ראשי מוסדות התכנון הבינו שהוועדות מייצרות יותר חסמים מאישורים. ההנחיות החדשות הן רק צעד אחד בכיוון הנכון

זירוז הליכי תכנון והגדלת ההיצע, חשובים ככל שיהיו, הם לא הבשורה היחידה בהנחיות החדשות של ראשי מוסדות התכנון לוועדות המחוזיות • המטרה המהותית היא ליישר את הוועדות המחוזיות בחזרה אל התלם

בנייה / צילום: Shutterstock
בנייה / צילום: Shutterstock

זירוז הליכי תכנון והגדלת ההיצע, חשובים ככל שיהיו, הם לא הבשורה היחידה בהנחיות החדשות של ראשי מוסדות התכנון לוועדות המחוזיות. צמד המכתבים של עו"ד שלומי הייזלר ורפי אלמליח נשלחו עם מטרה מהותית נוספת: ליישר את הוועדות המחוזיות בחזרה אל התלם. 

■ ההנחיות החדשות שעשויות לשחרר מהפקק התכנוני אלפי יחידות דיור | בלעדי

בשנים האחרונות נדמה שהוועדות מעט סטו מקו המחשבה הכללי, המכוון כיום למטרה אחת מרכזית: הגדלת ההיצע ואישור של כמה שיותר יחידות דיור. העיסוק, שהפך כמעט קבוע, בשיעור הרווח היזמי - עד כדי עיכוב וביטול של תוכניות שלמות רק בשל "עודף" של אחוזים בודדים מהמינימום שקבע השמאי הממשלתי - הוא לא מהות עבודתן של הוועדות המחוזיות. ההגדרה, האוטומטית כמעט, של תוכניות מקומיות ככאלו הדורשות את אישור השר (והלכה למעשה את אישור יו"ר הוועדות), הפכו סעיף טכני בלבד לעניין עצמו. שני עכברים שהפכו להרים, ובמקום לשמש כלי עזר ואמצעי פיקוח בלבד, עצרו תוכניות למשך חודשים וגם שנים.

מי שמחפש סעיף טכני שיתקע תוכנית, ימצא 

דווקא ההנחיה הנוגעת למתי נדרש אישור של שרת הפנים לקידום פרויקט ממחישה את העניין בצורה הטובה ביותר: לאורך השנים האחרונות נטו השרים להעביר את הסמכות הזו לידיהם של יושבי ראש הוועדות. כאשר התוכניות היו בידיהם של יושבי ראש הוועדות, הם היו יכולים להחליט שאלו ישובו לדיון ולתיקון, ואף יעברו שוב את התהליך הארוך והמייגע של שלב ההתנגדויות. עיכוב ממושך מדי, רק בגלל הפיכת סעיף טכני לעניין מהותי כל-כך.

ההנחיות החדשות של הייזלר ואלמליח יכולות, אם כן, לשנות ולרפא חוליים שהלכו והתפתחו בשנים האחרונות, וגדלו הרבה מעבר לממדיהם האמיתיים. מצד שני, מי יודע מה יבוא כעת? לאורך המסלול המפותל והמסורבל שעוברת כל תוכנית "מתחבאים" עוד הרבה מאוד סעיפים נסתרים שעלולים להיות הבאים לתפוס נפח גדול, ויהפכו למעכבים התורניים של עולם התכנון הישראלי.

שיתוף הפעולה הוא הבשורה ההיסטורית 

ברקע צמד ההנחיות שיצאו אל הוועדות המחוזיות חשוב לשים לב לעניין נוסף, שיכול להפוך לבשורה בפני עצמה: מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון המדברים בקול אחד. צמד מכתבים שעליהם חתומים זה לצד זה ראש המטה ומנכ"ל המינהל הם לא דבר שבשגרה, בטח בשנים האחרונות, דבר אשר עשוי להצביע על שילוב ידיים חשוב והכרחי בין שני הגופים המובילים את עולם התכנון הישראלי כיום.

גורמים בסביבתם של הייזלר ואלמליח מדגישים כי המכתבים נוסחו בשיתוף פעולה, ואף הוצגו מטעם השניים באופן רשמי בישיבת הנהלה משותפת. אותם גורמים רואים בעניין הסמלי הזה משמעות רבה מאוד, ומגדירים אותו כ"בשורה לעולם התכנון" וכפעם הראשונה, הלכה למעשה, ששני הגופים משתפים פעולה יחד באופן ברור כל-כך - אולי גם כקריצה לקודמיהם בתפקיד.