מה יכולה ללמוד משפחת המלוכה העשירה ביותר באירופה מהמונרכים האחרים

רוב המונרכיות האחרות באירופה מתקיימות מתקציבים צנועים בהרבה מזו של בריטניה: בדנמרק הארמונות שייכים למדינה, בשבדיה חלק מהנכדים הופרשו החוצה כדי לחסוך בעלויות; בנורבגיה בית המלוכה אמנם מחזיק בכמה ארמונות, אך הילדים הולכים לבית ספר ציבורי; בבלגיה המשפחה מפגינה צניעות; ובספרד ובמונקו המשפחות לא מפסיקות לספק סקנדלים • בתי המלוכה באירופה - גרסת 2022

מלך בלגיה פיליפ ובני משפחת המלוכה בבריסל / צילום: Reuters
מלך בלגיה פיליפ ובני משפחת המלוכה בבריסל / צילום: Reuters

בסוף השבוע האחרון, בו מיליוני בני אדם ברחבי העולם התאבלו על מותה של מלכת בריטניה אליזבת השנייה, ציינה מלכה אירופית אחרת בצניעות די אופיינית 50 שנות מלוכה. מלכת דנמרק, מרגרטה השנייה (82), הורתה לכל המעורבים בחגיגות היובל למלוכתה להצניע את האירועים המתוכננים, להימנע מחגיגות פומביות ולעמוד פחות באור הזרקורים, לאות כבוד ואבל על דודניתה מדרגה שלישית שמעבר לתעלה.

כמו קומץ בני המלוכה האחרים שעדיין נושאים תפקידים רשמיים ביבשת, מרגרטה, שהפכה כעת למלכה המכהנת היחידה באירופה, יכולה אולי לספק השראה והדרכה לבית המלוכה הבריטי, במאמצו להתאים את עצמו למאה ה־21.

בעידן שבו האהדה למונרכיה בבריטניה עשויה להישחק משמעותית אחרי מותה של המלכה הפופולרית, והכתרתו של המלך צ'רלס השלישי הפופולרי־פחות, ייתכן שלבתים האחרים באירופה יש כמה דברים ללמד את משפחת המלוכה המפורסמת ביותר בעולם כיום, משפחת וינדזור, שתעמוד במרכז תשומת הלב העולמית בשבוע הקרוב.

מיליוני אנשים בדרך להלוויית המלכה בלונדון: מחירי המלונות זינקו ב־300% 
המלכה שדאגה לשמור על ההון והמעמד של בית המלוכה מחוץ לדיון הציבורי 

דנמרק

■ הארמונות שייכים לממשלה
■ תקציב הפעילות צנוע

לעומת התקציב השנתי של משפחת המלוכה הבריטית, שעומד על כ־100 מיליון ליש"ט, זה שבו מסתפקת משפחת המלוכה הדנית צנוע בהרבה. ההקצבה שמספקת לה הממשלה כדי למלא את תפקידה הרשמי עומדת על 82 מיליון קרונה דנית (9.5 מיליון ליש"ט). בניגוד לארמונות, לאחוזות ולשטחי האדמה הרחבים שברשות משפחת וינדזור, כל הארמונות המרכזיים, שבהם שוהה ומהם עובדת המלוכה הדנית שייכים למדינה ולאזרחים, ומנוהלים על ידי סוכנות ממשלתית. חדרי קבלות הפנים המלכותיות, למשל, פתוחים לביקורי תושבים כאשר אינם בשימוש.

מלכת דנמרק מרגרט ובני משפחתה בפארק שעשועים בקופנהגן / צילום: Reuters
 מלכת דנמרק מרגרט ובני משפחתה בפארק שעשועים בקופנהגן / צילום: Reuters

למלכה מרגרטה השנייה, שכמו אליזבת השנייה גם היא איבדה את בעלה בשנים האחרונות, יש רק שלושה נכסים בבעלותה: טירה ליד ארהוס, בקתת ציד ביוטלנד וטירה בצרפת. מלבד אלו, ישנה קרן מלכותית שלה שייכים התכשיטים, יצירות האמנות וכלי האוכל הדניים המלכותיים, העוברת ממונרך למונרך. נכסיה מוערכים ב־35 מיליון אירו. למשפחת המלוכה הבריטית, שנחשבת לעשירה ביותר באירופה, יש לשם השוואה נכסים בשווי שמוערכים בעד 88 מיליארד ליש"ט.

