במהירות גבוהה: המשקיעים נוהרים לחברות מבוססות טכנולוגיית 5G

טכנולוגיית הדור החמישי של התקשורת הסלולרית מאיצה את קישוריות האינטרנט לשיאים חדשים, משנה את כללי המשחק בתחום והופכת לדבר הגדול הבא - גם בעולם ההשקעות • הנה כמה מטרות השקעה פוטנציאליות בתחום

טכנולוגיית 5G
טכנולוגיית 5G

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל קרני פמילי אופיס. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול־דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו

משבר הקורונה העולמי אילץ ארגונים וחברות בכל רחבי העולם להתאים את אופן העבודה שלהם למציאות החדשה, וככל שאומץ מודל עבודה מרחוק, כך המהפכה הדיגיטלית התעצמה אף יותר. גם היום, שנתיים מפרוץ המגפה, מחלחלת ההבנה שמודל עבודה מרחוק הוא כאן כדי להישאר, או לכל הפחות להשתלב במתודולוגיות העבודה המתקדמות.

לצורך כך נדרשים יותר ויותר יישומים לשיפור התקשורת, כמו פתרונות להאצת העברת נתונים ושמירה על רציפות עבודה במהירויות גבוהות. מערכות תקשורת מהדור החמישי (5G) מהוות את הפתרון האידיאלי לשניהם.

כולם מדברים היום על טכנולוגיית 5G, אבל מה המשמעות לכך בעולם ההשקעות? האם המשקיעים נוהרים לכיוון הפס הרחב ושיאי האצה של קישוריות האינטרנט? סקר של WWT מראה בוודאות שכן. 92% מתוך 100 משקיעים מקרנות השקעות מארה"ב ומבריטניה שתושאלו בסקר, השיבו כי הם מושקעים או מתכננים להשקיע בחברות מבוססות טכנולוגיית 5G. ההערכות הללו מתורגמות למספרים כספיים על ידי ה־WWT, אשר מעריך כי הקרנות שנסקרו ישקיעו כ־59 מיליארד דולר בתעשיית 5G השנה, וכי השקעתם תגדל ל־94 מיליארד דולר בתוך חמש שנים.

מהי טכנולוגיית 5G, ומה הופך אותה לחשובה כל כך בנוף הטכנולוגי - ועבור משקיעים?

5G (5th Generation) הוא תקן טכנולוגי מהדור החמישי לתקשורת סלולרית, שפריסתו העולמית החלה בשנת 2019. זהו הדור החמישי של תקנים אלחוטיים המיושמים ברחבי העולם, והייחודיות שבו היא שהוא מגלם את השינוי הגדול ביותר בביצועים ביחס לדור קודם.

תקן 5G מגלם רוחב פס גדול יותר, קצב נתונים גבוה יותר, זמני השהיה נמוכים יותר ותמיכה בכמות גדולה יותר של מכשירים לעומת תקן 4G.

ההבדל העיקרי בין 5G לבין תקנים קודמים, הוא שהאותות מועברים באמצעות גלי תדר קצרים יותר, המאפשרים להעביר יותר נתונים ולחבר יותר מכשירים בו זמנית, כמו גם להעביר נתונים במהירויות גבוהות בהרבה ממה שמתירים התקנים הקודמים.

סקירת שוק של IndustryARC הראתה כי השוק העולמי של 5G צפוי להגיע ל־64.2 מיליארד דולר עד 2026, ולצמוח בקצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 65% מ־2021 עד 2026. צמיחת השוק מונעת בעיקר מביקוש גובר לשירותי פס רחב ניידים משופרים, יחד עם ארכיטקטורת רשתות וירטואליות בתעשיית הטלקום ופיתוח פתרונות תקשורת ייעודיים ל־5G.

תקן 5G משנה את כללי המשחק העסקיים

תקשורת 5G תומכת בארכיטקטורת רשת וירטואלית (NFV) וכן בווירטואליזציה של פונקציות רשת מבוזרות (D-NFV) שתוכננו במיוחד כדי להפחית את הדרישה לחומרה ייעודית.

