ארגון קו לעובד עתר לבג"ץ נגד משרדי השיכון והכלכלה: לנקוט צעדים נגד קבלנים שהפרו הוראות בטיחות

ארגון קו לעובד עתר נגד רשם הקבלנים במשרד השיכון וזרוע העבודה במשרד הכלכלה ודורש שינקטו צעדים מחמירים נגד מפרי הוראות בטיחות • הארגון פנה הן אל רשם הקבלנים והן אל מינהל הבטיחות בעבודה בנוגע לבעיות אלו אולם לא קיבל מענה, ולכן פנה לבג"ץ

עבודות בנייה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt
עבודות בנייה / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt

ארגון קו לעובד הגיש היום (ה') עתירה לבג"ץ (6016/22) נגד רשם הקבלנים במשרד השיכון ונגד זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, בדרישה לנקוט סנקציות כנגד קבלנים המפרים את הוראות הבטיחות.

על פי העתירה, "אחד הכלים שמשרדי הממשלה מצאו שיש לעשות בו שימוש למיגור התופעה, הוא נקיטת סנקציות בידי רשם הקבלנים שבמשרד השיכון נגד קבלנים שהפרו את הוראות הבטיחות וזאת על דרך שלילת רישיון, התלייתו בפועל או התלייתו על תנאי". סנקציות אלו אמורות להינקט על בסיס מידע שמעביר מינהל הבטיחות בעבודה, אולם לטענת קו לעובד רשם הקבלנים לא קבע נוהל לטיפול בפניות המועברות אליו, לרבות קביעת לוחות זמנים, אופן הפיקוח על קבלנים שרישיונם כבר הותלה על תנאי, היעדר הנחיות בנוגע להחרגה של פרויקטים קיימים, ועוד.

עוד על פי העתירה, הארגון פנה הן אל רשם הקבלנים והן אל מינהל הבטיחות בעבודה בנוגע לבעיות אלו אולם לא קיבל מענה, ולכן פנה לבג"ץ.

ברקע לעתירה עומדת הדאגה לבטיחות העובדים. לפי נתוני הארגון, מספר הנפגעים במחצית השנה הראשונה של שנת 2022 היה הגבוה ביותר בארבע השנים האחרונות. באתרי הבנייה נהרגו 23 בני אדם מתחילת השנה.

בעתירה צוין כי הרשם החל את סמכותו על חברות קבלניות ב-2018, ומאז קיים לפי הידוע 68 שימועים לחברות ואף נקט סנקציות כמו הטלת קנס, שלילית רישיון, התליית רישיון בפועל או על תנאי. עם זאת, בעתירה מציין הארגון כי חלק מההתליות היו על תנאי או שאיפשרו לחברות להמשיך לעבוד, וכי אצל חלקן נמצאו הפרות בטיחות גם לאחר השימוע. בעתירה מציינים את המקרה של חברת וליד גרייב, שרישיונה הותלה על תנאי בחודש פברואר האחרון. לאחר שנהרגו באתרים שלה שני פועלים בשתי תאונות שונות, רישיונה הותלה בפועל. למרות זאת, הורשה לה להחריג מההתליה 19 פרויקטים, ומבדיקת קו לעובד התברר שגם בפרויקטים אלה התגלו הפרות בטיחות שבגינן קיבלה החברה צווי בטיחות.

בשורה התחתונה, בקו לעובד מציינים כי העובדה שאין הנחיות ברורות לנקיטת סנקציות על ידי רשם הקבלנים, העובדה שאין לוחות זמנים מגבילים והעובדה שניתן להחריג פרויקטים ללא הגבלה, מצטרפים לכדי חוסר סבירות קיצוני עד כדי אפשרות ל"מסמוס של הסנקציה".

מקו לעובד נמסר לגלובס: "למרות המצב המחפיר של אתרי הבנייה במדינת ישראל, פעם אחר פעם רשויות המדינה עושות חצי עבודה ומקוות לטוב. פנינו לרשם הקבלנים עשרות פעמים רק בשנה האחרונה כדי לגבש נהלים ברורים ושקופים להטלת סנקציות בהתאם למתכונת העבודה עם מינהל הבטיחות, ולא קיבלנו כל תשובה עניינית. העתירה הוגשה מכיוון שלא ייתכן שבשנת 2022 הרשויות המינהליות שאחראיות על הטלת סנקציות בענף הבנייה, וספציפית על פנקס הקבלנים, ימשיכו לכתת רגליים ולהעלים עין מהתנהלותם המבזה של יזמים וקבלנים. לא צריך לחכות להרוג הבא".

ממשרד השיכון נמסר: "העתירה טרם התקבלה במשרד הבינוי והשיכון. לכשתתקבל המשרד יגיב לה בבית המשפט כמקובל".

תגובת זרוע העבודה: "טרם קיבלנו את העתירה, לכשתתקבל נגיב כמקובל בבית המשפט".