בניגוד למשפחה הבריטית, המלוכה הדנית כן משלמת מסים. את רובם לפחות. בשל חוקים היסטוריים פטורים בני המלוכה מתשלום מע"מ על כלי רכב (והם מתגאים בצי נאה של מכוניות יוקרתיות). אבל הם משלמים מסי ירושה כמו אחרון הדנים, וגם מס הכנסה ומס שבח ומסים אחרים. הנתונים בדנמרק שקופים עד הקרונה האחרונה באתר בית המלוכה.

בבריטניה, לעומת זאת, במסגרת חוק שנחקק ב־1993 על ידי ראש הממשלה השמרני ג'ון מייג'ור, פטור בית המלוכה ממס ירושה בשווי 40%, אותו משלמים יתר התושבים. ראש הממשלה מייג'ור הצדיק את החוק בכך שלולא היה קיים, נכסיה של משפחת המלוכה היו נשחקים בהתמדה והדבר היה יוצר "שינוי באופי בית המלוכה שמעטים בלבד בממלכה רוצים בו".

הסכם נוסף מ־2003 אושש את הקביעה, ואמר כי משום שהמלכה מחזיקה בנכסים כריבון, ולא באופן פרטי, אין להחיל עליהם מס ירושה. למעשה, לפי החוק המלכה כלל אינה אמורה לשלם מסים - גם לא על הכנסות משטחים שבבעלות הכתר - אך המלכה אליזבת הכריזה כי תעשה זאת באופן וולונטרי. צ'רלס אמור לאמץ את ההתחייבויות הללו.

שבדיה

■ בני משפחה נופו כדי "לחתוך בעלויות"
■ תקציב ממשלתי צנוע

צמצום פרוטסטנטי אופייני גם למשפחת המלוכה השבדית. המלך קרל־גוסטב ה־16, בן ה־76, עומד בראש משפחה הדוקה, שעברה בשנים האחרונים "ניפוי יסודי" כדי לצמצם את מספר האנשים שעל ה"פיירול הממלכתי". כמו בדנמרק, משפחת המלוכה השבדית מקבלת את תקציב הפעילות שלה מהפרלמנט במדינה, והוא עומד על 145 מיליון קרונות שבדיות (12 מיליון ליש"ט) בשנה.

מלך שבדיה, קרל השישה העשר גוסטב, ובני משפחתו בארמון בשטוקהולם / צילום: Reuters
 מלך שבדיה, קרל השישה העשר גוסטב, ובני משפחתו בארמון בשטוקהולם / צילום: Reuters

לפני כשלוש שנים החליט המלך - בצעד שזכה לכותרות ברחבי אירופה - לסלק מהמשפחה המלכותית חמישה נכדים הרחוקים בסדר הירושה כדי לאפשר לנותרים להתקיים מהכסף שמגיע מהציבור. שלושת ילדיהם של בתו הנסיכה מדלן ובן־זוגה האמריקאי־בריטי, כריסטופר אוניל, ושני ילדיהם של בנו הנסיך קרל־פיליפ ורעייתו סופיה הוסרו מרשימת בני המלוכה הזוכים לתמיכה כספית. זאת, מכיוון שהם רחוקים מאוד בסדר הירושה. "יש לנו משפחה מלכותית גדולה, וכשאתה כולל את הדור הבא, יש לפחות עשרה אנשים בקו הירושה לכתר", הסביר ראש החצר המלכותית השבדית את הליך צמצום המשפחה, "אבל הם לא יכולים לצפות שעלויות המחייה שלהם יכוסו על־ידי החצר המלכותית", הוסיף.