האימוץ הגובר של האינטרנט של הדברים (IoT), והדרישה הגוברת לחיבורים מהירים באמינות גבוהה, מאיצים אף הם את צמיחת תעשיית ה־5G.

הנהירה לשוק שוקק ותוסס שמתפתח בקצב מהיר, אשר כולם רוצים לקחת בו חלק, מורגשת בשנים האחרונות יותר ויותר. החל מחברות התקשורת שמשווקות סמארטפונים מבוססים 5G, דרך חברות טכנולוגיה שמפתחות פתרונות מבוססי 5G, ועד לחברות ציוד ותשתיות ויצרני מוליכים למחצה.

הייחודיות של תקן 5G לעומת התקנים הקודמים טמונה ברוחב הפס הגדול יותר, המאפשר לרשתות חדשות לשמש כספקיות שירותי אינטרנט כלליים. המשמעות העיקרית לכך, היא שהן יוכלו להתחרות בספקי התקשורת הקווית (אינטרנט בכבלים ואינטרנט דרך רשת הטלפון).

התקן צפוי להרחיב את השימוש בטכנולוגיות האינטרנט של הדברים (IOT) בשל יכולתו להבטיח שימוש רציף באופן מיטבי, ולהעצים את הטכנולוגיות והשירותים המבוססים על IOT, כגון ערים חכמות, בתים חכמים ורכבים אוטונומיים. לרשתות אלחוטיות 5G תהיה קיבולת גדולה יותר ועלויות חיבור נמוכות יותר, כך שהרבה יותר מכשירים יוכלו להתחבר לאינטרנט של הדברים.

יישומי בינה מלאכותית יוכלו לעבד נתונים ממכשירים מחוברים בזמן אמת, כלי רכב אוטונומיים יוכלו לתקשר אחד עם השני באופן מיידי כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה, אנשי מקצוע רפואיים יהיו מסוגלים לבצע הליכים מרחוק ממקומות אחרים בעולם באמצעות טכנולוגיית וידיאו ורובוטים ויישומי משחקים מקוונים יוכלו להעביר כמויות גדולות עוד יותר של נתונים באופן מיידי, ובכך לייצר חוויות סוחפות יותר. אין ספק כי תקן 5G משנה את כללי המשחק, וכי ההשלכות שלו רחבות־היקף על פני תעשיות רבות.

 
  

מניות של חברות 5G ששווה לעקוב אחריהן

הפוטנציאל הרב שמייצרת מהפכת ה־5G למשקיעים מתרחב מעבר להשקעה בחברות טלקום (שמייצרות כעת הכנסות גדולות ומציעות תוכניות חדשות), גם להשקעות בחברות טכנולוגיה המפתחות פתרונות ושירותים מבוססי תקשורת מהירה, כגון חברות מחשוב ענן ובינה מלאכותית, שבהן הגדלת רוחב הפס ומהירויות הורדה הן חיוניות לצורך חוויית שימוש למשתמשי הקצה. עבור התעשייה הזו, Fortune Business Insights צופה שה־CAGR יהיה 71%, ויגיע לשווי של יותר מ־80 מיליארד דולר עד 2027.

להלן חלק מהחברות הנסחרות, החזקות ופורצות הדרך, בתעשיית ה־5G.

חברת Corning Incorporated (GLW), עם שווי שוק של 23.8 מיליארד דולר, היא חברת תשתיות 5G מרכזית. החברה היא ספקית מובילה של כבל סיבים אופטיים המשמש לחיבור תחנות בסיס 5G לאינטרנט, ומספקת גם אנטנות קטנות המשמשות לתחנות הבסיס.

החברה הכריזה על שיתוף־פעולה עם קוואלקום שנועד לספק רשתות פנימיות "מוכנות ל־5G" וקלות להתקנה, שיאפשרו הקמת רשתות אלחוטיות פרטיות בבנייני משרדים, בקמפוסים, בבתי חולים ובבתי מלון.

