ארה"ב: הבנקים מתקרבים להסדר בהיקף של מיליארד דולר בעקבות שימוש סוחרים באפליקציות מסרים אסורות

רגולטורים פדרליים מתכוונים להטיל את הקנסות בעקבות הפרה לכאורה של כללים המצריכים שימור של תכתובות הקשורות לפעילות העסקית

בנק אוף אמריקה, מורגן סטנלי וברקליס גילו בחודש האחרון שישלמו 200 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen
בנק אוף אמריקה, מורגן סטנלי וברקליס גילו בחודש האחרון שישלמו 200 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

רבים מהבנקים הגדולים ביותר בוול סטריט מתקרבים להסכמים לשלם עד 200 מיליון דולר לכל בנק ולהודות שהשימוש של עובדיהם באפליקציות מסרים פרטיים כגון וואטסאפ הפר דרישות רגולציה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

סך כל הקנסות כנראה יגיע לסכום גבוה ממיליארד דולר, אמרו האנשים. הסכום הכולל יוכרז עד סוף ספטמבר. בין הבנקים הצפויים לשלם כל אחד 200 מיליון דולר נמצאים בנק אוף אמריקה, ברקליס, סיטיגרופ, דויטשה בנק, גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, ו־UBS, כך אמרו האנשים. בחברת הייעוץ הפיננסי ג'פריס וב־Nomura Holdings מתקרבים להסדר עם רשויות רגולציה אבל הקנסות יהיו קטנים יותר, ומשקפים את הגודל הקטן יותר של מוסדות אלה, כך אמרו האנשים.

ברשות ניירות ערך (SEC) ובמועצה למסחר בסחורות עתידיות (CFTC) מתכננים להכריז על ההסכמים עם הבנקים עד 30 בספטמבר, סוף השנה הפיסקלית הנוכחית של הממשלה. זה יכניס את הקנסות לנתוני האכיפה השנתיים של הממשלה.

דוברים של ה־SEC ושל ה־CFTC סירבו להגיב. דוברים של הבנקים סירבו להגיב. את הדובר של UBS לא ניתן היה להשיג.

חשש מפני האקרים

החקירות של הסוכנויות בחנו איך סוחרים וברוקרים השתמשו באפליקציות מוצפנות כמו וואטסאפ כדי לדון בתנאי ההשקעה, לקבוע פגישות עם לקוחות ונושאים אחרים. במסגרת כללי ה־SEC וה־CFTC, חברות ברוקרים אמורות לשמר ולפקח על תכתובות העובדים שלהן, מה שמותיר לרשויות רגולציה עקבות נייר לפיהן ניתן לוודא ציות לכללי ההגנה על משקיעים. שירותים כמו וואטסאפ וסיגנל נותנים עדיפות לפרטיות, וניתן לקבוע בהגדרות שלהן שימחקו באופן אוטומטי מסרים מספר ימים שהודעה נקראה על ידי הנמענים.

סוחרים וברוקרים לא אמורים להשתמש במוצרים כאלה לניהול ענייני הבנק. הנוהג נעשה נפוץ יותר - וקשה יותר לגילוי - בשלבים המוקדמים של המגפה, כשעובדים עברו לעבודה מלאה מהבית.

רגולטורים ומומחי ציות חוששים גם שביזור פעילות של בנק על פני מכשירים עסקיים ופרטיים מגביר את הסכנה שהאקרים ימצאו דרך לגנוב סודות מסחריים חשובים, כך אמר מארק ברמן, יועץ בנושאי רגולציה ב־CopmliGlobe, המשרתת חברות זרות שצריכות למלא אחר דרישות ה־SEC.

קנסות מעל 100 מיליון דולר אינם נפוצים אצל ממשלים דמוקרטיים או רפובליקאיים, ולרוב ההערכות לגבי הסכומים כל כך גבוהות רק כשמדובר במשתתפות השוק הגדולות ביותר ולאחר טענות על כך שהייתה פגיעה ממשית במשקיעים. הקנס החציוני שהוטל בשנה הפיסקלית 2020, השנה המלאה האחרונה של ממשל טראמפ, הגיע ל־194 אלף דולר.

"גורם מרתיע"

יוזמת האכיפה לגבי ניהול תכתובות בלתי תקין כנראה לא תיעצר אצל הבנקים הגדולים, אמרו חלק מהאנשים, בגלל שה־SEC חוקרת בימים אלה האם מנהלי כספים הכפופים לרגולציה הפרו את אותם כללים.

"הקנסות גבוהים כדי שיוכלו לשמש כגורם מרתיע", אמר ברמן. "מצד שני, דמוקרטים אוהבים להגדיל את כמות הקנסות. במקרה הזה מדובר בעיקר בסיבה הראשונה, בגלל שהם רוצים לשלוח מסר ממש חזק".

ההסדרים הצפויים בנויים על בסיס הסכם שזרוע הברוקרים של ג'י פי מורגן צ'ייס הגיעה אליו עם ה־SEC וה־CFTC בדצמבר, כך אמרו האנשים. מחלקת ניירות הערך בג'י פי מורגן שילמה 200 מיליון דולר - 125 מיליון דולר ל־SEC ו־75 מיליון דולר ל־CFTC - בעקבות הכשלים בציות לנהלי רישום תכתובות. ב־SEC אמרו שהכישלון היה "רוחבי לחברה כולה וכלל עובדים בכל רמות הסמכות".

המדיניות של ג'י פי מורגן אוסרת על השימוש בוואטסאפ לעבודה, אבל הרגולטורים זיהו יותר מ־100 אנשים במחלקת הנכסים של ג'י פי מורגן ועשרות אלפי הודעות שלא נשמרו כהלכה על ידי החברה, כך כתוב בהוראת ההסדר מול ה־SEC.

בנק אוף אמריקה, מורגן סטנלי וברקליס גילו בחודש האחרון שישלמו 200 מיליון דולר, סכום מקביל לג'י פי מורגן, כדי לסיים את החקירות בנושא. בברקליס אמרו בהודעה לרשויות שהרגולטורים גילו שהמחלקה העסקית בבנק "כשלה לציית למחויבות שימור התכתובות והפיקוח, והודעות נשלחו או התקבלו על ידי העובדים בערוצי תקשורת אלקטרוניים שלא אושרו על ידי הבנק לשימוש בפעילות העסקית".

כמה בנקים אחרים גילו שהם נמצאים בדיונים עם ה־SEC ועם ה־CFTC לסיכום החקירות אבל לא אמרו כמה ישלמו. בגולדמן זאקס, למשל, אמרו החודש שהבנק נמצא "בדיונים מתקדמים עם ה־SEC וה־CFTC" לפתרון החקירות. דוברת של גולדמן זאקס סירבה להגיב.

הרצון של ה־SEC להטיל קנסות גדולים הרגיז הרבה מנהלים משפטיים ועורכי דין בבנקים, כך אמרו אנשים המכירים את הדיונים. הסיבה לכך היא שהחוקרים לא טענו בחקירות שנעשה איזה נזק או מרמה כלפי הלקוחות.

בכירי רשות ניירות ערך אמרו שהנוהל של שימוש באפליקציות מסרים אישיים הוא בלתי ראוי וחותר תחת יכולתם לנהל חקירות. בהסדר מול ג'י פי מורגן, אמרו מה־SEC שהבנק לא תמיד טרח לבדוק את המכשירים האישיים של העובדים בעת שהגיב לזימונים ובקשות אחרות לקבלת מידע.