לקראת רפורמת הרישוי העצמי: אלו הקנסות לאדריכלים שיחרגו מהחוק

טיוטת תקנות שפרסם משרד המשפטים מפרטת את העונשים למי שייתן היתרי בנייה בניגוד להוראות החוק • הקנסות מגיעים לגובה של 226 אלף שקל • בענף חוששים: "מאחר שמרחב הטעות גדול, אדריכלים יימנעו ממתן היתרים"

בנייה בתל אביב. אדריכלים שיחרגו מהוראות החוק ישלמו קנסות בגובה של עד 226 אלף שקל / צילום: שלומי יוסף
בנייה בתל אביב. אדריכלים שיחרגו מהוראות החוק ישלמו קנסות בגובה של עד 226 אלף שקל / צילום: שלומי יוסף

משרד המשפטים פרסם לאחרונה טיוטת תקנות לקביעת הקנסות שיוטלו על אדריכלים שיחרגו מהוראות החוק, כאשר הקנס המקסימלי עשוי להגיע לסכום של 226 אלף שקל.

התקנות גובשו בהובלת אגף רגולציה במינהל התכנון, במסגרת צוות בין־משרדי שהוקם בחסות מטה התכנון הלאומי, ובו השתתפו נציגי מרכז השלטון המקומי, איגוד מהנדסי הוועדות המקומיות, ארגוני האדריכלים, התאחדות הקבלנים, רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר וגופים נוספים.

מדובר בצעד נוסף לקראת יישום רפורמת הרישוי העצמי, שנועדה לקצר את משך הזמן עד לקבלת היתר בנייה, ותקנותיה יכנסו לתוקף בתוך כחודשיים. היא תאפשר לאדריכלים לחתום על היתרים, לאשר תחילת עבודות ולהוציא תעודת גמר עבור הקמת מבנה או תוספת למבנה שבעיקרו מיועד למגורים.

בין עבירות לסמכויות

טיוטת תקנות הענישה מפרטת מספר סוגי עבירות: מתן היתר למבנה שאינו נמנה עם רשימת המבנים המותרים על פי חוק, מורשה להיתר שלא קיבל את הסכמת כל בעלי הזכויות במקרקעין, מתן היתר למבנה לשימור, מתן אישור התחלת עבודה או תעודת גמר שלא על פי היתר בתוקף, מתן היתר למרות שלא שולמו כל החיובים שעל מבקש ההיתר לשלם ואי־קבלת האישורים הנדרשים. עבירות אלו יגררו קנס של 100 אלף שקל.

בנוסף, היתר שאינו תואם את הוראות החוק והתנאים הכלולים במידע למורשה להיתר (שאותו מקבל האדריכל ממהנדס הרשות המקומית), ועבודה או שימוש בהיתר שאינו תואם את התוכניות וההנחיות המרחביות החלות על המקרקעין - יגררו קנס של 150 אלף שקל. בתקנות גם נקבע שהקנס המקסימלי שניתן להטיל על מפר החוק הוא 226 אלף שקל, בהתאם לתקנות חוק העונשין.

בנוגע לאכיפת התקנות, צוין בטיוטה: "הרשות לאכיפה במקרקעין ו־ועדות מקומיות עצמאיות מוסמכות לפעול בהתאם לחוק העבירות המינהליות והתקנות שהותקנו מכוחו. בתחומי ועדות שלא הוסמכו כוועדות עצמאיות על פי חוק התכנון והבנייה, הסמכות לאכוף על פי התקנות תהיה בלעדית של הרשות לאכיפה במקרקעין".

ביקורות בתוך הענף

לדברי האדריכל אסף אשרוב, יו"ר סניף ת"א והמרכז בהתאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראל, "הקנסות הם רכיב לגיטימי בתוך מערך כולל כזה. צריך לזכור: במסגרת רפורמת הרישוי העצמי, האדריכלים הופכים לרגולטורים קטנים".

בהתייחסותו לרפורמה, הוסיף אשרוב שהיא לא מטילה את האחריות כולה על האדריכל. "בדיונים בכנסת לקראת אישור החוק, הייעוץ המשפטי של הכנסת קבע שהוועדה המקומית לא יוצאת ידי חובה במקרה של טעות שקרתה לאורך הדרך", ציין. "גם למחלקות השונות והרלוונטיות בעירייה, גם למכון הבקרה - לכולם יש חלק ויש אחריות".

למרות התמיכה בעצם קביעת העונשים בחוק, יובל יסקי, אדריכל ומבעלי משרד יסקי אדריכלים, לא חסך בביקורת על החלת הרפורמה במצב התכנוני הקיים. "הרפורמה טובה במציאות שבה עולם התכנון הישראלי מבוסס על וודאות, אבל זה לא מה שקורה היום", אמר. "היא תעמיס מעל ומעבר לנדרש על האדריכלים - הן בשל האחריות שבמתן היתר והן בקנסות שעלולים להיות מוטלים עליהם במקרה של טעות. היא יכולה ליצור מצבים שיהפכו את העונשים המוזכרים בתקנות לבעייתיים.

"מרחב הטעות כאן גדול - המורשה להיתר צריך להבין ולשלוט בכמויות אדירות של מידע. במציאות הנוכחית היוזמה עשויה ליצור מצב שבו רוב האדריכלים יימנעו ממתן היתרים".

עבירות שיגררו קנסות של 100 אלף שקל

  • מתן היתר למבנה שאינו נמנה עם רשימת המבנים המותרים על פי חוק
  • מורשה להיתר שלא קיבל את הסכמת כל בעלי הזכויות במקרקעין
  • מתן אישור התחלת עבודה או תעודת גמר שלא על פי היתר בתוקף
  • מתן היתר למרות שלא שולמו כל החיובים שעל מבקש ההיתר לשלם
  • אי־קבלת האישורים הנדרשים

 עבירות שיגררו קנסות של 150 אלף שקל 

  • מתן היתר שאינו תואם את הוראות החוק והתנאים הכלולים
  • שימוש בהיתר שאינו תואם את התוכניות וההנחיות המרחביות החלות על המקרקעין