מהנדס העיר ומשרד הביטחון מתנגדים, והתוכנית להקמת מתחם דובנוב בת"א הולכת ומסתבכת

המתחם היוקרתי, שכולל מגדל בן 45 קומות, עומד במחלוקת בין רשות מקרקעי ישראל למשרד הביטחון מאז מרץ • למהנדס העיר יש טענות על מיעוט שטחי ציבור בתוכנית • מחר - דיון מכריע בוועדה המקומית

רחוב דובנוב בתל אביב / צילום: תמר מצפי
רחוב דובנוב בתל אביב / צילום: תמר מצפי

מחלוקת בין גופים ממשלתיים תביא שוב לעיכוב של תוכנית משמעותית? התוכנית למתחם דובנוב בתל אביב, אשר מתוכננת לכלול בין היתר מגדל בן 45 קומות, עשרות יחידות דיור וחדרי מלון, נמצאת במוקד מחלוקת מתמשכת בין משרד הביטחון לבין רשות מקרקעי ישראל, שנמצאת עדיין בעיצומה למרות שהייתה אמורה להיפתר לפני חודשים. אם זה לא מספיק, הרי שגם מהנדס העיר תל אביב־יפו אודי כרמלי הגיש בעצמו התנגדות לתוכנית - וזו עשויה גם כן לעכב את מימושה. 

התוכנית להתחדשות רחוב אבן גבירול בתל אביב מסבכת הליכים
מה עוצר את ההתחדשות העירונית במתחמים הנחשקים בתל אביב 

תוכנית מתחם דובנוב חולשת על שני מגרשים, בין הרחובות דובנוב ודה וינצ'י: על האחד פועל חניון דובנוב שבהחזקת העירייה; על השני נמצא "בית הקיבוץ הארצי". מדובר בקרקע בשטח 3.3 דונם, באזור מהיוקרתיים בעיר, סמוך למתחם שרונה ולמתחם הקריה.

לצד הקמת המגדל, כוללת התוכנית גם שימור של בית הקיבוץ הארצי, ובסך-הכול 38,846 מ"ר בנויים, עבור 170-160 יחידות דיור, 100 חדרי מלון (בבניין לשימור), 12,500 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה ועוד 1,500 מ"ר למבני ציבור. התוכנית כבר הוחלטה להפקדה, אבל נראה שהדרך עד למימושה עוד ארוכה.

הוועדה המחוזית הקציבה 30 יום להגעה להסכמות

התוכנית נידונה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב בסוף מרץ האחרון, והוועדה החליטה על הפקדתה בתנאים. בין היתר קראה הוועדה ליזם התוכנית, רשות מקרקעי ישראל, ולמשרד הביטחון "לקיים הידברות ולהגיע להבנות בנוגע למתן מענה לנושא הביטחוני כפי שהוצג בדיון, בתוך 30 יום".

אותו "נושא ביטחוני" נוגע להתנגדות משרד הביטחון לגובה המגדל - כ־180 מטר. במשרד טוענים כי ישנה מגבלה ביטחונית אשר בעקבותיה הבניין יכול להתנשא עד לגובה של 100 מטר בלבד, כלומר קצת יותר ממחצית הגובה המתוכנן.

יש לציין כי בדיון במרץ תמכה הוועדה המחוזית בגובה הבניין המתוכנן, כ־180 מטר ו־45 קומות, אך עד היום הצדדים לא הגיעו לכדי הסכמה - על אף שחלפו כבר שישה חודשים מאז אותו דיון.

ממשרד הביטחון נמסר כי "משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל מקיימים שיח מתקדם במטרה להביא לפתרון הסוגיה". ברשות מקרקעי ישראל מציינים: "התקיימו מגעים עם משרד הביטחון, יש הבנות בין הצדדים והסכם ייחתם בקרוב".

מהנדס העיר דורש עוד שטחי ציבור

התנגדות נוספת אשר עשויה לעכב את התוכנית הוגשה על ידי הגורם הבכיר בעירייה בכל הנוגע להיבטי התכנון: מהנדס העיר, אודי כרמלי. במרכז התנגדותו טענה בדבר מיעוט שטחים עבור מבני ציבור בתוכנית, על רקע המחסור בשטחים מסוג זה ברובע כולו, רובע 6 של העיר תל אביב־יפו.

"רובעים 6-5 מצויים במחסור של שטחי ציבור, שצפוי להתעצם עם התחדשות האזור", נכתב בהתנגדותו. "תוכנית דובנוב הקצתה רק חלק משטחי הציבור הנדרשים, ולא את ההקצאה במלואה. לאור הנסיבות הללו ישנו צורך מובהק בהגדלת היקף השטחים הציבוריים המבונים בתוכנית". כרמלי, שיציג את התנגדותו מחר (ד') בפני הוועדה המקומית, טוען כי בעוד הפרוגרמה לתוכנית מציעה 2,800 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור, ההקצאה בפועל היא של 1,500 מ"ר בלבד, בתוספת 300 מ"ר שטחי שירות.

התנגדותו של מהנדס העיר מתייחסת גם לשימור בית הקיבוץ הארצי: הוא דורש, בין היתר, כי הבטחת שימור המבנה תהווה תנאי להגשת היתר בנייה "מכל סוג שהוא" בתוכנית, וכי השימור בפועל, ואישור מחלקת השימור, יהוו תנאי לרישיון עסק ולתעודת אכלוס עבור בית המלון המתוכנן לפעול במבנה.

אומנם מדובר בהתנגדות משמעותית פחות בהשוואה לזו שהשמיע משרד הביטחון, אך עצם העובדה שהוגשה על ידי מהנדס העיר עצמו, מעידה על חשיבותה - ודאי בהתחשב בכך שהתוכנית קודמה בין היתר על ידי הוועדה המקומית עצמה. הוועדה תדון בהתנגדות מחר, כאמור, בישיבתה השבועית.