למה יפן קוראת לאזרחים הצעירים לשתות יותר אלכוהול?

אחרי שתעשיית האלכוהול השברירית ממילא ביפן ספגה פגיעות ממגפת הקורונה ומהשינויים הדמוגרפיים, רשות המסים במדינה פתחה בקמפיין כדי לשנות את המגמה, ובדרך גם לצמצם את הגירעון • חלק מהאזרחים לא מרוצים מהמהלך: "צעירים שלא שותים זה דבר טוב. למה להפוך אותם למכורים?", כתב אחד מהם

בר בטוקיו / צילום: Associated Press, Kiichiro Sato
בר בטוקיו / צילום: Associated Press, Kiichiro Sato

בעוד שברוב המדינות היו שמחים אם הנוער היה נשאר פיכח, יפן דווקא מתקדמת לכיוון ההפוך, עם קמפיין שקורא לצעירים לשתות יותר אלכוהול.

הצעירים במדינה המזרח-אסייתית שותים פחות אלכוהול מהוריהם - מה שפוגע במסים ממשקאות כמו סאקה (משקה אלכוהולי יפני העשוי מאורז) ומהווה סכנה לתעשייה. כדי להפוך את המגמה, רשות המסים היפנית פתחה בתחרות ארצית להעלאת רעיונות לשינוי המצב.

הקמפיין, בשם "סאקה ויוה!", ייסגר בתחילת ספטמבר וקורא לאנשים בגילאי 20-39 לעזור להמציא תוכניות עסקיות להחייאת תעשיית האלכוהול היפנית, שנפגעה משינויים דמוגרפיים, ממגפת הקורונה ומהעניין ההולך ופוחת בה.

על המתחרים להציג רעיונות קידום, מיתוג ואפילו תוכניות חדשניות הכוללות שימוש במטאוורס או בבינה מלאכותית להחייאת תרבות השתייה היפנית ולקידום המשקאות, בין אם מדובר בסאקה, שוצ'ו (משקאות אלכוהוליים מזוקקים), וויסקי, בירה או יין. הרעיונות הטובים ביותר יפותחו לאחר מכן בעזרת מומחים שונים, וההצעות הסופיות יוצגו בנובמבר.

המהלך מגיע לאחר שהתעשייה ביפן כשלה בבלימת הצניחה בביקוש לאלכוהול, שהחלה יותר מעשור לפני מגפת הקורונה. לפי הצוות שמנהל את התחרות, הרגלים חדשים והזדקנות האוכלוסייה הם שהובילו לירידה במכירות.

צריכת האלכוהול ביפן צונחת עם השנים

בשנת 2011 המסים על מוצרים אלכוהוליים ביפן היוו 3% מהכנסות הממשלה ממסים, ועד 2020 הם ירדו ל-2% בלבד. על-פי נתוני הממשלה היפנית, ההכנסות ממיסוי אלכוהול בשנת הכספים 2020 עמדו על כ-8.4 מיליארד דולר, צניחה של יותר מ-813 מיליון דולר מהשנה הקודמת. הממשלה היפנית מתנהלת בגירעון תקציבי כרוני, ויש לה חובות של יותר מפי 2 מהתוצר המקומי הגולמי של המדינה.

החששות לגבי עתיד תעשיית האלכוהול הם לא הבעיה היחידה שניצבת מול כלכלת יפן - קיימת גם מצוקת היצע כוח-אדם צעיר לעבודות שונות, והאוכלוסייה המזדקנת מעלה סימני שאלה בנוגע לטיפול בקשישים בעתיד.

לפי נתוני רשות המסים במדינה, צריכת האלכוהול של יפן פר מבוגר ירדה מ-100 ליטר בשנה ב-1995 ל-75 ליטר בלבד בשנת הכספים 2020. לפי ארגון הבריאות העולמי, במונחים של אלכוהול טהור - שיעור השתייה לנפש ביפן ב-2018 עמד על 8 ליטר בשנה, יותר מ-7.2 ליטר בסין אך פחות מ-11.4 ליטר בבריטניה.

כמו במדינות מפותחות אחרות ברחבי העולם, גם ביפן צעירים שותים פחות מהדורות המבוגרים. לפי סקר של משרד הבריאות היפני שבוצע ב-2019, 29.4% מהאנשים בשנות ה-20 לחייהם אינם שותים אלכוהול בכלל, ו-26.5% מקבוצת הגיל הזו אמרו שהם כמעט ולא שותים.

"סאקה ויוה!" זו היוזמה האחרונה בשורת תוכניות שנועדו להפחית את השפעות הזדקנות והתכווצות האוכלוסייה היפנית, והיא גם מהווה מאמץ נוסף לשינוי גישת האזרחים לבריאות ולצריכה. לפני הקמפיין הנוכחי, רשות המס השיקה את קמפיין "Enjoy Sake!" בתחילת השנה, לקידום אירועים למכירת משקאות חריפים.

משרד הבריאות ביפן הודיע כי הוא לא שיתף פעולה עם רשות המסים בנוגע למהלך, אך הוא נמצא איתה בקשר שוטף בנוגע לקשר בין אלכוהול ובריאות. המשרד הוסיף כי הוא מצפה שהקמפיין יתחשב ב"כמות ההולמת של צריכת אלכוהול", שתמנע בעיות בריאותיות.

הצעד הממשלתי הלא שגרתי הוביל לתגובות קשות ברשתות החברתיות. אף יצרן אלכוהול גדול ביפן לא הודיע בפומבי על תמיכתו בקמפיין. "צעירים שלא שותים זה דבר טוב. למה להפוך אותם למכורים?", כתב משתמש בטוויטר בציוץ שזכה למאות לייקים. אחר כתב: "כל עוד הם יכולים לגבות מסים, אני מניח שבריאות האנשים לא משנה".