעורבים נהרגו בתקיפות צה"ל. 

החמאס נותר מחוץ למערכה 

חמאס נותר מחוץ למשחק, ובישראל רואים בכך הישג חשוב - הן לאור שמירה על הרתעה מול הארגון, מסיבות כלכליות ואחרות; והן בשל מה שנדמה ככיוון של התמנות ולו קטנה של חמאס, מה שפותח את הדרך אולי להפוגה ארוכת-טווח - "הודנא".

בצה"ל ובמערכת הביטחון מסכמים בסיפוק רב את המבצע, הן במודיעין האיכותי שהביא לחיסולי הבכירים במבצע ההפתעה, הן בתקיפות ההמשך והן בתפקודה של "כיפת ברזל".

בישראל מדגישים כי תנאי הפסקת האש לא מגבילים את צה"ל מכל פעולה שהיא, וכדי להמחיש זאת, לוחמי צה"ל הרסו במהלך הלילה בכפר רומנא שבאיזור ג'נין את בתיהם של של אסעד אלרפאעי וסובחי אבו שקיר, שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד, בו נרצחו שלושה בני אדם - יונתן חבקוק, בועז גול ואורן בן יפתח.