אינסייט פרטנרס הובילה גיוס לפלטפורמה ישראלית לניהול השקעות נדל"ן בארה"ב

קרן הענק אינסייט פרטנרס מובילה השקעה של 20 מיליון דולר בפלטפורמת ניהול נדל"ן עבור משקיעים מתוחכמים כמו הייטקיסטים ובתי השקעות • בראש החברה עומד בר מור, בנו של איש הנדל"ן חנן מור • "קשה לקבוצה של כמה עשרות משקיעים לעקוב אחר השקעה במאות דירות", אומר מור לגלובס, "הדורות הצעיר של המשקיעים מחפש רמת תחכום גבוהה יותר בניהול הנכסים שלהם"

מימין: ליאור דולינסקי, בר מור, נועם קאהן / צילום: ירין טרנוס
מימין: ליאור דולינסקי, בר מור, נועם קאהן / צילום: ירין טרנוס

ההתעשרות העולמית ממגזר הטכנולוגיה וחיפוש אפיקי השקעה יציבים הביא לא מעט בתי השקעות, ובנקים לניהול עושר להציע ללקוחותיהם נדל"ן מסחרי או למגורים כערוץ השקעה. בארה"ב, ובמידה רבה גם באירופה, הוקמו קבוצות השקעה בנדל"ן, שמאגדות כמה משקיעים שלכאורה לא קשורים ביניהם, מלבד הרצון להשקיע בהקמת בניינים חדשים ולייצר תשואה משכר דירה חודשי. קבוצות כאלה מנהלות את התחזוקה, את שכר הדירה או את נושא העברות הכספים בדרך כלל באופן ידני, בעזרת גליונות אקסל או באמצעות תוכנות לניהול נכסים - אך השקיפות שהן מייצרות עבור המשקיעים נמוכה.

בשבוע שעבר הודיעה קרן הענק האמריקאית אינסייט פרטנרס (Insight Partners) על הובלה של 20 מיליון דולר בפלטפורמה הישראלית אגורה (Agora) של היזמים בר מור, ליאור דולינסקי ונועם קאהן, המיועדת לניהול קבוצות השקעה בנדל"ן מסחרי או למגורים בארה"ב. על פי מייסדיה, היא נבנתה במיוחד עבור סינדיקציות של משקיעים הכוללות בתי השקעות, קרנות, מפתחי נדל"ן ומשרדי ניהול עושר ('פמילי אופיס'). המנכ"ל בר מור איננו זר להשקעות נדל"ן; הוא בנו של איל הנדל"ן חנן מור, המנהל קבוצת אחזקות על שמו.

מור הקים אותו יחד עם ליאור דולינסקי, מנהל מוצר ונועם קאהן, מנהל פיתוח, שהכירו בשירותם הצבאי כמפקדים ב-8200. כיום מעסיקה החברה 55 עובדים במרכז פיתוח בתל אביב ונציגות מקומית בניו יורק. אגורה ממוקדת בשוק האמריקאי והקנדי בשלב זה, מדווחת על ניהול של 40 מיליארד דולר בנכסים המאגדים 14 אלף משקיעים. בין לקוחותיה: אלקטרה נדל"ן, אלטשולר שחם, מגדל שוקי הון וגאיה של דני פישמן.

אגורה מנהלת אמנם נכסי נדל"ן, אבל רואה את עצמה בתור חברת פינטק, או כפלטפורמה לקשרי משקיעים. "אנחנו משרתים את שתי התעשיות הגדולות בעולם: נדל"ן למגורים ונדל"ן מסחרי," אומר מור בשיחה עם גלובס. "והמשקיעים בתחום הזה לא נהנים משקיפות לנכסים שלהם ולתשואה שהם מקבלים. חלקם מגיעים מתחום הטכנולוגיה, חלקם בנים או נכדים של משקיעי נדל"ן שמצפים לרמת תחכום גבוה יותר בניהול הנכסים".

"קשה ל-30 משקיעים בפרויקט של 100 דירות להשכרה לנהל את ההשקעה שלהם ולעקוב אחריה", אומר מור. "היזם אחראי לדווח למשקיעים על הנכס שלו: על מחירי השכירויות, עלויות התחזוקה, הוא אחראי לבצע העברת כספים ולחשב את התשואה, אבל כשהעניינים מנוהלים באופן ידני או במערכות נפרדות, נוצרים פערים". אגורה מאפשרת ממערכת אחת לנהל את דוחות והדיווחים, התשואות למשקיעים, העברת כספים, המרת מט"ח, עמידה בתנאי רגולציה כמו פיקוח על הלבנת הון ומיסוי - משלב גיוס הכספים ועד שלב מכירת הנכסים או התחזוקה.

החברה לא פועלת בשוק ריק. כיום נעזרים יזמי הנדל"ן במערכות לניהול נכסים כמו ג'וניפר סקוור (Juniper Square) חברת תוכנה מסן פרנסיסקו המשרתת קרנות ומשקיעים לניהול נכסים כללי, בכלל זה גם נכסים פיננסיים. מערכת נוספת המתחרה באגורה היא אפפוליו (AppFolio) - חברה הנסחרת בנאסד"ק בשווי של כ- 4 מיליארד דולר ומציעה ממשק לניהול נכסים לעסקים קטנים ובינוניים. את ההשקעה מטעם אינסייט מנהל ג'ון רוזנבאום שנמצא גם בדירקטוריון של חברות ישראליות כמו ארניקס וסייקוד. משקיעה נוספת בחברה היא קרן אלף של מייקל אייזנברג ואדן שוחט, שהשקיעה בעבר כבר במספר חברות נדל"ן - בהן דייזי של יותם כהן, וכמובן - השקעה קטנה בוויוורק של אדם נוימן בתחילת דרכו.