שלושה טיולים בעקבות סימני הסתיו: חבצלות החוף, שלכת וציפורים נודדות

הקיץ תם. לאורך החופים פורחות חבצלות יפהפיות, השמיים מלאים בשרקרקים צבעוניים בדרכם לאפריקה, וגם השלכת בדרך

חבצלות החוף. בימים אלה מגיעה הפריחה לשיאה / צילום: אורלי גנוסר
חבצלות החוף. בימים אלה מגיעה הפריחה לשיאה / צילום: אורלי גנוסר

זה רשמי. הקיץ, לפי לוח השנה, חלף עבר לו, ועל הסף ניצב הסתיו, מביא אתו סימנים ראשונים ואת יום השוויון העושה צדק בין אורך היום והלילה.

22 בספטמבר הוא אחד משני ימי שוויון ידועים, תאריך שלא רבים זוכרים, ודאי לא כמו ה-21 במרץ המבשר את בוא האביב וזוכה להרבה יחסי ציבור. הנוכחי, והצנוע, אולי לא מבשר גדולות ונצורות, עדיין חם ולח, ויהיו עוד שרבים וימים בלתי נסבלים, אבל זה מתקרב.

ביום השוויון הנוכחי, השמש נמצאת בנקודה שבה מישור הסיבוב של כדור הארץ סביבה פוגש את המישור האנכי אשר נע סביב עצמו. המשמעות היא שמרחק השמש משני הקטבים זהה. יש תיקו. מזג האוויר מתקרר בהדרגה, כמו שהאביב מתחמם בהדרגה. פני כדור הארץ מכוסים במים (70%), הצוברים חום/קור באטיות, וגם פולטים אותם באטיות. עם זאת, הסתיו כבר נותן בטבע סימנים, וניתן לחוש בבואו באמצעות כמה מקומות ותופעות שמעידים שהנה הוא בפתח, ויישאר איתנו לפחות עוד שלושה חודשים.

אור חבצלות: אמנם החצב הוא מסימני הסתיו המובהקים, אבל חבצלת החוף ראויה לכתר לא פחות ממנו. כמו החצב, היא גיאופיט, צמח פקעת הפוצח בפריחה לבנה מרנינה בסוף הקיץ בואכה הסתיו.

בימים אלה של ראשית הסתיו הרשמית, מגיעה פריחת החבצלות לשיאה. פרחי החבצלת גדולים ובעלי תצורה משפכית ייחודית ויפהפיה שבמרכזה מעין עטרת פנימית. בעלים התפתח מנגנון הגנה מפני המלח שבאוויר הים, וכך הצמח שורד בתנאי רוחות ומליחות. להישרדות הזו משמעות גדולה כי החבצלות נמצאות בסכנות הכחדה והן פרח מוגן, אנא שמרו עליו.

חבצלות החוף. בימים אלה מגיעה הפריחה לשיאה / צילום: אורלי גנוסר
 חבצלות החוף. בימים אלה מגיעה הפריחה לשיאה / צילום: אורלי גנוסר

איפה רואים: חוף בצת ואכזיב, דרך חוף השרון ועד חוף זיקים בדרום.

נדידת ציפורים: עופות נודדים הם אחד מסימני ההיכר המובהקים של הסתיו. אמנם גם במקרה זה החרוצים מגיחים כבר בשלהי הקיץ, אבל אלה לא הטמפרטורות שדוחקות בהם להתחיל לנדוד, אלא אינסטינקט פנימי שדוחף אותם לצאת לדרך ונובע מהשינויים שבין אורך היום ללילה. מי שיזקוף צוואר ויעיף מבט אל השמים, ייהנה מאחד המחזות היפים בטבע, כי נדידת הסתיו נמצאת בעיצומה.האתר הראשון שבו נצפות הציפורים הוא באגמון החולה, הנקודה הצפונית ביותר לנחיתה, או באזור הבריכות של חוף הכרמל. מעדכן נועם וייס, מנהל פארק הצפרות באילת: "לאחר שמאות אלפי חסידות לבנות עברו את הארץ ברובן, ואיות צרעים גנבו את ההצגה בשבוע שעבר, כשמאות אלפים מהן הציפו את מערב הארץ, השבוע זה השבוע של הנצים קצרי האצבעות, שצפויים להיראות בלהקות צפופות לאורך הארץ, מרמת הגולן, מזרח גוש דן ואפילו באילת.

יחד עם הנצים נודדות כרגע ציפורי שיר רבות, ביניהן קניות קטנות, סבכיי טוחנים ונחליאלים צהובים. שרקרקים אירופיים צבעוניים החלו להגיע במספרים גדולים לשטחים פתוחים ברחבי הארץ. מומלץ לצאת לאזורי שדות ולחפש את הנחליאלי הצהוב והשרקרקים, כי בעוד שבועיים הם כבר הרחק באפריקה".

שלכת: מה יותר סתווי משלכת? אז נכון, ניו אינגלנד זה לא, אבל בקרוב מאוד תתחיל גם בלבנט מיני-שלכת. ראשונים יהיו עצי הפרי הנשירים שיזהיבו עלים ויאדימו, ואחריהם כמה מעצי הבר כמו אלה אטלנטית ואלה ארץ ישראלית, אדר קטן עלים ואוג הבורסקאים וגם בן חוזרר הררי, רובם גדלים באזורים הרריים.

היופי בולט בגולן, שאליו הובאו עצי שלכת אירופיים כמו מילה, דובדבן פעמוני, אלה סינית ואגס קלרי, חלקם בקיבוץ מרום גולן.

בגן הבוטני בירושלים יש עשרות מינים בחלקות אירופה וצפון אמריקה שיבשילו לכדי שלכת באוקטובר ונובמבר, בקיבוץ יראון בזכות משתלה מוצלחת, ביער ברעם, בקיבוץ סאסא ואפילו בפארק הירקון בזכות צפצפת הפרת.