העבודה, הדור החדש: חברתית-כלכלית אך לא מפלגת שלטון

הרשימה החדשה שהציגה מרב מיכאלי היא מעבר סופי למפלגה חברתית שיושבת על ציר השמאל • יו"ר המפלגה חלמה על השלטון בשנה האחרונה והרבתה לנגח את גנץ ולפיד כדי להפוך לאלטרנטיבה, אך תתקשה מאוד להסביר מדוע העבודה נדרשת להתמודד לבד בבחירות הקרובות ולא באיחוד עם מרצ

מרב מיכאלי, יו''ר מפלגת העבודה / צילום: יואב דודקביץ', "ידיעות אחרונות"
מרב מיכאלי, יו''ר מפלגת העבודה / צילום: יואב דודקביץ', "ידיעות אחרונות"

עיצוב רשימה בפריימריז מצביע לא רק על היכולת המרשימה של חברי המפלגה לכתת רגליים בין מצביעים או להבטיח בחוגי בית את ההבטחות הנכונות. מתפקדי מפלגת העבודה הכתיבו היום (ג') את החזון של הרשימה הנבחרת. במקום עמר בר-לב, שהיה מעין שריד היסטורי למפלגת העבודה הוותיקה והביטחוניסטית, נבחרה למקום הראשון נציגת הדור החדש במפלגה נעמה לזימי. במקום אג'נדה ביטחונית - אג'נדה כלכלית-חברתית.

לזימי היא הפנים של מפלגת העבודה בוועדת הכספים של הכנסת, בשנה האחרונה היא נלחמה את המלחמות הכלכליות של המפלגה בוועדה במחיר החמצת פנים קבועה של העומד בראשה. היא הובילה את מחאת שכר המינימום בכנסת וגם בתוך הסיעה שלה עצמה והיא מעין נציגה אותנטית אך מחודשת של מפלגת העבודה ששורשיה בהסתדרות.

בימים האחרונים הוגדר המאבק של הדור החדש בוותיק כזה שיכריע את דמותה של המפלגה, ואכן שני השרים המזוהים עם מפלגת העבודה, עמר בר-לב ונחמן שי, נדחקו אל שולי הרשימה. במקומם התברגו בחמישייה: גלעד קריב, שמאחוריו מנוע תומכים מהקהילה הרפורמית, אפרת רייטן, בזכות עבודתה כיו"ר ועדת העבודה והרווחה וקידום יוזמות כלכליות בשיתוף פעולה עם שר האוצר, רם שפע נציג הקיבוצים וכמובן לזימי.

החמישייה הפותחת של המפלגה מסיימת את התהליך שהחל בפריימריז האחרונים עם שינוי פניה של המפלגה. עמיר פרץ אאוט - מיכאלי בפנים על כל המשתמע מכך.

ממפלגת שלטון אפשרית למפלגה חברתית

אפקט נוסף שניתן להציג בפריימריז האלו הוא זה שפועל על כל שר לביטחון פנים. לא זכור שר שכיהן במשרד והצליח לשמור על מיצובו הפוליטי. שרים שהחלו בצמרת המפלגה כשנכנסו למשרד, סיימו כהונה חבוטים. בר-לב לא היה שונה. מי שסיים בפריימריז הקודמים במקום הראשון, סיים הפעם במקום השמיני מבין חברי הרשימה הנבחרים. בסך-הכול שנה של כהונה ונזק מצטבר שיביא קרוב לוודאי לסוף דרכו הפוליטית במפלגה ובכלל.

גם נחמן שי, מי שהיה מחברי הכנסת המוערכים של מפלגת העבודה בעבר ונקרא לכהן כשר התפוצות על ידי מיכאלי מירכתי הרשימה בכנסת היוצאת, לא הצליח לשפר את מעמדו בזכות הכהונה בממשלה - ומהמקום ה-17 יראה את הכנסת הבאה מהבית.

האפקט המצטבר של הרשימה החדשה שהציגה היום מיכאלי הוא מעבר סופי ממפלגת שלטון למפלגה חברתית. כזו שיושבת על ציר השמאל אך לא תוכל לומר כי היא מכוונת להנהגה. יו"ר המפלגה שחלמה על מפלגת שלטון בשנה האחרונה והרבתה לנגח את גנץ ולפיד כדי להפוך לאלטרנטיבה קיבלה מפלגה שמזכירה את מפלגת העבודה מבחינה חברתית, אך ללא כל זכר לעמודי התווך המדיניים והביטחוניים שהיו לה בעבר. בלעדיהם מיכאלי תתקשה מאוד להסביר מדוע מפלגת העבודה נדרשת להתמודד לבד בבחירות הקרובות ולא באיחוד עם מרצ כפי שמייחלים לו יריביה בשמאל.

כך או אחרת המבחן האמיתי של מפלגת העבודה כאמור עוד לפניה. אחרי שמרצ תסיים לבחור את העומד בראשה ואת הרשימה ייבחנו שתי המפלגות בסקרים: אם שתיהן יישארו קרוב מדי לאחוז החסימה, יתחדש הקמפיין הקורא להן לרוץ יחד כדי לא להותיר על סף אחוז החסימה קולות רבים. בקמפיינים לקראת הבחירות של 1992 יו"ר מרצ דאז, יוסי שריד, אמר "יומרץ רבין" כדי למשוך את יצחק רבין לזרועות השמאל הגדול עם מרצ, היום הומרצה העבודה לשמאל.

מיכאלי צפויה לחדד מסרים בשבועות הקרובים כדי להצדיק את קיומה של המפלגה ולכונן מסרים מחודשים שאולי ימצאו אחיזה בקרב מצביעי השמאל. המאבק על יוקר המחיה והצבתה של לזימי בראש בהחלט יכולים לקרוץ למי שיבקשו פתרונות מעין אלו שהיא ביקשה לקדם בממשלה היוצאת.