המונרכים השבדים והדנים יכולים גם ללמד את משפחת המלוכה שיעור בפתיחות יחסית. נסיכת הכתר ויקטוריה, שנישאה למאמן כושר, דיברה בגלוי יחסית על אפיזודות של דיכאון אחרי לידה ועל אנורקסיה שממנה סבלה כנערה. כאשר המלך השבדי הואשם בכך שהלך למועדוני ליווי וחשפנות בתחילת כהונתו, הוא לא הכחיש את ההאשמות, אלא אמר כי הוא והמלכה סילביה "פתחו דף חדש".

המשפחה המלכותית הדנית גם קיבלה בברכה את הנסיכה מרי, מניו זילנד במקור, שנישאה ב־2004 לנסיך הכתר פרדריק. המלכה מרגרטה עצמה אהודה בין היתר על רקע העובדה כי היא מעשנת כבדה, מה שתורם לתדמית העממית שלה.

נורבגיה

■ רק שבעה בני משפחה מקבלים כסף מהציבור
■ הילדים הולכים לבתי ספר ציבוריים

גם בנורבגיה משפחת המלוכה הנסמכת על כספי הציבור היא מצומצמת מאוד. מי שמקבל כסף ממשלמי המסים הנורבגים הם שבעה בלבד: המלך הרלד החמישי בן ה־85), המלכה סוניה (85), יורש העצר הנסיך הוקון (48) ורעייתו מטה־מאריט ושני ילדיהם והנסיכה מרתה־לואיז בלבד. כל היתר נחשבים לחלק מהמשפחה המלכותית אך אינם מקבלים הקצבות ממשלתיות. בשנים האחרונות הנסיך הוקון החל למלא רבים מהתפקידים המלכותיים לצד אביו, בעודו על הכס. בשבוע שעבר נראו שניהם סוקרים מצעד צבאי, והמלך הרלד שב משיט ביאכטה המלכותית ממסע בכמה אזורים נורבגים רחוקים יחסית. "היה טוב לראות את המלך שוב, אחרי בעיות בריאות עמן התמודד במשך רוב שנת 2022", כתב עיתון נורבגי מקומי. למעשה, המלך נעדר מרוב ההתחייבויות המלכותיות כבר מ־2020, בעקבות שורת ניתוחים ובעיות לב.

מלך נורבגיה, הרלד החמישי, ובני משפחתו בארמון באוסלו / צילום: Reuters
 מלך נורבגיה, הרלד החמישי, ובני משפחתו בארמון באוסלו / צילום: Reuters

משפחת המלוכה הנורבגית, שקרובה יותר למשפחת המלוכה הבריטית (המלכה אליזבת' נהגה לקרוא למלך הרלד "דוד צ'רלס" למרות שהוא דוד מדרגה שנייה בלבד), מסתפקת גם היא בתקציב שנתי צנוע המוקצה לה על ידי הפרלמנט. עם זאת, המשפחה הצליחה לשמר בידיה תשעה נכסים שונים, כולל בקתת סקי וארמון ושוויים מוערך ב־30 מיליון דולר לפחות. ילדי המשפחה הולכים לבתי ספר ציבוריים.

משפחות המלוכה הסקנדינביות נהנות מפופולריות רבה יחסית. המלכה מרגרטה נהנית משיעור אהדה של 75%, ורק 15% מתושבי הממלכה מעוניינים לבטל את המונרכיה במדינה. זאת, לעומת 65% אחוזי אהדה להם זכתה המלכה אליזבת.

בלגיה

■ בית המלוכה נחשב לסמל של אחדות
■ תקציב של 35 מיליון אירו לשנה

משפחת המלוכה הבלגית מקבלת מהציבור כ־35 מיליון אירו בשנה (אם לוקחים בחשבון את הוצאות האבטחה), ומשתדלת להפגין חסכנות בכל הזדמנות. טקס ההכתרה ב־2013 של המלך פיליפ (62), טייס לשעבר, היה צנוע מאוד במונחים אירופיים. אביו, המלך אלברט ה־2, פרש מכס המלוכה אך הוא עדיין בחיים ולוקח חלק באירועים ציבוריים. הוא זוכה לפנסיה שנתית בגובה של מיליון אירו, והודה לפני כשנתיים ברומן מחוץ לנישואים שהיה כרוך בבת אליה התכחש בעבר. גם אחותו, הנסיכה אסטריד, משתתפת באירועים ציבוריים מטעם משפחת המלוכה.

