עקף את בזוס: גאוטם אדאני הוא האדם השני הכי עשיר בעולם

המיליארדר ההודי, שזכה במכרז על נמל חיפה, שווה 146.8 מיליארד דולר - 19 מיליון דולר מעל למייסד אמזון • בתחילת ספטמבר קיבלה קבוצת אדאני הארכה של חודש וחצי בסגירת מכרז נמל חיפה כדי לסגור את חבילת המימון לעסקה

גאוטם אדאני, יו''ר קבוצת אדאני / צילום: Reuters, Rupak De Chowdhuri
גאוטם אדאני, יו''ר קבוצת אדאני / צילום: Reuters, Rupak De Chowdhuri

ג'ף בזוס הוא כבר לא האדם השני הכי עשיר בעולם. המיליארדר ההודי גאוטם אדאני עקף אתמול (ו') את מייסד אמזון, כך לפי רשימת המיליארדרים של בלומברג.

הונו של אדאני, שמוכר לציבור הישראלי כעומד בראש הקבוצה שזכתה במכרז להפרטת נמל חיפה, שווה 146.8 מיליארד דולר - 19 מיליון דולר מעל לבזוס, כך לפי בלומברג. מתחילת השנה מחק בזוס 45.5 מיליארד דולר. השחיקה בהונו מיוחסת בעיקר לירידה במניית אמזון, שאיבדה 26% מתחילת השנה. בינתיים, אף אחד לא מאיים על אילון מאסק, ששומר על תואר האדם העשיר בעולם עם הון בשווי 263.9 מיליארד דולר. מתחילת השנה איבד מאסק 6.4 מיליארד דולר. 

שינוי הכיוון המפתיע של האיש העשיר באסיה שזכה במכרז על נמל חיפה
●  תלויים במינוף של עשירי העולם: התזכורת מנמל חיפה לשבריריות הכלכלה המודרנית  
את 2022 התחיל אדאני במקום ה-14 ברשימה, והונו זינק ב-70 מיליארד דולר במהלך השנה. זאת בזכות מומנטום חיובי בעסקיו, כאשר חלק מהחברות הבנות של קבוצת אדאני זינקו ביותר מ-1,000% מאז 2020. הוא האדם הראשון מאסיה שדורג כל כך גבוה במדד של בלומברג, שנשלט זה מכבר על ידי יזמי טכנולוגיה אמריקאים. אדאני הוא גם היחיד ברשימת 10 המיליארדרים שנהנה מצמיחה בנכסיו, כל תשעת האחרים איבדו מהונם השנה. 

השקעה בנמל חיפה לצד התמקדות באנרגיה ירוקה

אדאני הקים את קבוצת אדאני כשהיה רק בן 26, בשנת 1988. הוא החל כסוכן יהלומים צעיר, ובתום שנתיים בלבד הוא כבר הקים חברת תיווך יהלומים משלו במומביי. בתחילת שנות ה-80 הוא מונה למנהל התפעול של מיזם המסחר בטקסטיל של אחיו, וכך עשה את צעדיו הראשונים בעולם המסחר והיבוא.

קבוצת אדאני שבשליטתו, בשיתוף-פעולה עם חברת גדות הישראלית, ניצחה במכרז על נמל חיפה בחודש יולי האחרון עם הצעה של 4.1 מיליארד שקל, כמיליארד שקל מעל הציפיות. על-פי ההצעה, הקבוצה תשלם 3.9 מיליארד שקל, כשהמדינה מעניקה מעין "בונוס" של 200 מיליון שקל, על כך שאדאני ההודית היא משקיע אסטרטגי (70% מהעסקה). בתחילת ספטמבר אישרה הוועדה למכירת מניות המדינה את בקשת קבוצת אדאני-גדות להארכה לסגירה הפיננסית במכרז להפרטת נמל חיפה. הבקשה וההארכה מגיעות לאחר תכנון של הקבוצה להשיג מימון של 2.8-3 מיליארד שקל, מימון שהן לא השיגו עד עתה.

לאחרונה גם הודיע אדאני על התמקדות באנרגיה ירוקה, למרות שעד כה רוב רווחיו הגיעו מפחם. הקבוצה תשקיע כ-70 מיליארד דולר עד 2030 בפיתוח תשתיות לאנרגיה ירוקה. בין היתר ההשקעות כוללות שלושה מפעלי ענק לייצור, המופעלים על-ידי אנרגיה מתחדשת, ביניהם אנרגיה סולרית. על-פי הערכות הקבוצה, המפעלים החדשים ייצרו כ-45 ג'יגה וואט, בנוסף לכ-300 מיליון טון של מימן, אנרגיה ירוקה המופקת ממים.