החברה הערבית | טור סופ"ש

שיעור ההצבעה יורד, והח"כים הערבים צריכים לקחת אחריות

שיעור ההצבעה בחברה הערבית עשוי לשנות את תמונת הגושים ולקבוע את זהות ראש הממשלה • במקום לשכנע את הציבור להצביע, הח"כים הערבים עסוקים בפיצולים

איימן עודה וחברי הרשימה המשותפת / צילום: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת
איימן עודה וחברי הרשימה המשותפת / צילום: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת

זה לא סוד ששיעורי ההצבעה בחברה הערבית רק יורדים לפי הסקרים. בנסיבות הרגילות של הפוליטיקה הישראלית זה לא אמור לעניין את מרבית הציבור. אבל למעשה, אם מתבוננים בתמונת הגושים, מדובר בנתון שיקבע את זהות ראש הממשלה הבא. בלי הח"כים הערבים, גוש נתניהו ירכיב ממשלה ללא קושי.

במפלגות הערביות מאשימים את העובדה שאין פרטנר בגוש המרכז־שמאל, בו בזמן שהימין רק מגביר הילוך בדה־לגיטימציה ובהסתה נגד הציבור הערבי והח"כים שלו. "המצב שבו רה"מ יאיר לפיד נמנע מלהזכיר את השותפות עם המפלגות הערביות רק מרחיק את הקהל שלנו מלהאמין שיש אפשרות אמיתית לשינוי דרך ההצבעה לכנסת", הם אומרים.

בל"ד מציבה תנאים

אין ספק שהטענות שמשמיעות המפלגות הערביות הן צודקות, אך אי אפשר להתעלם מהאחריות של חברי הכנסת הערבים. בבחירות 2020 הייצוג הערבי בכנסת עלה לשיא של כל הזמנים עם 15 מנדטים לרשימה המשותפת, שכללה אז בתוכה את ארבע המפלגות - חד"ש, רע"ם, תע"ל ובל"ד. מאז הפיצול המצב הלך והידרדר. במו ידיהן המפלגות הערביות הביאו את מספר המנדטים לשפל.

אותה רשימה משותפת שהוציאה 65% מהציבור הערבי להצביע, לא הצליחה לגייס בבחירות האחרונות ביחד עם רע"ם יותר מ־45% מאותו ציבור. מבחינת המצביעים מתקבעת יותר ויותר התובנה שמלחמות האגו בין עודה, טיבי ועבאס הן אלו שהובילו לפיצולים שנמשכים עד היום.

השבוע (שוב) נשבר שיא בדרך לפיצול המסתמן ברשימה המשותפת. בל"ד הציבה את תנאיה בפני חד"ש וביקשה התחייבות פומבית שהמשותפת לא תמליץ על אף מועמד להרכבת הממשלה. בבל"ד גם דרשו, כלשונם, לנתק את המשותפת ממפת הגושים הציונית. בחד"ש מתקשים להכיל את הדרישות ואיחלו לבל"ד בהצלחה מחוץ למשותפת. שימו לב, כל הצדדים, ימין ושמאל - מהלך הפיצול של בל"ד ישנה את כל התמונה הפוליטית בישראל.

לפי סקר שערך החוקר נמרוד ניר ממרכז "אקורד" באוניברסיטה העברית עבור "יוזמות אברהם", הרשימה המשותפת של חד"ש ותע"ל, בלי בל"ד, תקבל 5 מנדטים. רע"ם לא תעבור את אחוז החסימה ותקבל רק 3 מנדטים, ובל"ד רחוקה מאחוז החסימה עם מנדט וחצי. כלומר, הייצוג הערבי, בתסריט שבו בל"ד מתפצלת מהמשותפת, יירד בכנסת הבאה בחצי - מעשרה מנדטים לחמישה. כך, בלי שום בעיה, נתניהו ירכיב את הממשלה.

לפי אותו סקר, שיעור המצביעים בחברה הערבית עומד על 43.7%, שיעור המתלבטים עומד על 23.2% ושיעור הלא מצביעים עומד על 33.2%. הסקר הזה מוכיח שאם המפלגות הערביות יתעסקו בהעלאת האחוזים ובשכנוע המתלבטים הם יכולים להגיע ל־66%.

מסוכסכות מאי פעם

מה שמחזק עוד יותר את התחושה שהח"כים הערבים לא עושים מספיק הוא הנתון הבא: 24.6% מאלה שהחליטו לא להצביע בבחירות הקרובות ענו שהם "לא סומכים על המפלגות והפוליטיקאים הערבים". בנוסף לכך, 20% נוספים בחרו לא להצביע בגלל שהם מרגישים ש"השתתפות בהצבעה אינה משפיעה". לא מדובר בהתנגדות עקרונית, אלא בכישלון של הפוליטיקאים הערבים לשכנע.

אין ספק שהמפלגות הערביות מסוכסכות מאי פעם. אותן מפלגות שהכתיבו את הקצב בפוליטיקה, מתקשות לקבל החלטה לגבי המובן מאליו. בממשלת נתניהו המסתמנת, הערבים יאשימו רק את עצמם.