על רקע המתחים הכבדים בין ואלונים (דוברי צרפתית) לפלמים (דוברי הולנדית) במדינה, מוסד המלוכה הוא אחד היחידים המאחדים בין החלקים. זהו אינו רק סמל, המלך הוא זה שמזמין את המנצחים בבחירות להקים קואליציה, ובעבר המלך אלברט ה־2 התערב ישירות בתהליך.

ספרד

■ בעלת ארמונות ואחוזות
■ הקצבה של 8 מיליון אירו מהמדינה

למשפחת המלוכה הספרדית, שחזרה כמעט יש מאין בדמדומי שלטונו של הגנרל פרנקו, יש שמונה ארמונות ברחבי המדינה, חמש אחוזות מלכותיות ואפילו עשרה מנזרים, היא מקבלת כ־8 מיליון אירו בלבד בהקצבה מהפרלמנט מדי שנה, אבל רדופה סקנדלים ופרשות שחיתות. משפחתו של המלך פליפה השישי בן ה־54, משמשת סימן התראה למשפחות מלוכה מה לא לעשות כדי לנסות ולשמור את הפופולריות.

מלך ספרד, פליפה השישי, שתי בנותיו והמלכה בחופשה באי מיורקה / צילום: Reuters
 מלך ספרד, פליפה השישי, שתי בנותיו והמלכה בחופשה באי מיורקה / צילום: Reuters

המלך לשעבר, חואן קרלוס, נאלץ לפרוש מהכס אחרי שערוריות שחיתות ושערוריות ציבוריות. בין היתר, הוא צולם עומד ליד גופת פיל שהרג במסע ציד יוקרתי בדרום אפריקה. הוא ניסה להסתיר את המסע, אך הדבר התפרסם על ידי סוכנות הנסיעות שאירגנה אותו. הוא גם הסתבך בפרשת שחיתות חמורה יותר, ולמעשה ברח לגלות באיחוד האמירויות. הוא הורשה לחזור לביקור רק השנה, אחרי ששלושה מהאישומים נגדו בוטלו. הוא היה חשוד בקידום פרויקט רכבות מהירות בסעודיה. בתו, הנסיכה כריסטינה, אף נושלה מהתואר המלכותי שהחזיקה אחרי שבעלה נחשד בפרשת הונאה ומעילה בכספים בשווי 6 מיליון אירו. היא עמדה למשפט, זוכתה, אך בעלה נידון לכלא, והפך לבן המשפחה הספרדית המלכותית הראשון שנאסר. הנסיכה עברה לז’נבה.

נסיך מונקו

■ הון אישי של מיליארד דולר
■ ילדים בלתי חוקיים באפריקה ואירופה

דמות בלתי פופולרית נוספת באירופה היא הנסיך אלבר (64) העומד בראש מונקו, אחד מהמונרכים העשירים ביותר באירופה, עם הון אישי מוערך של כמיליארד דולר. סכום זה גבוה יותר מהונה המוערך של המלכה אליזבת השנייה, שעמד על כ־365 מיליון ליש"ט.

נסיך מונקו אלבר השני ובני משפחתו בביקור באוסלו / צילום: Reuters
 נסיך מונקו אלבר השני ובני משפחתו בביקור באוסלו / צילום: Reuters

על עסקיו המוצלחים של הנסיך אלבר מעיבים חייו האישיים - ילדים לא חוקיים אליהם התכחש באירופה ובאפריקה, ונישואים בלתי מוצלחים עם השחיינית הדרום־אפריקאית שרלין ויטטסטוק. היא נעלמה ערב החתונה ונמצאה. לזוג שני ילדים, אך בחודשים האחרונים דווח כי היא סובלת מ"דיכאון עמוק".