בית המשפט התיר לנבחר ציבור לחסום עוקב: "מדובר בחשבון פרטי פוליטי ולא ציבורי"

ראש עיריית גבעתיים רן קוניק נתבע על ידי גולש שחסם מחשבונו הפרטי בטוויטר • הגולש טען כי על אף שהחשבון פרטי, החסימה פוגעת בחופש הביטוי שלו ובזכות שלו למידע, בעוד קוניק ומרכז השלטון מקומי טענו כי על החשבון לא חלים כללי המשפט המנהלי ואין מקום להתערב • השופטת אביגיל כהן קראה למחוקק להסדיר את העניין בחקיקה

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום: רונן אקרמן
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום: רונן אקרמן

בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב דחה אתמול (ב') תביעה נגד ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, בדרישה לבטל חסימה של תושב עירו שכתב נגדו ביקורת קשה בטוויטר. התושב טען כי למרות שמדובר בחשבונו הפרטי של ראש העיר, מדובר בחשבון ציבורי והחסימה פוגעת בחופש הביטוי שלו. קוניק טען כי החשבון פרטי ולא חלים עליו כללי המשפט המנהלי. המרכז לשלטון מקומי הצטרף לקוניק.

התביעה הוגשה על ידי תושב גבעתיים אלמוג רובינשטיין הפעיל ברשתות החברתיות, שנחסם על ידי קוניק בטוויטר. זאת לאחר שביקר, לטענתו, באופן ענייני את בטיחות הולכי הרגל בגבעתיים בנוגע לתופעה של חניית רכבים על המדרכה, תוך שכתב כי קוניק והמשטרה מעודדים תופעה זו.

השופטת אביגיל כהן דנה בשאלה האם על חשבון טוויטר של ראש עיר, שלא ממומן או מתופעל על ידי עובדי העירייה, חלים כללי המשפט המנהלי או הפרטי. שאלה זו מכריעה האם מותר היה לקוניק לחסום את התושב.

התביעה, שהוגשה על ידי הקליניקה לזכויות אדם באוניברסיטה העברית, ביקשה לקבוע כללים מנחים לנבחרי הציבור בהיעדר חקיקה. בניגוד לציפייה, לא נקבעו כאלו. השופטת קראה למחוקק להתערב ולהסדיר את הסוגיה. "סוגיית התנהלותם של נבחרי ציבור ברשתות חברתיות היא סוגיה חשובה הנושאת היבטים חוקתיים בעלי השלכות רוחב משמעותיות. מן הראוי להסדיר הנושא בחקיקה".

סיווגה את החשבון כ"פרטי פוליטי"

כהן קבעה כי ניתן להחיל את כללי המשפט המנהלי על חשבון פרטי של נבחר ציבורי אך במקרה של קוניק אין מקום לעשות זאת. זאת כי חשבונו "פרטי פוליטי", שאינו חשבון ציבורי ולכן לא ניתן לחייב את ראש העירייה לבטל את החסימה.

הנימוק של השופטת לסיווגו כחשבון פרטי פוליטי, הוא כי החשבון לא ממומן על ידי גוף ציבורי, לא מופעל על ידי עובדי גוף ציבורי וכי התושב החסום יכול להביע את ביקורתו ברשתות חברתיות אחרות ודפים רשמיים של העירייה. אמנם השיח בחשבון הוא בעל היבט ציבורי, כמו בעניין החניות בגבעתיים, אך זה כשלעצמו, לפי בית המשפט, לא הופך אותו מחשבון פרטי לציבורי.

השופטת קבעה: "על השאלה שעמדה במרכז העתירה: האם יש להחיל על חשבון טוויטר של ראש העיר את כללי המשפט המנהלי או הפרטי, כאשר אינו ממומן ומתופעל על ידי עובדי עירייה, לא ניתן להשיב במילה אחת "כן" או "לא". יש לבדוק את התכלית הדומיננטית של החשבון ולבדוק את המאפיינים הפרטניים ורק אז להשיב לגופו של עניין" קבעה.

קוניק הגיב על ההחלטה בחשבון הטוויטר שלו : "פסק דין תקדימי שישפיע על כל אנשי הציבור בארץ. גם לאיש ציבור מגיעה זכות לפרטיות בחשבונו הפרטי".

לא מוסדר בחוק

הסוגיה לא מוסדרת בחוק ואין תקדימים משפטיים מחייבים. לכן היועץ המשפטי לממשלה נדרש להביע את עמדתו. העמדה שהתקבלה בתקופתו של ד"ר אביחי מנדלבליט, תומכת בעמדה העקרונית כי מדובר בחשבון ציבורי, אך לא נתנה כללים מנחים ברורים. לעמדתו, יש לבחון כל מקרה ולא ניתן להחיל את הכללים המנהליים על כל חשבון פרטי של נבחר ציבור באופן גורף. בשל ההיבט הציבורי, קבעה השופטת כי העותר לא יחויב בהוצאות.

קוניק יוצג על ידי עו"ד דן חי. עיריית גבעתיים יוצגה על ידי עוה"ד דן שווץ ועופר רזניק ממשרד גדעון פישר ושות'. התובע יוצג על ידי עוה"ד דנה יפה וורדית דמרי מדר מהמרכז לחינוך משפטי קליני באוניברסיטה העברית.