חברת (T) AT&T הודיעה שהיא מרחיבה את הרשת שלה ל־5G, ושהגיעה ליעד של 70 מיליון משתמשים (שני רבעונים מוקדם יותר ממה שתכננה). כעת החברה צופה שתספק כיסוי 5G ל־100 מיליון איש עד סוף השנה.

חברת Broadcom (AVGO) (ברודקום), יצרנית שבבים לסמארטפונים, חשפה בדוח הרבעוני האחרון כי הכנסות הנטו שלה גדלו ב־23%, לשיא של 8.1 מיליארד דולר. המכירות הללו הובילו לצמיחת הרווח הנקי של החברה ביותר ממיליארד דולר. החברה צופה מכירות של 8.4 מיליארד דולר ברבעון השלישי.

חברתNvidia (NVDA) (אנווידיה) היא מעצמת ייצור שבבים, שהתרחבה לאחרונה לתעשיית ה־5G באמצעות פלטפורמת NVIDIA AI-on-5G (שירות המפשט את הפריסה של יישומי בינה מלאכותית על רשתות 5G). החברה דיווחה ברבעון האחרון על שיא הכנסות של 2.37 מיליארד דולר ממרכז הנתונים, עלייה של 35%.

חברת Qualcomm (QCOM) (קוואלקום), עם שווי שוק של 127 מיליארד דולר, נחשבת לחברת המוליכים למחצה החשובה ביותר בתחום ה־5G. היא היצרנית המובילה של השבבים שמניעים סמארטפונים, ועל פי ההערכות, צפויה להוביל גם את תעשיית שבבי 5G למכשירים ניידים. קוואלקום חתמה על הסכם עם אפל שבמסגרתו היא תספק לה שבבים לפחות לחמש השנים הקרובות.

חברת (XLNX) Xilinx, עם שווי שוק של 27 מיליארד דולר, היא המעצבת המובילה של מערכי שערים ניתנים לתכנות בשטח (FPGA) - שבבים שניתן לתכנת מחדש לאחר ייצורם. לאחרונה החברה זכתה בחוזה עיצוב גדול מחברת סמסונג.

בישראל - עדיין צריך להתקרב לאנטנה

שנתיים לאחר השקת הדור החמישי של הסלולר בישראל, התחקירים שפורסמו בתקשורת מראים שכיסוי 5G עדיין לא זמין במקומות רבים. חברות התקשורת המובילות פלאפון, פרטנר וסלקום משווקות חבילות תקשורת 5G במהירויות של 500 ושל 1,000 ג'יגבייט, אך לפי הפרסומים, האתרים הקיימים אינם מספקים כיסוי מלא של דור 5 באזורים שהם ממוקמים, וכדי ליהנות מחוויית גלישה במהירויות השיא שמספקות אנטנות ה־5G, צריך להיות קרובים לאנטנה.

ב־14 באוגוסט הודיע שר התקשורת יועז הנדל, לפי הפרסומים, על רפורמה שתאפשר לחברות שאינן חברות תקשורת לגשת למכרזים על תדרי סלולר לצורך הקמת רשתות פרטיות ייעודיות. במקביל, פרסם המשרד גם את עקרונות המכרז הבא לתדרי דור חמישי לחברות הסלולר, שצפוי לצאת לדרך עד סוף השנה, ויכלול 2,500 מגה־הרץ של תדרים בתחום 26 ג'יגה־הרץ, שעליהם יוכלו להתחרות חברות הסלולר בלבד, ובכך יוכלו להרחיב את כיסוי רשתות דור 5 בישראל.

לסיכום, אין ספק שמדובר בשוק מבטיח ואטרקטיבי למשקיעי שוק ההון כבר היום, ומומלץ לעקוב ולראות לאן הוא יצמח ויתפתח גם בעתיד.