אמזון טוענת שרשות הסחר הפדרלית מטרידה את ג'ף בזוס בחקירת שירות הפריים

באמזון מאשימים את רשות הסחר הפדרלית בהטלת דרישות מוגזמות ובלתי סבירות במסגרת החקירה על התנהלות ענקית המסחר המקוון

ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
ג'ף בזוס, מייסד אמזון / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

אמזון מאשימה את רשות הסחר הפדרלית (FTC) בהטלת דרישות מוגזמות ולא סבירות על המייסד ג'ף בזוס ועל מנהלים בכירים בחברה, בעת שהסוכנות חוקרת את תוכנית המנויים אמזון פריים.

בעתירה שהוגשה לרשות מוקדם יותר ודבר הגשתה פורסם לאחרונה לציבור, טוענת אמזון כי דרישות הרשות מהחברה היו "נרחבות מדי ומעיקות", וכי הטקטיקות שנוהגת מועצת הסחר אינן הוגנות.

במיוחד ביקשה אמזון שרשות הסחר תבטל זימונים שנשלחו לבזוס ולמנכ"ל אמזון אנדי ג'סי, וטענה כי ברשות לא זיהו סיבה בגללה העדות שלהם חיונית.

דוברת של רשות הסחר סירבה להגיב. 

"דפוסים אפלים" 

הרשות פתחה בחקירה נגד אמזון, ולא היה ברור באופן מיידי איך תגיב לבקשת החברה, אבל במסמך בין 49 העמודים ניתן לגלות מעט על נהגי החקירה של רשות הסחר הפדרלית, לפחות כפי שאלה משתקפים בעיני אמזון.

העתירה כוללת תובנות נוספות לגבי ההתמקדות של הרשות הפדרלית במה שהיא מכנה "דפוסים אפלים" - טקטיקות בעיצוב הפלטפורמה שנועדו לגרום למשתמשים לחתום על שירותים לא נחוצים או לא רצויים, או כדי למנוע מהם לבטל רכישות.

דפוסים אפלים היו חשש מיוחד ליושבת־הראש של רשות הסחר הפדרלית, לינה קאן, ובשנה שעברה הרשות הפיקה הודעה על מדיניות אכיפה חדשה שהזהירה חברות להימנע מדפוסים אלה.

הזימון המקורי של רשות הסחר הפדרלית לאמזון קבע כי החקירה בנושא אמזון פריים מתמקדת בשאלה אם החברה נהגה באופן לא הוגן או במרמה בכך שרשמה אנשים באופן אוטומטי לשירות, או לחלופין כשלה בלספק להם מנגנון פשוט להפסיק את התשלומים, כך נכתב בעתירה של אמזון.

בתגובה של אמזון, שדווחה לראשונה על־ידי האתר "ביזנס אינסיידר", נטען כי תהליך ההרשמה והביטול בשירות הם ברורים ופשוטים.

אומנם ויכוחים משפטיים לגבי היקף החקירות של הממשלה אינם דבר נדיר. ובכל זאת, העתירה של אמזון עלולה לספק תחמושת נוספת למבקרים של קאן, שהפכה למטרה בקרב קבוצות כמו לשכת המסחר האמריקאית הטוענים כי היא חורגת מסמכותה.

"ברשות הסחר הפדרלית מוכיחים שוב ושוב שבהנהגת קאן, המועצה לא פועלת בתום־לב, אינה פועלת במסגרת החוק, ומתכוונים לפגוע בתעשיית הטכנולוגיה", אמר קארל סאבו, סגן נשיא ויועץ כללי ב־NetChoice, קבוצה בתמיכת התעשייה המעדיפה מדיניות מוכוונת שווקים לאינטרנט. 

בקשות מוגזמות

בין היתר טוענת אמזון במסמכים שהגישה כי אנשי רשות הסחר נמצאים תחת לחץ מההנהגה לסיים את החקירה בהמשך השנה, ובגלל זה הגישו בקשות מוגזמות ובלתי סבירות לקבלת מידע.

מועצת הסחר כבר חוקרת את נהלי השיווק והביטול הנוגעים למנויי פריים באמזון מאז 2021, כך אומרים באמזון, שאמרה גם כי החקירה זלגה לתוכניות אחרות שהרישום אליהן נעשה דרך מנויים.

התוכניות כוללות את Audible, Amazon Music, Kindle Unlimited ו־Subscripe & Save, כך כתוב בעתירה שהגישה אמזון.

אמזון אומרת כי היא הפיקה כ־37 אלף עמודי מסמכים בתגובה לדרישות הראשוניות של הרשות. בחברה אומרים כי אנשי רשות הסחר נטשו את החקירה באופן בלתי צפוי לתקופה של כמה חודשים.

ואז באפריל, החברה הודיעה כי קיבלה הודעה שרשות הסחר העמידה עורך דין חדש בראש החקירה, ואנשי הסוכנות היו תחת "לחץ אדיר" לסיים אותה - ופועלים תחת הוראות להמליץ המלצות במסגרת החקירה לפני הסתיו.

באותה עת, אנשי הרשות הגדילו את הדרישות שלהם במסגרת החקירה והטילו על אמזון תאריך יעד קרוב לציית להן. ברשות הסחר ביקשו גם עדויות של כמעט 20 עובדים באמזון כיום ובעבר על־ידי שליחת בקשות בכתב לבתיהם, כך נכתב בעתירה. 

אכיפה אגרסיבית 

בהנהגת קאן, רשות הסחר הפדרלית נוקטת עמדה יותר אגרסיבית בנושא האכיפה. בעבר ביקשה אמזון ללא הצלחה שקאן תחריג עצמה מהחקירה בגלל הצהרות שאמרה בעבר נגד ענקית הטכנולוגיה.

על־פי העתירה של אמזון, אנשי רשות הסחר הפדרלית ניסו גם למנוע מעורכי הדין של אמזון לייצג עובדים פרטיים, כך נכתב בעתירה. בחברה אומרים שזה לא הוגן.

החברה גם התלוננה על כך שרשות הסחר הפדרלית דורשת באופן בלתי הוגן לחקור את בזוס וג'סי לגבי נושאים שהם לא מעורים בהם.

"להכין כל אחד מהם להעיד לגבי פרטים קטנים של הפעילות העסקית עליה אין להם ידע ייחודי ולא אחריות יומיומית, תהיה טרחה עצומה מבחינתם, עבור עורכי הדין ומבחינת אמזון", נכתב בעתירה.

במסגרת כללי רשות הסחר הפדרלית, חברות יכולות להתנגד לדרישות חקירה שנעשות על־ידי אנשי הרשות. לרשות יש 40 יום להגיב לעתירה. העתירה של אמזון מבקשת לרסק או להגביל את הזימון האחרון שהגישה הרשות לחברה, או לכל הפחות להאריך את תאריך היעד למילוי הדרישה עד אמצע ספטמבר.

הצרות של אמזון בוושינגטון אינן מוגבלות לרשות הסחר הפדרלית. חברים דמוקרטים וכן רפובליקאים במועצה המשפטית של בית הנבחרים ביקשו ממשרד המשפטים לחקור את אמזון וחלק מהמנהלים בה לגבי מה שהגדירו כהכשלה, ייתכן פלילית, של פעילות הקונגרס.

אמזון היא גם יעד לחקיקה נגד הגבלים עסקיים, שאם תעבור, תאסור עליה ועל ענקיות אינטרנט אחרות מלתת יחס מועדף ולמוצרים והשירותים שלהן, כמו למשל הובלת לקוחות למוצרי מותג הבית במקום למוצרים של חברות מתחרות.